Valmieras Ziņas

Kāpēc ir svarīgi veidot ergonomisku darba vidi?

Lasīšanas laiks: 4 min

Pēdējās desmitgadēs darba vides koncepts ir būtiski mainījies, jo ir parādījušies atvērtā tipa biroji, kopstrādes telpas, attālinātais darbs un daudzi citi modeļi, pateicoties kuriem, ikviens var piemeklēt savām dzīves vērtībām un apstākļiem ērtāko risinājumu, kur un kā strādāt. Tomēr visā šajā lielajā brīvībā nevajadzētu aizmirst par tādu terminu kā “ergonomika”. Tā joprojām ir nozīmīga ikvienā birojā un jebkurā citā vietā, kuru izmantojat darbam. Kāpēc ir tik svarīgi veidot ergonomisku darba vidi?

Vairāk enerģijas un uzmanības darbam

Jo darba vidē mazāk dažādu traucēkļu, kas novērš uzmanību un rada diskomfortu, jo labāk iespējams koncentrēties darba procesam. Tāpēc ir tik būtiski, ka ir ērta un pielāgota darba zona, atbilstoši darba specifikai pielāgots aprīkojums un mēbeles, pareizi noregulēts apgaismojums, nav traucējošu skaņu. Liela nozīme ir arī telpas vai vietas kopējam mikroklimatam – kā ķermenis tajā jūtas, vai nav pārāk auksti vai karsti. Ja visas šīs lietas ir balansā un pārdomātas, tad darbinieks var savu enerģiju novirzīt pienākumu veikšanai, nevis risināt diskomforta jautājumus, kas atņem uzmanību un samazina koncentrēšanos.

Augstāka darba produktivitāte

Veltot vairāk uzmanības darba pienākumiem un jūtoties ērti savā darba vidē, cilvēks noteikti arī vairāk padara. Tāpēc ergonomiska darba vide ir viens no primārajiem faktoriem, kas nodrošina produktivitāti. Un produktivitāte attiecīgi ietekmē uzņēmuma panākumus, peļņu un citus attīstības faktorus. Ja uzņēmumā ir nepietiekama produktivitāte, noteikti ir jāanalizē situācija un jāmeklē tam cēloņi. Pilnīgi iespējams, ka cēlonis ir tik vienkāršs kā neērta, nepatīkama un nepiemērota darba vide, nevis darbinieku neatbilstība vai slinkums. Radot darbam patīkamu un ergonomisku vidi, produktivitātes rādītāji noteikti uzlabosies.

Mazāks nogurums un fiziskais diskomforts

Neērts krēsls, pārāk vēsas vai karstas telpas, slikta redzamība datora ekrānā saules dēļ, nefunkcionālas iekārtas un citas mēbeles – šie un vēl daudzi citi ar ergonomiku saistītie faktori, ja tie nav sakārtoti, var ietekmēt cilvēka fizisko pašsajūtu. Piemēram, var sāpēt mugura, galva, pasliktināties imunitāte, kas noved pie biežākas saslimšanas. Fiziskais diskomforts, kuru rada nesakārtota darba vide, samazina enerģiju, darbaspējas un produktivitāti. Neergonomiska darba vide uzņēmumam var radīt papildu izmaksas, jo rodas dīkstāve, mazāk tiek padarīts, darbinieki slimo, jāizmaksā slimības nauda utt. Tie ir izdevumi, no kuriem varētu izvairīties, ja tiktu piesaistīti speciālisti un ieguldīti līdzekļi, lai izvērtētu un sakārtotu darba telpas atbilstoši ergonomikas standartiem.

Veselības saudzēšana ilgtermiņā

Par neergonomiskas vides ietekmi uz veselību jādomā ne tikai šodienas kontekstā, kad darbinieki biežāk slimo, bet arī ilgtermiņā, jo, ja gadiem tiek strādāts vietā, kur ir nepareiza  un pārmērīga slodze mugurai, kur ir nelabvēlīgs mikroklimats un citas problēmas, tas var veicināt hronisku slimību attīstību un pat draudēt ar darbnespēju, iedragājot cilvēka atlikušās dzīves kvalitāti. Tāpēc darba devējam ir pienākums nodrošināt tādus darba apstākļus, kas nerada riskus veselībai ne īstermiņā, ne ilgtermiņā. Pielāgota vide, mēbeles, iekārtas, patīkamas un labi aprīkotas telpas – tā nav greznība, bet gan nepieciešamība. Arī tad, ja izvēlaties strādāt nevis konkrētā birojā vai darbavietā, bet strādāt attālināti, jāatceras, ka vienmēr jāpatur prātā ergonomiskas darba vides principi, jo no tiem lielā mērā atkarīgs, cik produktīvi spēsiet veikt darba pienākumus, kā arī tie var radīt ietekmi uz veselības stāvokli.

Iespēja piesaistīt labāku darbaspēku

Uzņēmums, kurš parūpējies par savu darbinieku komfortu, iekārtojot ergonomisku un mūsdienīgu vidi, ir pieprasītāks darba devējs. Protams, arī citi vakances faktori ir svarīgi, bet vieta un vide, kurā jāstrādā, arī ir ļoti būtiska. Pat tad, ja ir laba alga, bet darba vide nesakārtota un veselībai nedraudzīga, ir lielāka iespēja, ka cilvēks gribēs pārtraukt darba attiecības. Ja uzņēmums vēlas piesaistīt kvalificētus darbiniekus, kuri strādā ilgtermiņā un ir patiesi lojāli savai darbavietai, tad ergonomiska darba vide ir viens no svarīgiem priekšnosacījumiem.

Cik izmaksā ergonomiska darba vide?

Ergonomika darbā – tas ir ļoti plašs jēdziens, kas ietver dažādas ar drošību, veselību, efektivitāti un dizainu saistītus aspektus. Lai tos ieviestu, nepieciešams ieguldīt finanšu līdzekļus. Protams, izdevumu apjoms atkarīgs no uzņēmuma specifikas, telpu lieluma un citiem aspektiem, tāpēc konkrētas izmaksas nav iespējams noteikti, nevērtējot katru gadījumu atsevišķi. Neliela mājas biroja iekārtošana atbilstoši ergonomikas principiem var izmaksāt pāris simtus eiro, bet lielākam birojam telpu aprīkošanai var būt vajadzīgi vairāki tūkstoši eiro. Bet jāatceras, ka tas ir ieguldījums, kas atmaksājas – ar produktivitāti, darbinieku apmierinātību, labāku veselību, konkurētspējas pieaugumu un citiem ieguvumiem.

Ja jums aktuāla ergonomiskas darba vides ierīkošana uzņēmumā, mājas birojā vai citviet, kur strādājat, bet šobrīd nav pieejami nepieciešamie naudas līdzekļi, noderīgi būs Aizdevums.lv finanšu pakalpojumi – patēriņa kredīts un naudas kredīts, kas saimnieciskās darbības veicējiem piedāvā aizdevumu līdz pat 10 000 EUR, kurus var izmantot savu mērķu, ieceru un vajadzību īstenošanai.

Aktuālais jautājums

Vai plānojat šogad svētkos izmantot pirotehnikas izstrādājumus/šaut salūtu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā TELPU UN TERITORIJU UZKOPĒJU ĒKĀS BRANDEĻOS (uz nenoteiktu laiku) DARBA PIENĀKUMI: · ikdienas biroja un autoservisa telpu uzkopšana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: · vēlama iepriekšēja darba pieredze uzkopšanas un tīrīšanas darbos · iemaņas darbā ar sadzīves tehniku · vēlamas zināšanas telpaugu kopšanā UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: · darbu stabilā uzņēmumā · sociālās garantijas · darba samaksu valstī noteiktā minimālā stundas tarifa likmes apmērā, papildus piemaksa par kvalitatīvi veiktu darbu CV ar norādi vakancei „Telpu un teritoriju uzkopējs” līdz š.g. 29. decembrim iesniegt: · sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv · personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads) Sazināsimies ar pretendentiem, kuri būs izvirzīti nākamajai atlases kārtai. * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos. Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-29 Darba sākšanas datums: 2026-01-02 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Rūjienas apvienības pārvalde aicina darbā traktora vadītāju uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • vadīt traktortehniku un kravas automašīnu ievērojot ekspluatācijas un apkopes noteikumus; • veikt dažāda rakstura saimnieciskos darbus Pašvaldībai piederošā teritorijā (infrastruktūras uzturēšanas, kopšanas, transportēšanas un citus ar amata pienākumiem saistītus darbus); • uzturēt traktortehniku, automašīnu un tā aprīkojumu tehniskā kārtībā; un ja Tev ir: • vismaz pamata izglītība; • traktortehnikas vadīšanas apliecība TR1, TR2 vai B kategorijas autovadītāja apliecība; • labas latviešu valodas zināšanas; • spēja pastāvīgi veikt darbu un uzņemties atbildību par noteikto uzdevumu izpildi; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 783 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 824 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam. CV lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv vai personīgi Rūjienas apvienības valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, adrese: Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras novads, ar norādi „Pieteikums traktora vadītāja/-s amatam”, līdz 2026.gada 14.janvārim plkst.12.00. Tālrunis papildu informācijai: 25662217. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TRAKTORA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-14 Kontaktpersona: rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv 25662217

Mūsu partneri