Valmieras Ziņas

Latvijas valsts himna kā komunikācijas instruments

Latvijas valsts himna ir neatņemama un nozīmīga nācijas sastāvdaļa, taču par to sabiedrībā trūkst vienotas izpratnes. Vidzemes Augstskolas studiju programmas “Stratēģiskā komunikācija un pārvaldība” ietvaros studente Agnese Geduševa pētīja Latvijas valsts himnu kā stratēģisku komunikācijas instrumentu valsts elites un nācijas indivīdu skatījumā.

“Lai valsts elite himnu varētu uzskatīt un “darbināt” kā stratēģisku komunikācijas instrumentu, tai ir jāizprot, ko sabiedrības indivīdiem nozīmē Latvijas valsts himna un kāda ir viņu nostāja pret to. Tāpēc himna vienlaikus ir gan pētījuma objekts, gan arī indikators, ar kura palīdzību indivīdi pauž savu nostāju pret valsti, tās vēsturi, tādā veidā apliecinot attiecības ar valsti un “uzturot dzīvu” vēsturisko un kolektīvo atmiņu,”

komentē A. Geduševa.

No viena skatupunkta valsts himna šķiet pašsaprotama – tā ir ierasta, rituāla prakse noteiktos pasākumos un brīžos, taču pētījuma autore pauž pārliecību, ka šādās praksēs slēpjas zināms kods, ko nosaka valsts pastāvēšanā un pēctecībā balstīti mehānismi.

“Personīgi, neticu, ka mēs valsts himnu dziedam tāpēc, ka tā nosaka normatīvais regulējums. To apliecina arī veiktā pētījuma rezultāti, aktuālās diskusijas masu medijos un citos avotos,” saka Vidzemes Augstskolas absolvente, piebilstot, ka himna ir temats, kas savu aktualitāti nezaudē nekad.

“Cilvēki, kuri dzied himnu dalās kopīgā apziņā, ka valsts himnu ir dziedājuši arī viņu senči. Himna ir vairāk nekā 100 gadus veca un to dziedāja vēl pirms oficiālas pasludināšanas par valsts simbolu. Tā ir simboliskā vara, ko brīžiem pat nevar izskaidrot,”

saka maģistrante.

A.Geduševas veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka pozitīva nostāja pret Latvijas valsts himnu pārsvarā liecina par pozitīvu nostāju pret valsti, tomēr svarīgi, kā indivīdi interpretē valsti un kādā kontekstā runā par himnu. Tāpat nozīmīga loma ir valsts un sabiedrības attiecībām, kas, diskutējot par himnu un tās nozīmi, aktualizē zināmas problēmas valstī, par vienu no svarīgākajām minot latviešu un krievu kopienu attiecības un līdzāspastāvēšanu.

“Pats interesantākais, manuprāt, ir tas, ka, Latvijas valsts himna ir kā katalizators diskusijām indivīdu vidū par dažādiem problemātiskiem jautājumiem sabiedrībā un valstī. Proti, runājot un diskutējot par himnu, indivīdi diskutē gan par latviešu-krievu kopienu neviennozīmīgajām attiecībām un izpratni vienam pret otru, gan par nācijas kolektīvo atmiņu, gan par indivīdu attieksmi pret valsti un vēl citiem atsevišķu pētījumu vērtiem aspektiem,”

akcentē pētījuma autore.

Viņasprāt, interesanti arī, ka indivīdu nostāja pret Latvijas valsts himnu kā par stratēģisku komunikācijas instrumentu vai kā par vēstures un kultūras simbolu, galvenokārt, atkarīga no tā, ko indivīdiem nozīmē valsts un ar ko viņi to primāri saista. “Indivīdi vairāk valsti saista ar konkrētu, ģeogrāfisku vietu un tās vērtībām (dabu, cilvēkiem, tradīcijām), nevis valsti kā institūciju. Protams, svarīgs arī konteksts, kādā par to runā,” piebilst A. Geduševa.

Tāpat pētījums apliecinājis, ka Latvijas valsts himna ir viens no veidiem, kā uzturēt un stiprināt kolektīvo un nacionālo identitāti, tostarp arī kolektīvo atmiņu, kas stratēģiskās komunikācijas ietvarā ir arī sava veida attiecību stiprināšana ar valsti. Šī pētījuma kontekstā neviennozīmīga izpratne par Latvijas valsts himnu ir viens no iemesliem, kas norāda uz nestabilu un sašķeltu Latvijas kolektīvo atmiņu, izpratni par pagātni dažādu etnisko un citu sabiedrības grupu starpā.

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

"Valmieras ziņas" jautā

Vai ārkārtējās situācijas ieviešana apturēs Covid-19 izplatīšanos?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmierā uzņēmējdarbība un attīstība iet roku rokā ar dabisku, sakoptu un sakārtotu vidi. Tā iedvesmo augstiem sasniegumiem sportā, izglītībā, radošiem risinājumiem kultūrā un jaunu virsotņu sasniegšanai! Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijā godā tur sadarbību, radošumu un erudīciju. Tā ir atvērta un tradīcijām bagāta vērtībskola, kurā mācības vērstas uz katra skolēna daudzpusību, uz skolēnu un skolotāju zināšanu, prasmju un talantu pilnveidi un savstarpēju sadarbību. Skola aktīvajiem, erudītajiem un radošajiem. Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzija (turpmāk – Iestāde) aicina darbā PEDAGOGA PALĪGU (profesijas kods 2359 05) uz nenoteiktu laiku (uz nepilnu darba likmi (25 stundas nedēļā jeb 0,833 likmes)), darba vietas adrese: Zvaigžņu iela 4, Valmiera. Galvenie amata pienākumi:  sniegt atbalstu skolēniem ar mācīšanās grūtībām vai traucējumiem; sadarbojoties ar mācību priekšmeta skolotāju, veikt pedagoga asistenta pienākumus mācību stundās (latviešu valodā, matemātikā); veicināt izglītojamo individuālo sasniegumu attīstību, izskaidrot nesaprotamo mācību saturu, radīt viņos motivāciju mācīties; veicināt skolēnu patstāvību mācību procesā un attīstīt sadarbības un komunikācijas prasmes; analizēt un vērtēt skolēnu iegūtās zināšanas, prasmes un izaugsmi; sadarboties ar citu mācību priekšmetu skolotājiem, izstrādāt metodiskos materiālus mācību procesa īstenošanai; pretendentam izvirzītās prasības: izglītība atbilstoši Izglītības likumā un Ministru kabineta noteikumos par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un profesionālās pilnveides kārtību noteiktajām prasībām; par priekšrocību tiks uzskatīta darba pieredze izglītības iestādē; izglītības jomu reglamentējošo normatīvo aktu pārzināšana; mācību un audzināšanas darba satura pārzināšana; valsts valodas prasmes augstākajā līmenī atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; prasmes darbā ar datoru (MS Office programmas, kādu no tīmekļa pārlūkprogrammām – Microsoft Edge, Chrome vai Mozilla Firefox) un izglītības tehnoloģijām; kompetences: augsta atbildības sajūta; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: atalgojumu 790 euro mēnesī par vienu pedagoģisko likmi pirms nodokļu nomaksas (pedagoga palīga mēneša atalgojumu nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr.445); darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas; iespēju strādāt dinamiskā vidē Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijā; sakārtotu darba vidi renovētā izglītības iestādē. Paredzamais darba tiesisko attiecību uzsākšanas datums 01.02.2021. Profesionālās darbības aprakstu (CV) (Europass formātā), motivācijas vēstuli (ne vairāk kā viena A4 lapa) un izglītības dokumenta kopiju gaidīsim līdz 2021.gada 4.janvārim plkst.17.00 iesniedzot personīgi Iestādes lietvedei (tālrunis 64235623) (adrese: Zvaigžņu iela 4, Valmiera) vai e-pastā: vpvg@valmiera.edu.lv. Pieteikums iesniedzams ar norādi “Pedagoga palīga vakance”. Pēc norādītā termiņa iesniegtie/saņemtie dokumenti netiks vērtēti. Tālrunis informācijai: 64235793 (Iestādes direktore). Iesniegtos personas datus Valmieras pilsētas pašvaldība izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti Valmieras pilsētas pašvaldības iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāti citos Valmieras pilsētas pašvaldības personāla atlases konkursos, tad pieteikumā vakancei lūdzam kandidātam norādīt savu piekrišanu personas datu saglabāšanai. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi Valmieras pilsētas pašvaldībā: http://www.valmiera.lv/images/userfiles/VPP_privatuma_politika.pdf. Profesija: PEDAGOGA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Zvaigžņu iela 4, Valmiera Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2021-01-04

Mūsu partneri