Valmieras Ziņas

No nākamā gada aprīļa dabasgāzes tirgū ikvienam būs iespēja brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju

Lasīšanas laiks: 3 min

Atvērts dabasgāzes tirgus rada priekšnoteikumus konkurencei starp tirgotājiem, kas nodrošinās labāku pakalpojuma kvalitāti un lielākas izvēles iespējas visiem dabasgāzes lietotājiem, informē Ekonomikas ministrija.

Dabasgāzes tirgus atvēršana Latvijā stiprina Eiropas Savienības vienoto dabasgāzes tirgu, tādējādi palielinot Latvijas dabasgāzes piegādes drošību un enerģētisko neatkarību nākotnē.

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju un AS “Latvijas gāze” izstrādājusi MK noteikumu projektu “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi”, kas mainīs esošos dabasgāzes tirgus darbības principus, tas ir, no 2017. gada 3. aprīļa visiem dabasgāzes lietotājiem tiek paredzētas tiesības brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju. Ministru kabineta noteikumu projekts šā gada 28.jūlijā nodots starpinstitūciju saskaņošanai Valsts sekretāru sanāksmē.

Strādājot pie jaunā dabasgāzes tirgus regulējuma, Ekonomikas ministrijas mērķis ir dabasgāzes tirdzniecības procesu padarīt pēc  iespējas vienkāršāku un lietotājam saprotamu. Tāpēc kā efektīvākais un lietotājam ērtākais apkalpošanas risinājums izvēlēts “tirgotāja centriskais modelis”, kurā visas darbības saistībā ar klientu apkalpošanu nodrošina tirgotājs – viens līgums, viens rēķins un viena informācijas nodrošināšanas un klientu apkalpošanas vieta, bet sadales sistēmas operatora ziņā atstājot dabasgāzes sadales sistēmas tehniskos jautājumus. Līdzīgs risinājums šobrīd tiek īstenots elektroenerģijas tirdzniecībā un atzinīgi novērtēts no lietotāju puses

Atgādinām, ka mājsaimniecības lietotājiem paredzēta pakāpeniska tirgus atvēršana – t.i., arī pēc 2017.gada 3.aprīļa tie mājsaimniecības lietotāji, kuri nevēlēsies izvēlēties citu dabasgāzes tirgotāju, varēs turpināt saņemt dabasgāzi no esošā tirgotāja par regulētu cenu, tādējādi kļūstot par saistītajiem lietotājiem. Šādā gadījumā, pienākums piegādāt dabasgāzi saistītajiem lietotājiem par regulētu cenu ir noteikts publiskajam tirgotājam.

Savukārt komersantiem būs jāizvēlas dabasgāzes tirgotājs, ar kuru jāslēdz dabasgāzes tirdzniecības līgums. Līdz dabasgāzes tirdzniecības līguma noslēgšanai noteiktu laika posmu komersantiem dabasgāzes tirdzniecību nodrošinās pēdējais garantētais piegādātājs par noteiktu cenu.

MK noteikumu projektā detalizēti atrunāti dabasgāzes tirgotāja, sistēmas operatora un lietotāju tiesības un pienākumi. Noteikumi nosaka:

  • kārtību, kādā lietotājiem tirgo un piegādā dabasgāzi un pārtrauc tās piegādi, dabasgāzes sistēmas drošas lietošanas prasības, tirgotāja, publiskā tirgotāja, sistēmas operatora, lietotāja un gazificētā objekta īpašnieka tiesības un pienākumus dabasgāzes piegādē un lietošanā;
  • kārtību, kādā veicami norēķini par saņemtajiem pakalpojumiem, nokavējuma procentu apmēru, tirgotāju maiņas kārtību un lietotāju apgādi dabasgāzes piegādes traucējumu gadījumā;
  • kārtību, kādā dabasgāzes piegādi saistītajiem lietotājiem nodrošina publiskais tirgotājs;
  • kārtību, kādā izvēlas publisko tirgotāju;
  • kārtību, kādā nosaka un publicē pēdējās garantētās piegādes cenu Enerģētikas likuma 109.panta otrajā daļā minētajiem galalietotājiem.

ES tiesību akti dabasgāzes tirgus jomā paredz, ka arī Latvijā piegādātā dabasgāze būtu jāmēra nevis pēc apjoma (normālkubikmetros vai kubikmetros), bet gan pēc enerģētiskās vērtības (kaloritātes), piemērojot uzskaites mērvienību – “vatstunda”. Tādējādi kā iespējamais risinājums noteikumu projektā ir izvēlēta uzskaites rādījumu pārveidošana, izmantojot attiecīgu koeficientu. Tas nozīmē, ka sadales sistēmas operators klienta dabasgāzes patēriņu pārrēķinās enerģijas vienībās (kW) un gala lietotājiem nebūs jāmaina esošie gāzes patēriņa skaitītāji. Lai klients, saņemot rēķinu, neapmulstu, dabasgāzes patēriņš būs norādīts gan normālkubikmetros vai kubikmetros, gan enerģijas vienībās (kW).

Tāpat ar MK noteikumu projektu tiek noteiktas minimālās prasības, kādas jāievēro, lai lietotāja dabasgāzes apgādes sistēmas tiktu lietotas pareizi un neradītu avārijas draudus, apdraudot lietotāju, sabiedrību, kā arī īpašumu. Lietotājam kā rūpīgam saimniekam ir pienākums veikt visas nepieciešamās darbības, kas nodrošina dabasgāzes apgādes sistēmas pareizu lietošanu visā tās ekspluatācijas laikā.

MK noteikumu projektā kā īpašs gadījums izdalītas prasības attiecībā uz dabasgāzes komercuzskaites mēraparātu, ja lietotājs dabasgāzi izmanto kā degvielu autotransportam. Šāda dabasgāzes patēriņa uzskaitei ir nepieciešams atsevišķs komercuzskaites mēraparāts.

Detalizēti ar izsludināto MK noteikumu projektu “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi”  var iepazīties Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.

Pēc MK noteikumu projekta saskaņošanas starp visām ieinteresētajām pusēm, par tā apstiprināšanu lems Ministru kabinets.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Piedāvājam darbu valsts pārvaldes iestādē, kas atbild par valstī nozīmīgāko sociālo, ekonomisko un demogrāfisko rādītāju aprēķināšanu. Ja esat gatavs/-a jauniem izaicinājumiem un vēlaties augt profesionāli, aktīvi piedalīties statistikas procesu pilnveidošanā, aicinām pievienoties Centrālās statistikas pārvaldes (reģistrācijas Nr.90000069830) kolektīvam! Piedāvātais amats Vides statistikas departamenta Vides statistikas metodoloģijas daļas  vecākais eksperts /-e (ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku) Tavi pamatpienākumi: plānot, organizēt un vadīt Latvijas un starptautiskos projektus un regulāros apsekojumus transporta (autotransports, dzelzceļš, ostas, lidosta un pilsētu transports) un iedzīvotāju mobilitātes statistikas jomā, izstrādājot projektu mērķiem atbilstošu saturu, veicot nozīmīgākos saturiskos un metodoloģiskos uzdevumus projekta īstenošanas procesā, nodrošinot projektu mērķu sasniegšanu; izstrādāt un pilnveidot jaunas datu apkopošanas, aprēķinu un kvalitātes novērtēšanas metodes savs atbildības projektos; vadīt un koordinēt darbu projekta komandā; veikt administratīvo datu izmantošanas pilnveidi un uzlabošanu, lai mazinātu datu iegūšanu no respondentiem tiešā veidā; sadarboties ar valsts un starptautiskajām institūcijām, Pārvaldes departamentiem un daļām par datu vajadzībām un metodoloģijas jautājumiem minēto statistikas jomu attīstībā un pilnveidošanā, konsultējoties arī ar datu lietotājiem. Mūsu prasības: nozarei atbilstoša akadēmiskā vai vismaz pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība vides, transporta, loģistikas, ekonomikas (u.tml.) jomā; darba pieredze transporta vai iedzīvotāju mobilitātes jomā tiks uzskatīta kā priekšrocība; zināšanas un praktiska darba pieredze datu ieguvē, apstrādē un analīzes metožu pielietošanā; projektu vadības pieredze, vēlama pieredze arī starptautisku projektu vadībā; labas zināšanas Microsoft datorprogrammās (Word, Excel, PowerPoint) un tīmekļa pārlūkprogrammās; vēlamas prasmes darbā ar vismaz vienu no statistisko datu apstrādes programmām (R, SQL. Python); angļu valodas zināšanas vismaz B līmenī (mutiski un rakstos) metodoloģijas izpratnei un starptautiskās sadarbības veidošanai; ļoti labas sadarbības, komunikācijas un analītiskās prasmes; prezentēšanas un argumentēšanas prasmes; atbilstība valsts civildienesta likuma 7. panta prasībām. Mēs piedāvājam: darbu uzsākot, apmācības kompetenta mentora vadībā; profesionālo izaugsmi vienā no lielākajām valsts pārvaldes iestādēm; izglītības iespējas profesionālai pilnveidei; apmaksātu papildatvaļinājumu (līdz 9 darba dienām), papildus brīvdienas, atvaļinājuma pabalstu un citas sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam; prēmiju, izvērtējot darba rezultātus, vienu reizi gadā; sociālās garantijas, tajā skaitā veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātiem mēnešiem; atsaucīgu un draudzīgu kolektīvu, labus darba apstākļus, elastīgu darba laiku, darba vietu Rīgā, Kuldīgā, Valmierā vai Preiļos kā arī iespēju daļu darba laika strādāt attālināti. Atalgojums pirms nodokļu nomaksas no EUR 1619 līdz EUR 1905 (atkarībā no iepriekšējās darba pieredzes un kvalifikācijas). Iesniedzamie dokumenti Motivācijas vēstule, Curriculum Vitae valsts valodā, kas apliecina pretendenta iepriekšējo darba pieredzi, iegūto izglītību, zināšanas un prasmes, izglītību apliecinošu dokumentu kopijas. Ja ir persona, kas var Jūs profesionāli ieteikt, aicinām pieteikumā norādīt šīs personas kontaktinformāciju. Norādītās atsauksmes sniedzēja kontaktinformācija tiks izmantota tikai atlases procesa ietvaros, ievērojot personas datu aizsardzības prasības. Pieteikuma dokumentus (motivācijas vēstuli un CV) iesniegt elektroniski uz e-pastu konkursi@csp.gov.lv. (ar norādi: VSDMD eksperts). Konsultācijas pa tālruni 25495444. Informējam, ka pēc dokumentu atbilstības izvērtēšanas sazināsimies tikai ar tiem pretendentiem, kuru kandidatūras tiks izvirzītas konkursa otrajai kārtai. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), 13. pantu, Pārvalde informē, ka: 1) Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu atlases konkursa norisi; 2) Jūsu personas datu apstrādes pārzinis atlases konkursa ietvaros ir Centrālā statistikas pārvalde, reģistrācijas Nr.90000069830. Adrese: Lāčplēša iela 1, Rīga, LV-1010; 3) gadījumā, ja Jūs savā CV būsiet norādījis kontaktpersonas atsauksmju sniegšanai, Pārvalde paļaujas, ka Jūs esat saskaņojis kontaktinformācijas nodošanu Pārvaldei kā Jūsu potenciālajam darba devējam. Balstoties uz Pārvaldes leģitīmajām interesēm, Pārvalde apstrādā informāciju no personām (iepriekšējām darba vietām), kuras ir sniegušas atsauksmes par Jums, ja Jūs esat nepārprotamā veidā (iesūtot kontaktpersonu datus) atļāvis sazināties ar attiecīgajām personām atsauksmju saņemšanai; 4) gadījumā, ja Jūsu kandidatūra tiks izvirzīta otrajai kārtai, tad balstoties uz Pārvaldes leģitīmajām interesēm, Pārvalde var izskatīt Jūsu kandidatūru četru mēnešu laikā pēc atlases procesa noslēgšanas arī citos Pārvaldes atlases procesos. Ja nevēlaties, lai Jūsu kandidatūra tiktu izskatīta turpmākajos Pārvaldes atlases procesos, tad to norādiet, piesakoties vakancei. Lai iepazītos ar informāciju par personas datu apstrādi personāla atlases procesā Pārvaldē, aicinām apmeklēt Pārvaldes tīmekļvietni https://www.csp.gov.lv/lv/privatuma-politika. Profesija: VECĀKAIS EKSPERTS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Meža iela 7, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-09-11 Kontaktpersona: Laura Bērziņa Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina darbā Burtnieku Kultūras centra struktūrvienības “Rencēnu pagasta kultūras nams” kultūras darba speciālistu/-i (uz nenoteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • plānot, organizēt un veidot kultūras, atpūtas un izglītojošus pasākumus, koncertus, izstādes un citus notikumus; • koordinēt un organizēt kultūras pasākumus Burtnieku apvienībā, izstrādāt un īstenot šo pasākumu radošos konceptus; • izstrādāt ar kultūras jomu saistītus radošos projektus; • vadīt un koordinēt amatiermākslas kolektīvu darbību; • administrēt viesmākslinieku koncertu un pasākumu norisi; • nodrošināt administratīvo atbalstu iestādes procesu realizēšanai; un ja Tev ir: • augstākā izglītība (par priekšrocību tiks uzskatīta izglītība kultūras jomā); • vēlama iepriekšēja darba pieredze kultūras jomā, projektu vadībā, pasākumu organizēšanā; • zināšanas par kultūras procesiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • labas iemaņas darbā ar datoru (MS Office programmām, interneta pārlūkprogrammām un sociālajiem tīkliem); • kompetences: teicamas organizatoriskās prasmes, radošs skatījums, prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus; atbildība, iniciatīva, labas komunikācijas un sadarbības prasmes; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 999 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1052 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu un sakārtotu darba vidi; • personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu. Motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”), CV un izglītības dokumenta kopiju lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv ar norādi „Kultūras darba speciālista/-es Rencēnu pagasta kultūras namā amatam” līdz 2025.gada 5.septembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26119906. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: KULTŪRAS PASĀKUMU ORGANIZATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmieras iela 12, Rencēni, Rencēnu pag., Valmieras nov. Darbības joma: Kultūra / Māksla Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-09-05 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26119906

Mūsu partneri