Valmieras Ziņas

Kam jābūt uz maza bērna šķīvja

Visa ģimene kopā pie galda – tas ir viens no dienas jaukākajiem brīžiem daudzās mājās, sevišķi tad, kad pie saimes galda jau var pievienoties arī paši mazākie. Tomēr nereti vecāki piemirst, ka bērns pēc gada vecuma pēkšņi nekļūst pieaudzis – ja viņš pats prot sēdēt un tikt galā ar karoti, tas nenozīmē, ka mazais var ēst to pašu, ko pārējie ģimenes locekļi. Viņam ir savas organisma īpatnības, un līdz trīs gadu vecumam uz pieaugušo uzturu jāpāriet pakāpeniski. Par to, kam jābūt maza bērna šķīvī, iknedēļas “Mazais nav lielais” vebinārā sociālajā vietnē Instagram Laura Grēviņa sarunājas ar recepšu bloga “Krustnagliņa” autori Katrīnu Mami.

Bērni ir dažādi. Viens grib ēst putru vakarā, kaut gan to iesaka rīta ēdienreizēm, jo tajā esošie ogļhidrāti dod enerģiju. Cits nedēļām ilgi spēj pārtikt no viena produkta. Kāds šodien ēd brokoļus, bet rīt uz tiem pat neskatīsies. Vēl kāds atsakās ēst gaļu, un tad jādomā, kā nodrošināt gana daudz olbaltumvielu. Vecākiem jābūt radošiem un jāpārvar kārdinājums aši aizpildīt tukšumu ar kādu neveselīgu našķi. Turklāt bērniem no gada līdz trīs gadu vecumam jāēd regulāri. Maltītes var nebūt lielas, tomēr tām jābūt pietiekami biežām – četrām, piecām vai pat sešām dienā. Laura un Katrīna atzīst – vecākiem tas var būt gana sarežģīti. Lai visa diena nepaietu, stāvot pie plīts, viņas iesaka turēt pa rokai veselīgas uzkodas un dalās padomos, ko likt uz šķīvja katrā ēdienreizē.

Kas vajadzīgs visiem mazuļiem

Lai bērns ēstu pilnvērtīgi, dienas laikā viņam jāuzņem gan graudaugi un olbaltumvielas, gan dārzeņi un augļi. Izvēloties graudaugu produktus, jāatceras, ka pilngraudu produktos ir vairāk B grupas vitamīnu. Olbaltumvielas nodrošinās gaļa, zivis, pākšaugi, olas un piena produkti. Tāpat svarīgas ir vērtīgās taukskābes, ko iespējams uzņemt, pievienojot ēdienam augu eļļas. Tomēr lielākajai daļai – apmēram pusi šķīvja satura – jāveido dārzeņiem un augļiem. Nedrīkst aizmirst arī par ūdeni. Dažreiz mazajam var šķist, ka viņš ir izsalcis, taču patiesībā pienācis laiks padzerties.

Brokastis

Rīts ir vispiemērotākais laiks ogļhidrātiem – putra ar medu, pilngraudu pankūkas, maize. Ja nelietojat piena produktus, gardas putras var izvārīt arī uz ūdens vai augu pienu bāzes. Lieliski derēs arī dārzeņi, omlete vai citādi pagatavotas olas.

Otrās brokastis

Šī uzkoda starp brokastīm un pusdienām vajadzīga, ja bērni ceļas ļoti agri. Ja tiek ēstas otrās brokastis, pusdienas var dot mazliet vēlāk, jo mazajam ir jāpaspēj sajust izsalkumu. Otrajās brokastīs bērnam var piedāvāt bumbieri, banānu vai citu augli, siera nūjiņas, smūtiju, pilngraudu maizi ar sieru vai dārzeņiem.

Pusdienas

Šī ir ļoti svarīga ēdienreize, īpaši vasarā, kad bērni rotaļājas ārā un nereti aizmieg vēl pirms vakariņām. Ja bērns negrib vakariņas, tās uzspiest nevajag, taču tieši tāpēc pusdienām ir jābūt sātīgām.

Pusdienām piemēroti būs tvaicēti dārzeņi – burkāns, saldie kartupeļi, bietes, kabači, sezonas dārzeņi, kā arī gaļa, zivs vai pākšaugi, lai uzņemtu olbaltumvielas. Ieteicams būt atturīgiem ar sāli, tomēr mazu šķipsniņu ēdienam var pievienot, lai izceltu dabiskās garšas. Pusdienas ir arī lielisks veids, kā “iemānīt” bērnam vērtīgus produktus, kas viņam negaršo. Daudzi mazuļi labprāt ēd krēmzupas un sautējumus, kuros var “paslēpt” vajadzīgo; tāpat iespējams pagatvot uzturvielām bagātas mērces. Ja bērns negrib ēst gaļu, var pagatavot krēmzupu uz gaļas buljona bāzes, nodrošinot nepieciešamās vielas.

Uz šķīvja šajā ēdienreizē būtu jābūt apmēram 50% dārzeņu, 25% graudaugu un 25% olbaltumvielu. Piemēram, mazajam var piedāvāt pilngraudu makaronus vai pilngraudu un kviešu makaronu sajaukumu ar dārzeņiem, pievienojot gaļu, zivi, pākšaugus, piena produktus, piemēram, biezpienu. Ja mazais “ieciklējies” uz vienu produktu, nevajadzētu pārdzīvot par to, ko viņš neēd, bet priecāties par to, ko ēd, un mēģināt iecienīto lietu pēc iespējas dažādi pagatavot. Uzturvielas visos dārzeņos ir līdzīgas, tāpēc nav vērts satraukties, ja jūsu un bērna iecienītie dārzeņi atšķiras. Galvenais, lai ēdiens būtu krāsains un vizuāli pievilcīgs, jo bērni ēd “ar acīm”.

Launags

Pēcpusdiena ir labo našķu laiks – te noderēs žāvēti augļi, rozīnes, aprikozes, svaigi augļi, jogurts ar musli, rieksti, dārzeņi, siers, galetes, riekstu sviests. Ja vecākiem nav laika, var pagatavot gardus plācenīšus no pusdienu pārpalikumiem. Daudzi baidās, ka ar riekstiem bērns var aizrīties – tad laba alternatīva būs žāvētu augļu un riekstu batoniņi. Protams, mazuļi grib arī saldumus, un pilnībā aizliegt tos nevajag, bet tiem noteikti nevajadzētu ierindoties līdzās pamatproduktiem.

Vakariņas

Jāseko līdzi, cik ilgs laiks paiet no vakariņām līdz gulētiešanai. Ja bērns ēd tieši pirms miega, vakariņām nevajadzētu būt smagām. Mazulim atsevišķu maltīti var negatavot, tomēr to noteikti nepieciešams pielāgot. Piemēram, ja vecākiem garšo asi ēdieni, šī ir tā reize, kad var gatavot visiem vienu un to pašu, bet asās garšvielas pievienot tikai pašās beigās, kad bērnam porcija jau ir nodalīta.

Pēc vakariņām?

Nereti mazie pēc vakariņām vēl kaut ko grib uzēst. Ja dienā nav lietoti pārāk daudzi piena produkti, var piedāvāt jogurtu, glāzi piena vai kefīra. Tāpat noderēs kāda sausmaizīte vai dārzeņi.

Ēšana ārpus mājas

Dodoties ceļojumā, ieteicams ņemt līdzi veselīgas uzkodas, taču ceļojums ir tā reize, kad var arī piemirst par ierasto dienas kārtību un “sagrēkot” ar kādu kārumu. Ceļojumos gribas gūt jaunus iespaidus, un, ja ikdienā bērns ēd veselīgi un pilnvērtīgi, viena našķu diena neko sliktu nenodarīs.

Lai veicinātu vecāku izpratni un atgādinātu par piemērotu uzturu mazuļiem pēc viena gada vecuma, Aptamil3 īsteno izglītojošu kampaņu vecākiem “Mazais nav lielais”. Tās laikā Aptaclub Instagram vietnē notiks 10 bezmaksas vebināri, kuros kampaņas vēstnese Laura Grēviņa kopā ar ekspertiem – pediatriem, uztura speciālistiem, psihologu un fizioterapeitu – stundu garās sarunās pārrunās tādas tēmas kā mazuļa uzturs un imunitāte, bērna vadīta ēšana, veģetārisms un vegānisms, maza bērna ēdienkarte u. c. Tāpat nodarbībās pieredzē dalīsies arī citas Instagram vietnē aktīvas māmiņas.

Iknedēļas vebinārus noskatīties, kā arī tiem sekot līdzi tiešsaitē, lai uzdotu ekspertiem jautājumus, iespējams šeit: Aptaclub Instagram.

Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem.

Čili Pizza” picērija Valmierā aicina darbā Picu cepēju - ātru, pozitīvu, stresa noturīgu, izpalīdzīgu, dara savu darbu ar prieku, vēlams ar pieredzi sabiedriskajā ēdināšanā, bet ja nav, tad visu iemācīsim, darba laiks maiņās no 9.00-22.00! Pienākumi: ātri un garšīgi gatavot kvalitatīvu ēdienu pēc noteiktām kalkulācijām, ievērojot sanitārās un higiēnas normas. Piedāvājam: jaukus kolēģus, regulāru atalgojumu, sociālās garantijas, labus darba apstākļu. Kandidātus lūdzam savus CV sūtīt uz e-pastu pica4@tiamo.lv ar norādi “Picu cepējs", personīgi "Čili picā" G.Apiņa ielā 10a, Valmierā, vai zvanīt darba dienās no 9:00 – 16:00 pa telefonu 29282731 Prasmes • vēlama iepriekšēja pieredze un/vai izglītība ēdināšanas pakalpojumu sniegšanā;-ja nav pieredzes –apmācīsim! • spēja strādāt komandā; • pozitīva attieksme pret darbu un dzīvi; • spēja strādāt pilnu darba slodzi;(no 18.g.v) • vēlme strādāt un sagādāt garšas baudījumu mūsu viesiem ar pagatavoto ēdienu. Alga 600 - 700 EUR (Brutto) Profesija: CEPĒJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Georga Apiņa iela 10A, Valmiera Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ēdināšana / Pārtikas rūpniecība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2020-10-20 Kontaktpersona: Cv sūtīt uz e-pastu: pica4@tiamo.lv

SIA “Plainstream” ir Latvijas uzņēmums, kas sniedz zvanu centra pakalpojumus Latvijā pazīstamākajiem zīmoliem, veicinot to biznesa attīstību. Tomēr vienkāršiem vārdiem sakot – mūsu darbs ir izcili apkalpot klientus telefoniski. Pievienojies mūsu komandai kā ZVANU CENTRA OPERATORS Mēs tev uzticēsim: Konsultēt klientus par nebanku kreditēšanas pakalpojumiem jeb ar prieku atbildēt uz klienta telefona zvaniem par tiem aktuāliem jautājumiem; Kā arī sniegt rakstiskas atbildes klientiem uz viņa iesūtītajiem jautājumiem e-pastā No Tevis sagaidām: Prieku darboties kopā ar klientiem, jo tā būs neatņemama tavas ikdienas sastāvdaļa; Spēja plūstoši runāt latviešu un krievu valodā; Precizitāti un atbildības sajūtu pret veicamo darbu; Motivāciju mācīties, apgūt jaunas prasmes; Labas iemaņas darbā ar datoru. Tev piedāvāsim: Stabilu darbu profesionālā un draudzīgā kolektīvā; Apmaksātu apmācību un iespēju attīstīt savas prasmes; Maiņu darba laiku (08:00 - 20:00) - maiņas garums 8,5 stundas; Paveiktajam atbilstošu atalgojumu; un citiem labumiem (kopīgiem pasākumiem, izaugsmes iespējas, utt.). Ja esi meklētā persona, gaidīsim tavu CV ar norādi “Zvanu centra operators Valmierā” uz e-pastu cv@plainstream.lv Tomēr papildus jautājumos - gaidām arī tavu zvanu: 20114066. Profesija: Zvanu centru OPERATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Ausekļa iela 32, Valmiera Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2020-09-30 Kontaktpersona: CV ar norādi “Zvanu centra operators Valmierā” sūtīt uz cv@plainstream.lv, 20114066 Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri