Valmieras Ziņas

Laiks reformām?

Pasaule nudien ir pārmaiņu priekšā: Amerikas Savienotās Valstis vada korporāciju interešu aizstāvis – miljonārs, Lielbritānija tūlīt brīvprātīgi atteiksies no labākā, kas jebkad noticis ar Eiropu, tādas īstas ziemas vairs nav un Latvijā piedzīvojām ilgāko periodu atjaunotajā valstī bez valdības. Kad janvārī beidzot pienāca tas brīdis, kad Saeimā ievēlēto partiju pārstāvētais vairākums nobalsoja par valdības apstiprināšanu, bija skaidrs, ka kopīgā partiju mērķos ir mazāk nekā atšķirīgā.

Tā vietā, lai par prioritāti nospraustu iesāktās cīņas ar “netīro” naudu vai veselības nozares tālāku sakārtošanu, valdības mastā tika uzvilkts šķietami vienojošais Administratīvi teritoriālās reformas karogs.

Jebkura reforma var būt lielisks rīks lietu sakārtošanai. Bieži tās pat ir nepieciešamas, jo pasaule mainās strauji un iekārtai, kurā dzīvojam, jāmainās tai līdzi. Piemēram, ir skaidrs, ka mūsdienās skolā jāmāca datorprasmes, bet pirms trīsdesmit gadiem tas nemaz nebija aktuāli.

Vai šobrīd ir pienācis laiks reformēt pašvaldības? Manuprāt – nē.

Pirmkārt, nav skaidrs, ko mēs Latvijā vēlamies sasniegt ar administratīvi teritoriālo reformu. No valsts vīru un sievu puses ir dzirdēts, ka nepieciešams mazināt pašvaldību skaitu, jo, tās apvienojot, attīstīsies spējīgākas teritorijas. Ja šāds ir reformas mērķis, tad pašvaldību skaitam jāpieaug, jo, salīdzinot attīstības indeksa izaugsmi vietējām pašvaldībām, 2009. gada un 2017. gada pirmajā desmitniekā nav neviena republikas pilsēta, vai tā dēvētie attīstības centri, taču tur ir tādas pašvaldības kā Baltinava, Mālpils un Mazsalaca.

Vēl viens arguments potenciālajai reformai ir tas, ka šobrīd liela daļa pašvaldību nepilda likumu, jo tajās ir likumam neatbilstošs iedzīvotāju skaits (mazāk par 4000). Īsti nav skaidrs, kāds pētījums ir pamatā šādai skaitļu izvēlei, un jāatceras, ka pašvaldības apkalpo ne tikai iedzīvotājus, bet arī teritoriju.

Pirmkārt, par to, kas ir maza pašvaldība – šobrīd pasaules kontekstā nav vienota uzstādījuma, kādam būtu jābūt pareizajam pašvaldības izmēram. Ir dažādi piemēri – atšķiras gan pašvaldību lielums pēc iedzīvotāju skaita, gan teritorijas, kā arī atšķiras funkcijas, ko pašvaldības veic. Latvijai tuvāk, protams, ir salīdzinājums ar kaimiņiem un Eiropas Savienību. Šobrīd vidējais iedzīvotāju skaits Latvijas pašvaldībās ir 16690 un vidējais pašvaldības izmērs ir 542,9 km2. Kaimiņi igauņi tikko veica reformu, un nu viņu vidējie rādītāji pašvaldībā ir 16620 iedzīvotāji un 572,2 km2, Lietuvā vidēji 48688 iedzīvotāji un 1088,3 km2 teritorija. Vai Lietuvas piemērs ir labāks par mūsu esošo situāciju? Nesen veiktā pētījumā Lietuvā noskaidrots, ka mazākās pašvaldībās dzīvojošie iedzīvotāji jūtas piederīgāki valstij. Šis pētījums ar datiem apliecina, ka vietējā demokrātija un nosacītais lēmējvaras tuvums iedzīvotājam ir tieši saistīts ar piederības sajūtu valstij, un iezīmē riskus, ar kuriem jāsaskaras, ja pašvaldību izmēru palielināsim. Kāda ir situācija valstīs uz kurām skatāmies, kā piemēriem? Vācijā vidējais iedzīvotāju skaits vietējā pašvaldībā ir 6292 un tā apkalpo tikai 27,2 km2 lielu teritoriju, kamēr Francijā vidējais iedzīvotāju skaits pašvaldībā ir 1804, 17,2 km2 lielā teritorijā. Kopumā uz Eiropas Savienības fona varam secināt, ka mums jau ir lielas pašvaldības. Latvijas pašvaldībās salīdzinājumā ar Eiropas Savienības vidējo rādītāju ir par 3,3 reizēm vairāk iedzīvotāju, un mēs rūpējamies par 12,2 reizēm lielāku teritoriju, tātad apgalvojums, ka Latvijā ir daudz mazu pašvaldību, ir nepatiess.

Galvenais jautājums, uz kuru neesmu dzirdējis atbildi, un uz kuru man arī atbildes nav – kā uzlabosies Mazsalacas un ikviena cita novada iedzīvotāju dzīve pēc potenciālās reformas?

Atbildi uz šo jautājumu varam meklēt aizvadītās teritoriālās reformas rezultātos, jo tika izveidoti gan nelieli novadi, gan tādi, kas atrodas bijušā rajona teritorijā, gan arī palika tādi, kas reformēti netika. Datu analīze dažādos griezumos skaidri parāda, ka izmērs nav noteicošs faktors. Šajos desmit gados ir gan republikas pilsētas, kuru situācija uzlabojusies, gan pasliktinājusies, ir lieli novadi, kas trīskāršojuši iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā un tādi lieli novadi, kas no donoriem kļuvuši par saņēmējiem. Tāpat arī mazi novadi ar izciliem rādītājiem uzņēmējdarbībā un tādi, kur strādājošo attiecība pret pārējiem iedzīvotājiem ir niecīga. Atbildes uz jautājumu, kā iedzīvotāju dzīve uzlabosies, nav, jo tā nav viennozīmīga un nav atkarīga no novada izmēra.

Neskatoties tikai uz saimnieciskiem apsvērumiem, ticot, ka lielāks ir labāks, pašvaldību reforma sev līdzi nestu vēl kādu efektu – varas attālināšanos no iedzīvotāja.

Mūsu iespēja piedalīties vēlēšanās gan startējot, gan balsojot, izstrādājot novada attīstības plānus un piedaloties sabiedriskajās apspriedēs un anketēšanās nav dāvana vai slogs, tā ir privilēģija, par kuru janvārī pirms divdesmit astoņiem gadiem Latvijas iedzīvotāji stāvēja barikādēs. Demokrātija būs dzīva tikmēr, kamēr mēs to pieprasīsim – kopā.

Rakstā izmantoti Aleksandra Lielmeža apkopotie dati.

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

"Valmieras ziņas" jautā

Vai Valmierai būtu jāapvienojas ar apkārtējiem novadiem?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281, www.vid.gov.lv) izsludina konkursu uz Nodokļu parādu piedziņas pārvaldes Pirmās piedziņas daļas Sestās nodaļas galvenā/-ās nodokļu inspektora/-es ierēdņa amatu (vakance uz nenoteiktu laiku) Nodokļu parādu piedziņas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana nodokļu parādu piedziņas jomā. Ja Tev ir: atbilstība „Valsts civildienesta likuma” 7.panta pirmās daļas prasībām (tajā skaitā valsts valodas prasme C līmeņa 2. pakāpē) un pēdējo trīs gadu laikā neesi pārcelts (ar pamatojumu, lai nodrošinātu sabiedrības uzticību civildienestam) citā amatā; pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība vēlama ekonomikā, komerczinībās (finanšu vadībā, grāmatvedībā) vai tiesību zinātnē; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; prasme vienlaikus strādāt ar liela apjoma dažāda veida informāciju, pieņemt atbilstošus lēmumus; labas prasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; prasme strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; nevainojama reputācija. Ja vēlies ieguldīt savas zināšanas un prasmes interesantā un dinamiskā vidē un: veikt nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu bezstrīda piedziņu no iekšzemes un citu valstu nodokļu maksātājiem valsts vai Eiropas Savienības budžetam; izskatīt iesniegumus par nodokļu samaksas termiņu pagarināšanu un/vai samaksas termiņu pagarinājuma ievērošanu; sagatavot lēmumu projektus par nodokļu samaksas termiņa pagarināšanu, iesniegumu atstāšanu bez izskatīšanas, atteikumu piemērot nodokļu samaksas termiņu pagarinājumu un citus dokumentus, kas saistīti ar minēto jautājumu izlemšanu; veikt nodokļu nomaksas termiņu ievērošanas kontroli un darbu ar nodokļu maksātājiem par labprātīgu parādu samaksu līdz bezstrīda piedziņas uzsākšanai; veikt iesniegumu par nokavēto nodokļu maksājumu labprātīgu izpildi Pievienojies mūsu kolektīvam, jo mēs piedāvājam: personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; iespēju piedalīties dažādās apmācību programmās; sociālās garantijas; veselības apdrošināšanas polisi. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera Ierēdņa amatam ir noteikta: 26.3. apakšsaime “Privātpersonas kontrole”, IIIA līmenis un 9. mēnešalgu grupa. Bruto mēnešalga no 701 līdz 973 EUR (atkarībā no kategorijas, kuru nosaka, ņemot vērā pretendenta profesionālo pieredzi attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā un ir būtiska iestādes funkciju izpildei). Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NPPP_1PD_7N_GNI_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Tiks izskatīti to pretendentu pieteikumi, kuri ir iesnieguši visus norādītos dokumentus. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst „Valsts civildienesta likuma” 7.panta pirmās daļas prasībām. Pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 13.panta 1.punktam sniedzam informāciju par iesniegto personas datu apstrādes tālākajām darbībām VID: personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.67122651; datu apstrādes juridiskais pamats – Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta b) apakšpunkts un c) apakšpunkts 9. panta 2. punkta b) apakšpunkts, Valsts civildienesta likums un Darba likums. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru 67122651 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2019-04-08

Pievienojies ātrās ēdināšanas restorānu tīklam "Hesburger"! Valmierā, Rīgas ielā 4, aicina darbā Klientu APKALPOTĀJUS (ēdināšanas jomā). Lai strādātu "Hesburger" restorānos, Tev nav jābūt profesionālim - nepieciešamās apmācības mēs nodrošināsim un parūpēsimies, lai kļūsti par virtuozu mūsu virtuvē un attīsti komunikācijas spējas darbā ar klientiem! Mēs cienām Tavus hobijus, kaislības un vēlmi mācīties, tāpēc piedāvājam elastīgu darba grafiku, ko varēsi pielāgot saviem plāniem! Ko mēs varam Tev sniegt? Darba pieredzi un apmācības Elastīgu darba grafiku – strādā pilnu slodzi vai pusslodzi, apvieno ar studijām un hobijiem, pēc izvēles strādā brīvdienās vai nakts stundās Stabilu algu, sākot no 3,80€ - 4,30€ bruto stundā un piemaksas par darbu brīvdienās un nakts stundās Sociālās garantijas un veselības apdrošināšanu Izaugsmes iespējas Atlaides restorānā Ko mēs sagaidām no Tevis? Tev ir vismaz 18 gadu Enerģija un atbildība raksturo tieši Tevi! Tev ir labas komunikācijas prasmes Tev nav iebildumu strādāt darba formā Sūti savu CV uz e-pastu darbs@hesburger.lv vai aizpildi pieteikuma anketu elektroniski. Vairāk: www.hesburger.lv/darbs Profesija: Klientu APKALPOTĀJS (ēdināšanas jomā) Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 4, Valmiera Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2019-04-30 Kontaktpersona: Sūti savu CV uz darbs@hesburger.lv vai aizpildi pieteikuma anketu elektroniski

Mūsu partneri