Valmieras Ziņas

Juris Mūrnieks: Zinību dienas pārdomas

Lasīšanas laiks: 4 min

1.septembris lielai daļai sabiedrības saistās ar jauna mācību gada sākumu. Skolēniem droši vien tās ir nelielas izbailes, atkalredzēšanās prieks, vecākiem jaunas raizes un arī lepnums, skolotājiem – ziedu klēpji un satraukums. Satraukums, ja tradicionāli savas algas apmēru uzzināsim kaut kad oktobra sākumā. Satraukums, jo izglītībā būs kārtējās reformas. Būs jauni mācību standarti, starp citu, trešie, kopš neatkarības atjaunošanas. Parādās it kā jauni jēdzieni “pēctecība”, “sistēmiskums”, “kompetences”, “caurvija”. Varētu domāt, ka iepriekš izglītībā nav bijusi ne sistēma, ne pēctecība. Un šādu nekur nederīgas izglītības sistēmu beigušie tagad lems par nepieciešamajām pārmaiņām.

To, ka izglītības sistēmā vajadzīgas izmaiņas, visticamāk noliegs tikai retais. Mūsdienu jaunieši atšķiras no saviem vienaudžiem pirms divdesmit vai desmit gadiem. Viņi ir drošāki, bieži vien gados vecāka cilvēka – arī skolotāja teiktais tiek apšaubīts. Nerunāsim par prasmēm lietot visdažādākās ierīces, sociālos medijus. Viņi neuztraucas par nākotni, brīvi jūtas darba tirgū un ir gatavi nomainīt n-tās darbavietas, jo nav interesanti, maz maksā, ir grūti. Viņi daudz ilgāk dzīvo kopā ar vecākiem, kuri „neko no dzīves nesaprot”, bet tā ir lētāk. Viņi bez problēmām izvirza sev ļoti augstus mērķus, taču, ja tos neizdodas sasniegt, tad vainīgi ir visi pārējie.

To, ka brīžiem mācību priekšmetu programmas ir sarežģītas, ka daudz kas no tajās iekļautā nav saistīts ar reālo dzīvi, nav noliedzams. Lai visu apgūtu, bieži vien nepietiek laika, nemaz nerunājot par atkārtošanu un zināšanu nostiprināšanu. Iepriekš domāju, ka pietiekami labi pārzinu vēsturi, mācību metodes un varu padarīt stundu gan interesantu, gan arī pietiekami iemācīt. Ar piebildi, ka arī skolēns kaut nedaudz gribēja mācīties. Ja gadījās kļūdīties, nebija problēmu to atzīt un izlabot. Bez īpašām problēmām varēju pielāgoties konkrētajai situācijai un ar skolēniem parasti runāju kā ar pieaugušajiem. Tagad sāku uztraukties, ka to, ko mācīt, pakāpeniski uzzināšu, bet kā to darīt katrā konkrētajā situācijā 100 kilometrus no Rīgas labāk zinās ministrijā. Kā parasts, sola, ka ar jauno standartu varēsim iepriekš iepazīties, izteikt savus piezīmes, ieteikt labojumus. Nostrādājis izglītības sistēmā nedaudz vairāk nekā 30 gadus, atceros tikai vienu gadījumu, kad skolotāju ieteikumi tika ņemti vērā – izdevās panākt, ka mācību priekšmetu olimpiādes nenotiek sestdienās.

Nenoliedzami, stundas var un vajag padarīt interesantākas, daudzveidīgākas. Taču bieži vien ir un būs vajadzīgas konkrētas zināšanas, jo pretējā gadījumā neko īsti izdarīt nevarēs. Reizināšanu visticamāk vieglāk ir iekalt, izpratne par to nāks nedaudz vēlāk. Ķīmijā elementu apzīmējumus, to vērtības ir jāiemācās un viss. Katrs bērns nebūs jauns Mendeļejevs, lai to visu rotaļājoties izsecinātu pats. Svešvalodā bez vārdiņu mācīšanās nekas īsti neiznāks.

Turklāt valodās jau daudzus gadus skolēni apgūst reālu sarunu valodu, nevis iekaļ tekstiņus par Ļeņinu Londonā, kā tas savulaik bija jādara daudziem no mums. Pagaidām baidos, ka tiks samazināta akadēmisko zināšanu daļa. Ja viens no skolas uzdevumiem ir sagatavot skolēnus dzīvei, tad laikam jau būtu jāiemāca pārvarēt grūtības, darīt to, ko negribas, un to, kas brīžiem nav diez ko interesanti. Jo tikai retais var teikt, ka viņa darbs nepārtraukti ir viegls, patīkams un interesants.

Brīžiem domāju, ka arī arodizglītība ir „sačakarēta”, un neviens īsti negrib neko mainīt. Var jau rakstīt par to, cik profesiju pazudīs pēc desmit vai divdesmit gadiem. Protams, mainīsies profesijas nosaukums un vajadzīgās iemaņas, prasmes, bet pagājušā gadsimta sākuma ormanis jau pēc būtības darīja to pašu, ko mūsdienu taksometra šoferis. Sekretāre rakstāmmašīnas vietā izmanto datoru.

Bet tas tā, starp citu. Varbūt vienkāršāk un labāk būtu mācīt tikai noteiktu profesiju, attiecīgo izglītības līmeņa apgūšanu atstājot jauniešu ziņā. Kādreiz to varēja izdarīt vakarskolās, taču tagad runā, ka ministrijas izpratnē tās vairs nebūšot vajadzīgas. Pieņemu, ka ļoti laba friziere vai pavārs iztiks ar pamatskolas līmeņa zināšanām fizikā. Un ar mehatroniku labā līmenī tiks galā augstskolu beigušais, nevis jaunietis, kura devītās klases zināšanas bija aptuveni četru baļļu līmenī. Pašreiz šiem jauniešiem jāapgūst gan profesija, gan vidējās izglītības kurss saīsinātā veidā, taču jākārto tādi paši pārbaudījumi (eksāmeni), kā parasto vidusskolu un ģimnāziju skolēniem. Un rezultātā brīnāmies par vājajiem rezultātiem.

Interesanti, bet ir divas jomas, kurās savs viedoklis ir praktiski katram. Tās ir izglītība un veselība. Jo ārstu periodiski apmeklējuši visi, tāpat arī skolā savulaik iets. Viedokļi par skolotājiem ir no „par ko viņiem algu maksā, viņi neko nedara” līdz „es gan to darbu ne par kādu naudu nedarītu”. Īstenību zina tikai paši pedagogi.

Un, lai būtu priecīgāk – pedagogiem novēlu labus, zinātkārus un ieinteresētus bērnus, saprotošus un sadarboties gribošus vecākus, izprotošu skolas administrāciju. Un arī kaut kad adekvātu samaksu par darbu, jo ar misijas apziņu apģērbies nebūsi. Bērniem un vecākiem savukārt – zinošus un smaidīgus skolotājus. Cerēsim, ka solītās izmaiņas būs pārdomātas un tās izdosies!

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Dizaina un mākslas vidusskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā direktora vietnieku/-ci izglītības jomā (profesijas kods 1345 04) uz noteiktu laiku (ar iespēju pagarināt uz nenoteiktu laiku). Darba vietas adrese: Purva iela 12, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Ja Jūs vēlaties: • piedalīties izglītības procesa organizēšanā un nodrošināt izglītības procesa metodisko vadību Iestādē; • nodrošināt Valsts izglītības standarta, izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu īstenošanas metodisko vadību; • piedalīties Iestādes iekšējo kārtību un reglamentējošo normatīvo aktu izstrādē; • sagatavot mācību gada pārskatus par metodiskā darba izvērtējumu; • piedalīties mācību gada darba plāna sastādīšanā, sadarbībā ar mācību priekšmetu skolotājiem; • sadarbībā ar pedagogiem, sagatavot mācību priekšmetu programmas; • piedalīties mācību gada pedagogu slodžu sadalē; • vadīt mācību programmu metodisko kopu vadītāju/nodaļu vadītāju sapulces un organizēt metodiskās pedagogu sapulces, tikšanās u.c.; • vadīt izglītības programmu realizācijas kvalitātes uzraudzību; • atbildēt par mācību prakšu realizāciju; • organizēt izglītojamo profesionālo priekšmetu darbu skates, profesionālās ievirzes izglītības nobeiguma un profesionālās vidējās izglītības kvalifikācijas darbu norisi; • koordinēt Valsts konkursa norisi un citu Iestādes konkursu norisi skolā un Vidzemē; • koordinēt metodisko sadarbību ar Vidzemes kultūrizglītības iestādēm un Latvijas Nacionālo kultūras centru; • organizēt izglītojamo līdzdalību mācību priekšmetu olimpiādes, konkursos, skatēs; un Jums ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • zināšanas un izpratne nozari regulējošo normatīvo aktu pielietošanā; • kompetences: prasme organizēt un plānot savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; prasme analizēt un vispārināt problēmas, noteikt darbības virziena prioritātes; prasme pastāvīgi pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes, digitālās prasmes, psiholoģiskā noturība; precizitāte un iniciatīva, elastība; • prasme strādāt ar biroja tehniku un informāciju tehnoloģijām; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (pārbaudes laikā no 1876,50 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas); • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • darbu radošā, uz sadarbību vērstā kolektīvā, aktīvu, dinamisku darbu, iespēju gūt jaunu pieredzi un pilnveidot profesionālās iemaņas; • sakārtotu darba vidi. Pieteikuma vēstuli, CV, izglītības dokumentu kopijas lūdzam iesniegt elektroniski sūtot uz e-pastu: vdmv@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā, Purva ielā 12, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi “Direktora vietnieka/-ces vakancei”, līdz 2025.gada 13.jūlijam. Tālrunis papildus informācijai: 64207372. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /IZPILDDIREKTORS (IZGLĪTĪBAS JOMĀ) Darba vietas adrese: LATVIJA, Purva iela 12, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-07-13 Kontaktpersona: vdmv@valmiera.edu.lv 64207372

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras muzejs (turpmāk – muzejs) aicina darbā tehnisko speciālistu/-i (pilna slodze) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • nodrošināt muzeja Izstāžu nama telpu un ekspozīcijas inventāra tīrību un kārtību; • veikt darba kabinetu un izglītojošo pasākumu telpu tīrīšanu Bruņinieku ielā 3; • nodrošināt Izstāžu nama ārtelpas teritorijas stādījumu un ieejas mezgla uzkopšanu; • monitorēt temperatūras un mitruma režīmu Izstāžu nama telpās; • līdzdarboties izstāžu montāžas un demontāžas darbos; • dažādu ikdienas saimniecisko darbu veikšana, telpu labiekārtošana, palīgdarbi muzeja pasākumos;  ja Tev ir: • vidējā izglītība; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasmes un pieredze izmantot tehniskās ierīces un darba rīkus; • kompetences: prasme plānot un organizēt savu darbu; spēja strādāt komandā un individuāli; spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem; augsta atbildības sajūta, precizitāte, pozitīva attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • atbildīgu un dinamisku darbu uz attīstību vērstā iestādē; • pamatalgu pārbaudes laikā 760 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 770 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un motivācijas vēstuli lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz muzejs@valmierasnovads.lv, vai personīgi: Valmieras muzejs, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads (Izstāžu nama recepcijā), ar norādi „Tehniskā speciālista/-es amatam”, līdz 2025.gada 27.jūnijam. Tālrunis papildu informācijai: 64224770. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TEHNISKAIS SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-27 Kontaktpersona: muzejs@valmierasnovads.lv 64224770

Mūsu partneri