Valmieras Ziņas

Egils Levits: Pašvaldību reforma nav tikai efektivitātes, bet arī identitātes jautājums (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Sestdien, 23. februārī, Valmieras integrētā bibliotēkā notika jurista un politologa Egila Levita atklātā lekcija un diskusija “Vērtības Eiropas Savienībā un Latvijā”, kurā piedalījās liels skaits interesentu. Pieredzējušais jurists lekcijā skaidroja vērtību nozīmi valsts un sabiedrības kontekstā un dalījās savā pieredzē, kā Eiropas Savienības pamatvērtības tiek piemērotas tiesiskajā praksē.

Egils Levits arī sniedza interviju portālam “Valmieras Ziņas”, atbildot uz Latvijas sabiedrībā un politikā aktuālajiem jautājumiem.

Jūs esat bijis viens no 1990.gadā 4.maijā pieņemtās Neatkarības deklarācijas, 2014.gadā pieņemtā Satversmes ievada un citu likumdošanas aktu līdzveidotājiem. Kā jūs vērtējat Latvijas attīstību kopš neatkarības atjaunošanas? Vai ir bijuši kādi juridiskās bāzes trūkumi, kas traucējuši valsts attīstībai?

Latvijas attīstības virziens ir bijis pareizs, taču ātrums nav bijis optimāls. Ja mēs būtu rīkojušies prātīgi, mērķtiecīgi un tālredzīgi, valsts šobrīd būtu sasniegusi augstāku attīstības līmeni. Kādēļ mēs neesam izmantojuši visu attīstības potenciālu, šis jautājums ir saistīts ar to, kā sabiedrība izprot sevi un apkārtējo situāciju, kā tiek veidotas demokrātiskās institūcijas, ievēlot Saeimu un pašvaldības. Ir bijušas fāzes, kad mēs mērķtiecīgāk virzījāmies uz priekšu, un ir bijušas fāzes, kad rīkojāmies aplami. Piemēram, pirms desmit gadiem piedzīvotā ekonomiskā krīze bija pa pusei globālās recesijas radīta, bet mēs to dubultīgi padziļinājām ar mazjēdzīgo “gāze grīdā” politiku. Līdz ar to mūsu ārā rāpšanās no krīzes bija dubultgrūta, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.

Kā jurists es visumā esmu apmierināts ar Latvijas valsts tiesisko ietvaru. Drīzāk pastāv problēmas ar likumu piemērošanu. Taču kopumā mēs nebūt neesam sliktākie Eiropas Savienībā. Valsts ir kā māja, kuru visu laiku vajag uzturēt un pielabot. Ja nekas netiek darīts, tad pēc kāda laika tā sabrūk. Tas pats attiecas uz tiesisko ietvaru valstī. Tādēļ mūsu Satversmē kopš neatkarības atjaunošanas ir veiktas vairākas “piebūves”. Piemēram, 1998.gadā tika ieviesta pamattiesību sadaļa un 2014.gadā – Satversmes ievads.

Tuvojoties Valsts prezidenta vēlēšanām, no jauna tiek aktualizēta jūsu kandidatūra. Vai jūs plānojat iesaistīties šajā procesā?

2015.gadā es biju izvirzīts par prezidenta kandidātu. Toreiz es piekritu kandidēt principiālu iemeslu dēļ, lai gan bija skaidrs, ka es nevaru tikt ievēlēts, jo bija vienošanās par citu kandidātu. Es gribēju parādīt, ka ir iespējama alternatīva un nevar iepriekš visu “noshēmot”. Attiecībā uz pašreizējo situāciju es konstatēju, ka par mani runā un cilvēki nosauc manu kandidatūru. To es nevaru aizliegt. Es gribu uzsvērt, ka neesmu kandidāts, jo formāli neviena partija mani nav izvirzījusi. Tas arī būtu pāragri. Ja šāda vienošanās vairākumam Saeimā būtu, es vēl pārdomātu. Taču pirms tam nav vērts domāt, kas būtu, “ja tantei būtu riteņi”.

Pieņemsim, ka jūs tomēr kandidēsiet uz Valsts prezidenta amatu. Ko jūs atbildētu tiem, kur pārmetīs vietējās situācijas nepārzināšanu, jo ilgu laiku esat pavadījis ārpus Latvijas?

Es pašlaik strādāju Eiropas Savienības tiesā Luksemburgā, taču pastāvīgi dzīvoju arī Latvijā. Es esmu no Rīgas, Pārdaugavas, āgenskalnietis ceturtajā paaudzē. Tas, ka cilvēks strādā ārzemēs, mūsdienu mobilitātes apstākļos nenozīmē to, ka viņš ir zaudējis saikni ar savu valsti. Es pastāvīgi esmu iesaistīts Latvijas dzīvē, līdzdarbojos sabiedriskajos procesos, lasu lekcijas un bieži pavadu nedēļas nogales savās mājās Latvijā. Man ir radi visos Latvijas novados, izņemot Zemgali. Es teiktu, ka mana saistība ar Latvija ir tikpat liela, kā jebkuram šeit dzīvojošam cilvēkam.

Kāda ir jūsu attieksme pret gaidāmo administratīvi-teritoriālo reformu?

Pašvaldību reformai ir jābūt vienlaikus orientētai uz diviem mērķiem. Taču patlaban es redzu, ka diskusija ir virzīta tikai uz vienu mērķi – kā efektivizēt pašvaldību darbu. Šim nolūkam ir nepieciešams noteikts iedzīvotāju skaits. Ja pašvaldība ir pārāk maza, tā nespēj pietiekami efektīvi pildīt savas funkcijas, kas visām pašvaldībām jānodrošina vienādā apjomā. Tādēļ ir jāatrod optimāls modelis, kas nosaka iedzīvotāju skaitam atbilstošas funkcijas. Pēc būtības tas nozīmē virzību uz lielākām pašvaldībām. Manuprāt, reformas rezultātā pieejamo pakalpojumu klāsts iedzīvotājiem nedrīkst samazināties. Noteikts pakalpojumu klāsts ir jānodrošina jebkurā vietā Latvijā, neatkarīgi no tā, cik tālu atrodas pašvaldības administratīvais centrs. Veidi, kā pakalpojumi tiek sniegti, var atšķirties, piemēram, nodrošinot transportu iedzīvotājiem, lai viņi varētu nokļūt uz skolu, pie ārsta un saņemt citus pakalpojumus. Lai gan kopumā pastāv tendence iedzīvotāju mobilitātei palielināties, nedrīkst aizmirst par tiem cilvēkiem, kuriem ir ierobežotas mobilitātes iespējas. Tādēļ reforma ir ļoti komplekss jautājums.

Otrais, bet tikpat svarīgais pašvaldību reformas mērķis ir nodrošināt, lai cilvēku piesaiste, tostarp kultūrvēsturiskā ziņā, pašvaldībai netiktu grauta, bet tiktu veicināta. Tas nav administratīvs, bet identitātes jautājums. Manuprāt, ir ļoti slikti, ka izzūd vēsturiskās vietas. Lai saglabātu mazās administratīvās vienības, tām ir jāpiešķir funkcijas, ko tās spēj īstenot. Piemēram, kāds neliels pagasts uz vietas varētu izlemt, kur tiek ierīkota autobusa pietura, savukārt ceļa uzturēšana būtu lielākas administratīvās vienības kompetencē. Pašvaldību sistēma ir jāveido no vairākiem funkciju un kompetenču līmeņiem, sākot no vairāku pašvaldību sadarbības un pagastu līmeņa, nododot katrā līmenī piemērotas funkcijas, ko tas spēj “nest”. Līdz ar to mēs kā pilsoņi būsim vienlaicīgi iesaistīti ar lemšanas tiesībām visos līmeņos, sākot ar savu pagastu līdz pat valsts līmenim.

    Imants - 03.03.2019

    Pirmkārt jau sākotnēji dalot nodokļus un funkcijas tika pieļauta kļūda – valstij vajadzēja nodalīt vairāk nodokļu naudas un vairāk funkciju, pašvaldībām mazāk. Šobrīd dažubrīd liekas, ka nevis valdība vada valsti, bet pašvaldību vadītāji. Tas ļautu arī izslēgtu, ka pašvaldības, kuras saņem līdzekļus no pašvaldību izlīdzināšanas fonda, saviem vēlētājiem ”uzsauc” tādas privilēģijas, kādas nav iemaksas veicošajās pašvaldībās. Daudzas reformas notiktu ātrāk. Man nav iebildumu, ja pašvaldība, kura veic iemaksas, uztur skolu, kurā skolnieks izmaksā 2 – 4 x dārgāk, sporta zāli, peldbaseinu, bezmaksas pilsētas transportu u.t.t. Bet ja to dara pašvaldības, kuras saņem no citām citu nodokļu maksātāju naudu, tad tas nebūtu pieļaujams.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

GALVENIE DARBA PIENĀKUMI: Kreditoru uzskaite - ienākošo rēķinu apstrāde, grāmatošana, kontrole; Ienākošo rēķinu nodokļu (PVN un UIN) uzskaite grāmatvedībā atbilstoši LR likumdošanai; Pamatlīdzekļu rēķinu apstrāde; Savstarpējo realizācijas rēķinu izrakstīšana; Avansa norēķinu un NĪN grāmatošana; Savstarpējo norēķinu salīdzināšana; Dalība ikmēneša un gada slēgšanas procesā; Dalība dažādos grāmatvedības procesos un projektos.  MĒS PIEDĀVAJAM: Profesionālas pilnveides iespējas; Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Mūsdienīgu un ērtu darba vidi Beātes ielā 5, Valmierā, LV-4201; Pieredzei un kvalifikācijai atbilstošu atalgojumu sākot no EUR 1400 pirms nodokļu nomaksas. GALVENĀS PRASĪBAS: Izglītība grāmatvedības, finanšu vai ekonomikas jomā; Darba pieredze līdzvērtīgā amatā; Izcilas iemaņas ar MS Office, pieredze darbā ar MS Navision; Vēlme nepārtraukti attīstīties, apgūt jaunas prasmes un rīkus; Prasme plānot savu laiku, noteikt prioritātes; Augsta atbildības sajūta, precizitāte; Labas saskarsmes prasmes; Teicamas latviešu valodas zināšanas. Pieteikumu sūtīt uz e-pasta adresi - ruta.lacberga@bonotimber.com Profesija: GRĀMATVEDIS (CETURTĀ LĪMEŅA KVALIFIKĀCIJA) Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 5, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Bankas / Apdrošināšana / Finanses/Grāmatvedība Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-09 Kontaktpersona: Rūta Lacberga

Pieaugot pasūtījumiem, aicinām pievienoties saldējuma ražotājus “Rūjienas saldējums” komandai! Mēs Tev uzticēsim: Veikt darbu pie ražošanas līnijām saldējuma ražotnē; Veikt gatavās produkcijas, iepakojuma kvalitātes, marķējuma novērtēšanu; Veikt citus līdzīga rakstura uzdevumus pēc maiņas vadītāja norādēm. No Tevis sagaidām: Precizitāti, atbildības sajūtu, spēju produktīvi darboties intensīvos darba apstākļos; Spēju strādāt maiņu grafikā; Vēlmi mācīties un apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u. Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 1000 – 1300 EUR pirms nodokļu nomaksas; Darba attiecības līdz 2025.gada 30.septembrim; Sociālās garantijas; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Darbu maiņu grafikā – dienas un nakts maiņas; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Bezmaksas kafiju un saldējumu; Iespēju iegādāties saldējumu par darbiniekiem draudzīgām cenām; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) līdz 30.maijam uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: CEHA STRĀDNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 5 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-30 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

Mūsu partneri