Valmieras Ziņas

Kā izskaust agresīvu braukšanu uz Latvijas ceļiem?

Lasīšanas laiks: 6 min

Nereti uz Latvijas ceļiem varam sastapties ar agresīviem autovadītājiem, kuri nepamatoti palielina braukšanas ātrumu, izpilda bīstamus apdzīšanas manevrus, cenšas izaicināt pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, kā arī veic citas riskantas darbības.

Kā norāda Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas rektore Daina Voita, kas darbojas neiropsiholoģijas jomā un ir ieguvusi sertifikātu par satiksmes psiholoģijas pamatkursa apguvi, galvenie iemesli šādai agresijai pie stūres ir stress, slikts garastāvoklis, laika grafiki, kavēšana, kā arī citi personīgi iemesli un no tiem izrietošas sakāpinātas emocijas. Tāpat kā lielu problēmu var minēt vispārējo sabiedrības līmeni, kurā nav nosodījuma, ja tiek pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi. Tādēļ rodas jautājums – kā radīt drošāku ceļa satiksmi Latvijā un kā mazināt agresīvu braukšanu?

Daina Voita norāda, ka

Latvijā nopietna problēma ir “ceļa karaļa” sindroms jeb agresivitāte, kas piemīt daudziem autovadītājiem. Šādi autovadītāji apdraud ne tikai sevi, bet arī citus ceļa satiksmes dalībniekus, taču nepatīkamākais ir tas, ka visbiežāk agresīvie autovadītāji savu rīcību neapzinās, tādējādi neaptverot, cik lielu risku rada.

“Tas ir iemesls, kādēļ ir būtiski aktīvi strādāt pie autovadītāju agresīvu paradumu izskaušanas no ceļu satiksmes. Tas gan nav tik vienkārši izdarāms – tā ir problēma, pie kuras risināšanas ir jāstrādā gan ceļu satiksmes policijai, gan uzņēmumu autoparkiem, gan pašiem autovadītājiem,” stāsta D. Voita.

“Cilvēku agresiju var iedalīt divos veidos – patstāvīgā un impulsīvā agresija. Diemžēl, ja pie automašīnas stūres sēžas cilvēks ar pastāvīgu agresiju, tad ar runāšanu, dažādiem kursiem vai citām metodēm to mazināt nebūs iespējams. No šādiem autovadītājiem uz ceļa vajadzētu izvairīties, ieturot drošu distanci un neiesaistoties konfliktā. Savukārt autovadītāju impulsīvo agresiju ir iespējams mazināt. Šīs agresijas cēlonis ir kāds blakus faktors, kas izraisa problēmu, piemēram, stress vai noteikts laika grafiks, kurā ir jāiekļaujas. Lai palīdzētu šāda tipa autovadītājiem, būtu svarīgi ar viņiem pārrunāt notikušo, izanalizēt agresijas cēloņus un palīdzēt saprast to, kā emocionālais stāvoklis   ir ietekmējis autovadītāja braukšanas paradumus. Tāpat bieži vien kā labs atgādinājums piedomāt pie savām braukšanas manierēm ir policijas uzliktais sods, kas daļai autovadītāju spēj „atvērt acis”, līdz ar to viņi turpmāk izvēlas braukt daudz drošāk,” stāsta D. Voita.      

Tāpat būtiski ir runāt par agresīvu braukšanu uzņēmumu autoparkos. Kā rāda satiksmes psiholoģijas praktiskie novērojumi, lai gan komerctransporti tradicionāli tiek uzskatīti kā drošākie transportlīdzekļi, bieži vien tieši šie spēkrati tiek iesaistīti satiksmes negadījumos, un daļā no tiem cēlonis ir bijis ceļu satiksmes noteikumu neievērošana un agresīva braukšana.

Situācija, kad komerctransporta vadītājs kļūst par agresīvu braucēju, ir vēl riskantāka, jo komerctransports pats par sevi var būt īpaši bīstams citiem satiksmes dalībniekiem lielā izmēra dēļ. Tādēļ ir būtiski, ka uzņēmumu autoparkos regulāri apmāca autovadītājus, lai viņi būtu droši un profesionāli, palīdz izprast viņiem savas stiprās puses, kuras spētu kompensēt un risināt “vājās puses”, izanalizējot autovadītāju reakcijas ātrumu un perifēro redzi, kā arī ievieš dažādas autovadītāju kontrolējošas un motivējošas prakses.

Lai nodrošinātu pilnvērtīgu kontroli pār sava uzņēmuma autovadītājiem, noderīgi ir katrā autoparka komerctransportā ievietot GPS ierīci, kā arī video reģistratoru, kas precīzi spētu parādīt to, cik ātri un kādā veidā brauc autovadītājs, kādus manevrus viņš veic un kā rīkojas dažādās neierastās situācijās. Tāpat būtiski ir ne tikai pirms autovadītāja pieņemšanas darbā izvērtēt viņa braukšanas prasmes un stilu, bet arī pēc tam regulāri veikt autovadītāju praktiskās pārbaudes.

“Uzņēmumu autoparki veido lielu daļu no ikdienas satiksmes Latvijā, tādēļ to pieņemtie lēmumi, proti, profesionālu autovadītāju pieņemšana darbā, kā arī drošības kontrole, ir īpaši būtiski visai satiksmei kopumā. Tādēļ esam īpaši gandarīti ik gadu BALTA gada balvas “Drošākais uzņēmuma autoparks” ietvaros doties uz Latvijas uzņēmumu autoparkiem un izzināt, kā šie autoparki nodrošina, ka ne tikai viņu komerctransports ir lieliskā tehniskā stāvoklī, bet arī autovadītāji ir profesionāli un bez agresīva braukšanas stila iezīmēm. Kā pāris efektīvākos un motivējošākos paņēmienus varu minēt uzņēmuma „CEMEX”, „Ventspils reiss” un „Delta LV” praksi. Piemēram, uz visām „CEMEX” kravas automašīnām un šī uzņēmuma apakšuzņēmēju, kas nodrošina transporta pakalpojumus, kravas automašīnām ir uzlīmētas lielas uzlīmes ar tekstu „Kā es braucu?” un numuru, uz kuru zvanīt, lai izteiktu atsauksmes par šofera braukšanas stilu. Iespējams, skarba, taču efektīva ir uzņēmuma „Delta LV” prakse – sapulces, individuālas pārrunas un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju sodīšana, ko papildina bezalgas atvaļinājuma piešķiršana. Tāpat interesanta prakse ir arī pasažieru pārvadātājam „Ventspils reiss”, kas ik gadu organizē profesionālās meistarības konkursu, kurā tiek vērtēta braukšanas kultūra, piemēram, bremzēšana, braukšanas uzsākšana, braukšanas vienmērīgums. Šī konkursa ietvaros šoferi ik mēnesi pie darba algas var saņem konstantu piemaksu no 35 līdz 150 eiro, kas ir liela motivācija, lai vienmēr brauktu droši,” stāsta BALTA vecākais risku parakstītājs Edgars Goldmanis.

Kā norāda vairāki uzņēmumu autoparku pārstāvji, Latvijā tiešām daudzi autovadītāji atļaujas praktizēt agresīvu braukšanu.

“Mēs sagaidītu, ka Ceļu policija vairāk kontrolētu, kā brauc autovadītāji – vairāk apturētu un arī sodītu agresīvos braucējus, jo pretējā gadījumā rodas visatļautības sajūta uz ceļa. Teorētiski par agresīvu braukšanu ir paredzētas bargas sankcijas, taču praktiski tās tiek piemērotas reti.

Policija pārsvarā aptur autobraucējus, pārbaudot vai tie ir lietojuši alkoholu, kā arī soda tos, kuri apstājas neatļautās vietās, taču svarīgi ir neaizmirst par tiem, kas bojā visu autovadītāju braukt prieku un apdraud drošību, – ķert agresīvos braucējus. Kopumā policijas kontrole uz ceļiem šajā ziņā varētu būt lielāka, un tiktu regulāri sodīti agresīvie autobraucēji, lai šī visatļautības sajūta tiek samazināta līdz minimumam,” – tā par situāciju uz Latvijas ceļiem stāsta autoparku pārstāvji.

Lai parūpētos par savu drošību, kā arī veidotu drošāku ceļu satiksmi kopumā, BALTA ir sagatavojusi vairākus ieteikumus, kā rīkoties situācijā, kad uz ceļa sastopaties ar agresīviem autovadītājiem:

Nekļūstiet par šīs agresijas upuri – neuztveriet personīgi agresīvā braucēja uzvedību un pat žestikulāciju.

  • Galvenais noteikums, ja pamanāt ceļa satiksmē kādu agresīvu braucēju, ir no tā izvairīties. Dodiet viņam ceļu, lai tas netraucēti varētu braukt garām, jo to visdrīzāk šāds agresīvais autovadītājs arī vēlēsies visvairāk – visus iespējami ātrāk apbraukt.
  • Ievērojiet drošu braukšanas distanci . Distances ievērošana ir būtisks ceļu satiksmes noteikums jebkurā situācija, taču it īpaši, ja pamanāt uz ceļa agresīvu braucēju. Jo lielāku distanci no šāda autobraucēja ieturēsiet, jo drošākā situācijā būsiet.
  • Neatbildiet ar agresiju! Ja sastopaties uz ceļa ar agresīvu braucēju, saglabājiet mierīgu prātu. Nereaģējiet uz agresīvā braucēja izdarībām un, galvenais, paši nekļūstiet agresīvi, citādi tas novedīs pie vēl riskantākas situācijas ceļa satiksmē, jo vienuviet būs vairāki agresīvi braucēji.
  • Neveidojiet acu kontaktu ar agresīvu braucēju. Pirmkārt, tas jums palīdzēs palikt mierīgam, kā arī, otrkārt, agresīvais braucējs nekļūs vēl agresīvāks, jo viņam nebūs iespējas, ieraugot jūsu sašutumu vai neapmierinātību ar viņa braukšanas manierēm, kļūt vēl dusmīgākam, tādējādi veicot vēl citus nedrošus manevrus.
  • Lai parūpētos par drošu satiksmi, vienmēr esiet pozitīvs autobraucējs. Uz jebkuru situāciju ceļa satiksmē reaģējiet ar humoru vai mierīgu prātu. Tas radīs drošību gan jums pašam, gan arī visai ceļa satiksmei kopumā.    

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Valmieras tehnikums aicina darbā Attīstības nodaļas vadītāju Mēs piedāvājam 1 darba slodzi, 5 darba dienas nedēļā (klātienes darbs) Stabilu atalgojumu pēc pārbaudes laika sākot no EUR 2164 (EUR 1962 pārbaudes laikā) Sociālās garantijas (veselības apdrošināšanas polise pēc pārbaudes termiņa) Papildatvaļinājumu (pēc ikgadējās novērtēšanas) Apmaksātu profesionālo pilnveidi Mūsdienīgu darba vidi un labus darba apstākļus Galvenie pienākumi: Plānot un īstenot Valmieras tehnikuma attīstības un inovāciju stratēģiju, sagatavot un atjaunot attīstības dokumentus, analizēt sasniegtos rezultātus Vadīt un iesaistīties pētniecības un attīstības projektos, īpaši izglītības, tehnoloģiju un reģionālās attīstības jomā (Horizon Europe, Erasmus+, u.c.) Sagatavot kvalitatīvus projektu pieteikumus un pārskatus, tostarp angļu valodā, nodrošinot satura kvalitāti un atbilstību programmu prasībām Plānot un sagatavot materiāli tehniskās bāzes attīstības plānus un tehniskās specifikācijas laboratorijām un mācību aprīkojumam, sadarbojoties ar nozaru ekspertiem Nodrošināt Valmieras tehnikuma aktīvu dalību valsts un starptautiskos izglītības, inovāciju un pētniecības pasākumos, attīstot sadarbību ar institūcijām un uzņēmumiem Koordinēt un attīstīt iestādes zīmolvedību un sabiedrisko komunikāciju, veicinot tehnikuma atpazīstamību un pozitīvu tēlu Latvijā un ārvalstīs Vadīt Attīstības nodaļas darbu, plānot uzdevumus un nodrošināt vienotu virzību iestādes attīstības mērķu sasniegšanā Prasības: Augstākā izglītība  Pieredze projektu vadībā - izstrādē, īstenošanā un uzraudzībā Pieredze vadošā administratīvajā darbā  Lietvedības prasmes Latviešu valodas prasmes augstākajā līmenī Angļu valodas prasmes C līmenī   B kategorijas autovadītāja apliecība un pieredze auto vadīšanā Augsta atbildības sajūta, spēja attīstīt idejas un patstāvīgi pieņemt lēmumus Pozitīva attieksme pret darbu, augsta saskarsmes kultūra Labas analītiskās un plānošanas spējas, prasme darbu koordinēšanā CV, motivācijas vēstuli, t.sk.,uzskaitot un aprakstot veiksmīgi īstenotu projektu pieredzi, un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas lūdzam sūtīt uz e-pastu personals@valmierastehnikums.lv Pieteikumu sūtīt uz e-pastu ar norādi “Attīstības nodaļas vadītāja vakancei” līdz 2025.gada 24.oktobrim. Profesija: PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJS /DIREKTORS (VALSTS PĀRVALDES JOMĀ) Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Vadu iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-10-24 Kontaktpersona: Vineta Melngārša Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

SIA "CCTR Būve", reģ. Nr.40203323301  aicina darbā  PALĪGSTRĀDNIEKU Darba pienākumi: - veikt būvobjektos nepieciešamos palīgdarbus - veikt vienkāršus zemes darbus - pārvieto celtniecības materiālus un palīgmateriālus celtniecības objektā - palīdzēt uzstādīt un demontēt dažādas būvkonstrukcijas un būvizstrādājumus- sagatavot dažādas virsmas tālākai apdarei- prast strādāt ar rokas un vienkāršiem elektriskiem instrumentiem Prasības kandidātam: - augstu atbildības sajūtu - spēju strādāt fiziskus darbus - savlaicīga un precīza darba vadītāja rīkojumu izpili - darba vietā ievērot darba kārtības, darba aizsardzības, drošības tehnikas noteikumus, darba higiēnas prasības un citu Latvijas Republikā noteiktās normatīvo aktu prasības Mēs piedāvājam: - laicīgu darba samaksu - pilnas sociālās garantijas - darbam nepieciešamās darba drēbes, instrumentus un inventārus Bruto alga 930,00 EUR Darba vieta Gaujas iela 9, Valmiera, Valmieras nov. Ilgtermiņā prognozējas darba objekti arī citā Latvijas teritorijā Pretendentus aicinām sūtīt pieteikumus un CV uz e-pastu: sia.cctrbuve@gmail.com. Kontakttālrunis uzziņām 20390910 Lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies tikai ar nākamajai atlases kārtai izvirzītajiem pretendentiem! Profesija: PALĪGSTRĀDNIEKS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Būvniecība / Nekustamais īpašums Pieteikto vietu skaits: 8 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-09 Darba sākšanas datums: 2025-10-13 Kontaktpersona: CV ar vakances norādi sūtīt uz sia.cctrbuve@gmail.com , tālr. 20390910 Izglītības līmenis: Vispārējā pamatizglītība

Mūsu partneri