Valmieras Ziņas

Kā palīdzēt bērnam tikt galā ar digitālās pasaules radītajām emocijām?

Lasīšanas laiks: 4 min

Digitālajai pasaulei kļūstot par bērnu dzīves neatņemamu sastāvdaļu, vecāki saskaras ar jauniem izaicinājumiem, kuriem tie bieži vien nav gatavi. To vidū ir pēkšņi gan pozitīvu, gan negatīvu emociju uzplūdi, kuru cēloņi nav meklējami ģimenē vai apkārtējā vidē. Prieks vai dusmas uzbangojušas digitālajā telpā. Tajā ir tik daudz un intensīvi stimuli, ka nenobriedušās bērna smadzenes ar visu informācijas daudzumu netiek galā. Kā rīkoties vecākiem?

Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolas psiholoģe, “Amigo iniciatīvas laimīgām ģimenēm” mācību programmas “Kā būt par vecāku 21. gadsimtā”? vēstnese Judīte Iliško mudina vecākus rūpīgi vērot bērnus un ar viņiem daudz sarunāties, lai emocionālo ietekmi pamanītu laikus, pirms tā nav pārvērtusies problēmās. Jauno apvāršņu iepazīšana būs veiksmīgāka, ja vecāki nopietni pievērsīsies bērnu ievadīšanai digitālajā pasaulē, kā arī izvērtēs viedierīču, datoru un citu ekrānu lietošanas paradumus ģimenē.

Tehnoloģijas jāsāk apgūt kopā

«Ideāli būtu pirmos divus dzīves gadus bērnam vispār nedot digitālās ierīces. Saprotams, ka arī vecāki vakaros ir noguruši, un viņiem ir nepadarīti darbi, tādēļ viedtelefons vai planšete šķiet ērta «atpirkšanās» no bērna, lai iegūtu laiku sev. Tomēr vecākiem jāapzinās, ka, digitālajai ierīcei kļūstot par nomierināšanās līdzekli, bērns neiemācīsies regulēt emocijas, un pusaudžu vecumā audzināšana būs vēl grūtāka,» stāsta psiholoģe. Viņa iesaka pirmos bērna soļus digitālajā pasaulē spert ciešā vecāku pavadībā – izvēlēties vecumam atbilstošu saturu, skatīties vai spēlēt un pārrunāt piedzīvoto. «Bērns emocijas mācās izprast caur vecākiem. Jo saprotamāk izskaidrosim un parādīsim mazajam, kā reaģēt uz piedzīvotajām situācijām, jo labāk viņš pratīs tikt galā ar savām emocijām,» uzsver J.Iliško.

Izprast un atbalstīt

Ja nu bērns internetā sastapies ar saturu, kas viņu apbēdinājis, aizkaitinājis, samulsinājis, vai izraisījis citas negatīvas emocijas, vecākiem vispirms jācenšas noskaidrot un izprast iemeslu bērna reakcijai. «Vecākiem ir jāizrāda patiesa interese par bērna pašsajūtu, nodibinot acu kontaktu, paņemot aiz rokas, samīļojot un mudinot stāstīt, kas ir noticis. Bērns, izjūtot atbalstu un drošības  sajūtu, dalīsies ar saviem pārdzīvojumiem. Nākamais solis ir izskaidrot, kā reaģēt uz notikušo un kā nākotnē tikt galā ar līdzīgām situācijām. Jo īpaši svarīgi tas ir pirmskolas vecuma bērniem, kuri vēl tikai iepazīst apkārtējo pasauli,» saka psiholoģe, brīdinot, ka, atstāti vienatnē spēlēt vecumam nepiemērotas spēles, bērni var iemācīties nepareizi reaģēt uz ekrānā notiekošo. Piemēram, agresīvas spēles vai video var mācīt risināt problēmsituācijas vardarbīgā veidā. Tādēļ vecākiem pēc iespējas jābūt bērna tuvumā, lai varētu komentēt un izskaidrot pieredzēto.

Kritiski izvērtēt informāciju

Bērni mēdz sapriecāties par labiem sasniegumiem datorspēlēs, kā arī saskumt, interneta vietnēs redzot, ka citiem bērniem ir interesantākas rotaļlietas vai izklaides pasākumi. Pat ja mazais vēl neiet skolā, vecākiem jāsāk mācīt viņam kritiski izvērtēt informāciju. Piemēram, ka reklāmās dažādas rotaļlietas tiek attēlotas kā lielāks laimes avots, nekā tās patiesībā ir. Jo agrāk bērns pratīs atšķirt īstas vērtības no viltus, jo vieglāk viņam būs tikt galā ar digitālās pasaules informācijas straumi.

Sliktākais sodīšanas veids – aizliegšana

Emocionālo problēmu cēlonis var būt pie viedierīcēm pārāk ilgi pavadīts laiks. Bērna smadzenes ātri nogurst un nespēj tikt galā ar daudzajiem stimuliem. Tādēļ viņš var kļūt satraukts, pat niķīgs. Taču pavisam liedzot piekļuvi digitālajām tehnoloģijām, vecāki nodarīs vairāk ļauna nekā laba. Tā kā bērns vēl neprot identificēt savu emociju cēloņus, viņš liegumu vērtēs kā mēģinājumu atņemt svarīgu viņa dzīves sastāvdaļu. Tādēļ viedierīču izmantošanas laiku labāk mazināt pakāpeniski, aizvietojot to ar citām interesantām nodarbēm un rādot piemēru. Vecākiem jācenšas būt saprotošiem un atbalstošiem, taču nepiekāpīgiem. Jāņem vērā, ka niķi var izpausties arī sabiedriskās vietās, taču arī šādos gadījumos nedrīkst piekāpties, jo bērni ātri sapratīs, ka ar histērijas sarīkošanu citu cilvēku klātbūtnē var iegūt to, ko vēlas.

«Vecākiem vajadzētu saprast, ko tieši viņi vēlas ierobežot – pavadīto laiku, kādu konkrētu saturu, vai ko citu – un pie tā pieturēties. Bērns vienmēr gribēs vairāk un nekautrēsies to pieprasīt, taču vecākiem jābūt nelokāmiem. Ļoti palīdzēs arī tas, ja mamma un tētis bērna klātbūtnē viedierīces lietos minimāli, tādējādi parādot, ka paši spēj tikt pāri kārdinājumam, un tātad to spēs arī atvase. Panākumus dos arī interesantu alternatīvu piedāvāšana, jo bērnā ir dabīga ziņkāre par pasauli, un iespēja iepazīt to pašam viņam ātri palīdzēs aizmirst digitālās vides piedāvāto izklaidi. Turklāt it īpaši pirmskolas vecumā bērniem ir svarīgs kontakts ar vecākiem, jo vecāki ir paraugs. Viņiem ir svarīgi būt nozīmīgiem vecāku acīs. Ja pieaugušie spēj parādīt, ka dzīvē ir daudz interesantu lietu ārpus tehnoloģijām, bērni to labprāt pieņems,» saka J.Iliško.

“Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm” kopā ar psihologu Edmundu Vanagu izstrādājusi mācību programmu “Kā būt par vecāku 21.gadsimtā?” par šodien ģimenēm tik aktuālo tēmu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar bērniem. Programmas vēstnešu, kas palīdzēs vecākiem savā ģimenē ieviest veselīgus tehnoloģiju lietošanas paradumus, pārstāvēto skolu sarakstu var atrast http://laimigamgimenem.lv/1296/0/36847.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “LEGRO LATVIA” (reģistrācijas nr. LV44103109749), kūdras substrātu ražošanas un iepakošanas uzņēmums, aicina darbā  “Substrāta sajaukšanas līnijas operatoru” (darba vietas atrašanās vieta: “Lakstīgalas”, Rūpnieki, Valmieras pagasts, Valmieras novads, LV-4219,t.i. 6 km no Valmieras) Darba pienākumi: Organizēt, vadīt un koordinēt darbu pie substrāta sajaukšanas iekārtas; Sekot līdzi, lai ražošanas procesā izmantotā kūdra un piedevu komponenti tiktu izmantoti efektīvi un izvairīties no ražošanas pārtraukumiem; Uzraudzīt, lai sajauktais produkts atbilstu noteiktajām prasībām; Uzturēt tehniskā kārtībā substrātu sajaukšanas iekārtu. Prasības: Tehniskās zināšanas par tehnoloģiskām iekārtām, mehānismiem; Vēlama iepriekšēja pieredze līdzīgā amatā vai kūdras nozarē; Valodas zināšanas – obligāti latviešu, angļu- vēlama. Iemaņas: Pozitīva attieksme pret darbu un darba kolēģiem; Prasme strādāt komandā; Pozitīva komunikācija; Vēlme mācīties, apgūt darba specifiku un strādāt ar atbildību, nezaudējot darba kvalitātes līmeni. Piedāvājam: Darbu starptautiskā uzņēmumā; Labus darba apstākļus un atsaucīgus kolēģus; Apmācību jaunajā amatā; Darba algu ar stundas tarifa likmi no 8.00 EUR pārbaudes laikā, saskaņā ar darba laika uzskaites grafiku; Darba laiku no 8.oo – 17.oo (pēc nepieciešamības pagarināts vai maiņu darba laiks) CV sūtīt uz info@seda.lv, ar norādi “Substrātu sajaukšanas līnijas operators”. Konfidencialitāti garantējam. Jautājumu gadījumā zvanīt: 26338571 Profesija: PRESĒŠANAS IEKĀRTAS OPERATORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Lakstīgalas, Rūpnieki, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-19 Kontaktpersona: CV ar profesijas norādi sūtīt uz info@seda.lv, tālr. 26338571.

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras 2.vidusskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā programmēšanas skolotāju (profesijas kods 2330 01) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras novads. Paredzamais darba tiesisko attiecību uzsākšanas datums 2026. gada 12. janvāris. Ja Tev ir vēlme: • īstenot izglītības programmu mācību priekšmetā PROGRAMMĒŠANA atbilstoši Valsts izglītības standartam; • vadīt pedagoģiskā procesa norisi ar izglītojamiem, pielietojot inovatīvas informācijas tehnoloģiju piedāvātās iespējas un metodikas; • iesaistīties Iestādes attīstības mērķu un uzdevumu īstenošanā, kā arī izglītības iestādes īstenotajos projektos; • sagatavot izglītojamos olimpiādēm, konkursiem; • pastāv iespēja papildus datorikas stundām vadīt arī savu izstrādāto interešu izglītības programmu; un ja Tev ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” vai students/-e; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • izglītības jomu reglamentējošo normatīvo aktu pārzināšana; • mācību un audzināšanas darba satura pārzināšana; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasmes darbā ar datoru (MS Office programmas, kādu no tīmekļa pārlūkprogrammām – Microsoft Edge, Chrome vai MozillaFirefox) un izglītības tehnoloģijām; • kompetences: labas komunikācijas prasmes; psiholoģiskā noturība un saskarsmes kultūra; spēja pieņemt lēmumus, prasme reaģēt un rīkoties nestandarta situācijās; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, 1510 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas par vienu pedagoģisko likmi; • 12 kontaktstundas 10.-12.klasēs; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • iespēju strādāt dinamiskā vidē Valmieras 2.vidusskolā.   Profesionālās darbības aprakstu (CV) gaidīsim līdz 2026.gada 5.janvārim plkst.17.00 iesniedzot personīgi Iestādes lietvedei (adrese: Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā: v2v@valmiera.edu.lv. Pieteikums iesniedzams ar norādi “Vispārējās vidējās izglītības skolotāja/-as vakancei/programmēšana”. Tālrunis informācijai: 64207543 (direktora vietnieks), 64207163 (direktors). Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS VIDĒJĀS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-05 Kontaktpersona: v2v@valmiera.edu.lv 64207543, 64207163

Mūsu partneri