Valmieras Ziņas

Kā daudzdzīvokļu namos novērst nevienlīdzīgas siltuma padeves problēmu

Lasīšanas laiks: 5 min

Daudzās, īpaši padomju laikā būvētajās, daudzdzīvokļu ēkās to iemītniekiem nereti problēmas rada nevienlīdzīga siltuma padeve. Kādā dzīvoklī iedzīvotāji spiesti regulāri vēdināt telpas, jo ir pārāk karsts, turpretī citos cilvēkiem ir auksti, jo radiatori nespēj telpas apsildīt. Vislabākais risinājums šādos gadījumos ir ēkas siltumapgādes sistēmas balansēšana.

Problēma slēpjas ēku siltumapgādes sistēmu nesabalansētībā

Daudzdzīvokļu ēkās atkarībā no to veida un celšanas laika ir iebūvētas gan vienas caurules, gan divu cauruļu apkures sistēmas. Jaunajās ēkās pārsvarā tiek būvētas divu cauruļu sistēmas, kas ir efektīvākas un vienkāršāk apkalpojamas un regulējamas. Savukārt padomju laikā būvētajās daudzdzīvokļu mājās galvenokārt tika ierīkotas vienas caurules apkures sistēmas. Lai arī tās ir aprīkotas ar trīskāršas gaitas regulēšanas vārstiem, faktiski tos izmantot regulēšanai nav iespējams. Iemesli ir dažādi – noņemti rokturi, aizsērējušas apvadcaurules, iestrēguši krānu ieliktņi u.c. Bieži vien šos vārstus izmantot nemaz nav ieteicams, jo tādējādi var tikt traucēta mājas apkures sistēmas darbība.

Agrāk temperatūru dzīvokļos regulēja, centralizēti mainot siltuma nesēja temperatūru atkarībā no āra gaisa temperatūras. Individuāli regulēt temperatūru dzīvokļos nebija iespējams. Otrs risinājums bija patvaļīga radiatoru maiņa, kas savukārt pasliktināja ēkas sistēmas kopējo stāvokli.

Siltumapgādes sistēmu pārveidošana

Tagad tiek renovētas daudzas ēkas, kurās ir iebūvētas tieši vienas caurules apkures sistēmas. Taču ēku renovācijā apkures sistēmu pilnīga nomaiņa izmaksā dārgi, daudzi to nevar atļauties. Lai arī divu cauruļu sistēma darbojas efektīvāk un ir vieglāk apkalpojama, minēto apsvērumu dēļ renovācijā apkures sistēmu pilnīga pārbūve vai nomaiņa netiek paredzēta. Konkrēti darbi siltumapgādes sistēmu uzlabošanā gan tiek veikti, piemēram, atsevišķu cauruļu posmu un radiatoru nomaiņa u.c., bet vienas caurules sistēmas pārveidošana par divu cauruļu sistēmu notiek tikai tad, kad vecā siltumapgādes sistēma ir pilnībā nolietojusies (sarūsējušas, no iekšpuses aizsērējušas caurules un citas siltuma ierīces).

Lai novērstu nevienlīdzīgas siltuma padeves problēmu, nepieciešams apzināt tās saknes. Visbiežāk nav sabalansētība jau stāvvados un radiatoru sistēmā. Ūdens plūdīs tur, kur mazākā pretestība. Lielu daļu problēmu radījusi savulaik veiktā patvaļīgā radiatoru nomaiņa – jo vairāk radiatoru ēkā nomainīts, jo vairāk nesabalansēta kļuvusi mājas siltumapgādes sistēma.

Iespējamas arī citas problēmas, kas pasliktina sistēmas darbošanos. Piemēram, ēkās ar vienas caurules siltuma padeves sistēmām dzīvokļos, kas atrodas tuvāk ēkas siltummezglam, nonāk vairāk siltuma, bet attālākajos – mazāk. To nosaka fakts, ka siltuma nesējs (ūdens) cirkulācijas laikā atdziest. Arī ūdens plūsmas daudzums siltummezglam tuvākajos radiatoros nereti pārsniedz optimālo pat divas reizes, bet tālākajos pakāpeniski samazinās, atsevišķos gadījumos nesasniedzot pat pusi no paredzētās. Ūdens plūsmas ātrums ir par mazu, lai līdz tālākajiem radiatoriem aiznestu pietiekami daudz siltuma. Tas gan attiecas arī uz divu cauruļu siltumapgādes sistēmām. Dažreiz problēmas var radīt arī aizsērējis siltummezgla ūdens filtrs, kādēļ ūdens plūsma samazinās jau pašā sākumā un visas sistēmas nodrošināšanai ar siltumu ūdens vienkārši nepietiek.

Siltumapgādes sistēmu balansēšanas princips

Dažādām siltumapgādes sistēmām balansēšana var atšķirties, tomēr galvenie posmi ir līdzīgi. Balansēšanas galvenais uzdevums ir panākt, lai ūdens plūsma visā sistēmā tiek sadalīta atbilstoši nepieciešamajai un optimāli veic galveno uzdevumu – nodrošina visus ēkas dzīvokļus u.c. telpas ar nepieciešamo siltuma daudzumu. Sistēmu balansēšanu nepieciešams veikt arī jaunākām ēkām, kurās ir iebūvēta divu cauruļu siltumapgādes sistēma. Ja mājā atrodas šāda sistēma ar jaunākās paaudzes regulējamajiem radiatoriem, kas aprīkoti ar atbilstošiem vārstiem (termostatu vārsti vai atpakaļgaitas vārsti), vispirms šos radiatorus nepieciešams noregulēt atbilstoši tajos paredzētajai ūdens plūsmai. Vēlāk radiatoru regulējumā nepieciešamības gadījumā iespējams veikt arī atbilstošas korekcijas.

Otrs posms, ko paredz siltumapgādes sistēmu balansēšana, ir ūdens plūsmas regulēšana stāvvados. Jebkurai siltumapgādes sistēmai jābūt aprīkotai ar stāvvadu balansēšanas vārstiem. Šie vārsti tiek regulēti atbilstoši ēkas projektā norādītajai nepieciešamajai ūdens plūsmai. Gadījumā, ja šādu datu nav vai tie neatbilst esošajai situācijai, nepieciešamo plūsmu aprēķina. To veic, ar mērīšanas datoru pieslēdzoties pie stāvvada balansēšanas vārsta. Tiek nolasīti rādījumi, un pēc tam stāvvada vārstu noregulē atbilstoši nepieciešamajai ūdens plūsmai. Aprēķinu metodi nosaka speciālists.

Trešais posms, ko ietver siltuma sistēmu balansēšana, ir ēkas centrālā padeves vārsta (siltummezgla) regulēšana. Tiek ņemts vērā mājai nepieciešamais siltuma daudzums, nepieciešamā ūdens plūsma un centrālā sūkņa jauda. Jaunāku sistēmu gadījumā projekts jau ir gatavs, atliek tikai vadīties pēc tā, citos gadījumos var nākties veikt dažādus mērījumus. Siltummezgla regulēšanu parasti veic pēc radiatoru un stāvvadu vārstu regulēšanas, tomēr nereti balansēšanas posmu secība var būt arī citādāka. To nosaka katrs konkrētais gadījums, siltumapgādes sistēmas īpatnības, nepieciešamais darbu apjoms, novēršamās problēmas apmēri u.c.

Regulējami radiatori ļauj veikt precīzāku sistēmas balansēšanu

Sistēmas balansēšana paredz arī atsevišķu radiatoru regulēšanu, taču bieži nākas saskarties ar gadījumiem, kad dzīvokļos joprojām darbojas vecie, padomju laikā uzstādītie radiatori, kuru regulēšana nav paredzēta. Sistēmas balansēšanu var veikt arī šādā gadījumā, vienīgi tad iespējama lielāka nobīde no paredzamā rezultāta. Dažreiz ir bijušas situācijas, kad padomju laikā celtajās daudzdzīvokļu mājās nav bijuši iebūvēti stāvvadu regulēšanas vārsti (vai iebūvētie ir tik sliktā stāvoklī, ka to regulēšana nav iespējama). Šajos gadījumos tos nepieciešams iebūvēt (vai nomainīt).

Vislielāko efektu sistēmas balansēšana dod tad, ja visā mājā ir uzstādīti jauni, regulējami radiatori. Otrs risinājums, kas tiek izmantots, ir veco radiatoru apgādāšana ar regulējamiem vārstiem. Šāds risinājums izmaksā arī ievērojami lētāk, nekā pilnīga veco radiatoru nomaiņa. Ir dažādas iespējas, un katrs var izvēlēties piemērotāko atkarībā no vēlmēm un finansiālajām iespējām.

Siltumapgādes sistēmu balansēšanu daudzdzīvokļu mājās var veikt jebkurā sezonā. Nepieciešams, lai sistēma būtu darba kārtībā un strādātu. Tomēr ieteicamāk būtu to darīt apkures sezonas laikā (vislabāk – tās sākumā), jo tad iespējami visprecīzākie mērījumi. Tas, protams, attiecas uz ēkām, kur ir uzstādīti visi nepieciešamie vārsti un nav nepieciešami nekādi sagatavošanās darbi. Jāatceras vēl, ka precīza sistēmas balansēšana iespējama tikai pie pilnīgi atvērtiem visiem vārstiem. Tādēļ nepieciešamības gadījumā mājas pārvaldniekam jāvienojas ar iedzīvotājiem (ja ir uzstādīti regulējamie vārsti atsevišķos dzīvokļos) par laiku, kad visi (vai vismaz lielākā daļa) būs mājās un atvērs vārstus.

Ja sistēmas balansēšanu paredzēts veikt ēkai, kur tā nekad iepriekš nav veikta, vispirms nepieciešams veikt sagatavošanās darbus. To veids un apjoms atkarīgs no katra konkrētā gadījuma. Tie ietver arī konsultācijas ar speciālistu, ēkas siltumapgādes sistēmas apsekošanu, vajadzības gadījumā nepieciešamo vārstu uzstādīšanu (piemēram, ja trūkst stāvvadu vārstu vai nepieciešama to nomaiņa). Visa veida sagatavošanās darbus vislabāk veikt vasarā, turklāt dažkārt var būt nepieciešamība izlaist ūdeni no sistēmas (piemēram, minētajā vārstu nomaiņas gadījumā).

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Algas nodokļu daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (vakance uz nenoteiktu laiku) Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles un atbalsta jomā. Mūsu vērtības ir efektivitāte, atbildība un sadarbība. Ja Tev ir: akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; spēja strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; pamatprasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām; nevainojama reputācija. Ja Tev ir kāda no šīm īpašībām vai prasmēm, mēs Tevi gaidām Algas nodokļa daļā: proti argumentēt un pamatot savu viedokli; esi nosvērts, komunikabls un atvērts jautājumiem; atbildības sajūta, precizitāte, disciplinētība un līdzsvarotība; pārzini vai interesē kā notiek process kādā no nozarēm, piemēram, būvniecības nozarē, mazumtirdzniecībā, ražošanas nozarē, sabiedriskajā ēdināšanā, pakalpojuma sniegšanā; spēj saskatīt likumsakarības, analizēt un aprakstīt iegūto informāciju; proti strādāt ar datoru un programmām; labprāt dodies ārpus darba vietas; jūties droši svešā vietā un spēj runāt ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: Jākomunicē ar nodokļu maksātājiem kā klātienē vai attālināti, tā rakstiski. Jārīko un jāpiedalās klātienes un attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem. Jāveic nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apmeklēšana/novērošana. Jāgatavo pieprasījumi nodokļu maksātājiem, kredītiestādēm, valsts un pašvaldību institūcijām. Jāstrādā ar programmām un informācijas sistēmām. Jāvērtē grāmatvedības reģistri un dokumenti. Jāanalizē iegūtā un apkopotā informācija. Jāapraksta rezultāti, gatavojot nodokļu rēķinus un lēmumu projektus. Jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1483 līdz 1719 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1521 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt daļēji attālināti. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: akadēmisko vai otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē; pieredzi nodokļu administrēšanā vai uzņēmējdarbībā, vai finanšu vadībā, vai finanšu analīzē, vai grāmatvedībā, vai auditā vai tiesību zinātnē ne mazāk kā divi gadi. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera. Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_AND_GNI_Valmiera_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67121490. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-22 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ.Nr.90000069281) izsludina konkursu uz Informātikas pārvaldes Reģionālās tehniskā atbalsta daļas Otrās nodaļas vecākā informācijas tehnoloģiju administratora darbinieka amatu (1 vakance uz nenoteiktu laiku) Informātikas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmuma dienesta (turpmāk – VID) atbalsta funkcijas īstenošana informācijas sistēmu resursu pārvaldības jomā. Mūsu vērtības ir: efektivitāte, atbildība, sadarbība. Ja Tev ir: vidējā vai profesionālā vidējā izglītība; praktiskas zināšanas par datortīklu (LAN) uzbūvi, izmantotajiem protokoliem, konfigurēšanu un darbības principiem; padziļinātas un praktiskas zināšanas par darbstaciju operētājsistēmām un lietojumprogrammām, to uzstādīšanu un apkopes veikšanu; padziļinātas un praktiskas zināšanas par datortehnikas t.sk. perifērijas iekārtu uzbūvi, darbības principiem un veidiem; labas prasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; spēja patstāvīgi organizēt darbu un strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; spēja uzņemties atbildību un pieņemt lēmumus; atbilstība likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām; nevainojama reputācija. Ja esi gatavs nodrošināt: lietotāju tehnisko atbalstu, datortehnikas un programmatūras problēmu lokalizāciju un risināšanu; datortehnikas sagatavošanu un uzturēšanu; tehniskās infrastruktūras un serveru darbības uzturēšanu; informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības pasākumu nodrošināšanu. Pievienojies mūsu kolektīvam, jo mēs piedāvājam: stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1405 līdz 1777 EUR (bruto), - pārbaudes laikā līdz 1529 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; interesantu un stabilu darbu, draudzīgu kolektīvu; personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; iespēju piedalīties dažādās apmācību programmās; sociālās garantijas; veselības apdrošināšanas polisi no pirmā mēneša; papildatvaļinājuma dienas. Priekšrocības pretendentiem ar: vidējo vai vidējo profesionālo izglītību informācijas tehnoloģiju jomā; praktisko darba pieredzi informātikas jomā vismaz vienu gadu; B kategorijas vadītāja apliecību. Darbinieka darba vieta: Beātes iela 49, Valmiera, LV-4201 Motivācijas vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 15 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas dienas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz IP_RegioTAD_2N_VITA_Vārds_Uzvārds”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam darbinieka amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123444. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru 67122630 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJU ADMINISTRATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-17 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Mūsu partneri