Valmieras Ziņas

Ar sociālo kampaņu autotransporta pasažieriem tiks atgādināts, ka arī viņi var ietekmēt satiksmes drošību

Lasīšanas laiks: 5 min

VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) kopā ar Drošas braukšanas skolu, Valsts policiju, Rīgas Dzemdību namu, pētījumu centru SKDS un Satiksmes ministriju sāk sociālo kampaņu Aizrādi šoferim, ja nejūties droši!. Tās ietvaros autotransporta pasažieriem atgādinās, ka arī viņi ir satiksmes dalībnieki un var ietekmēt satiksmes drošību. Kampaņa izstrādāta sadarbībā ar Latvijas Universitātes (LU) sociālās psiholoģijas profesoru Ivaru Austeru, izglītības zinātņu profesori Zandu Rubeni un kognitīvo zinātņu profesoru Jurģi Šķilteru, portālu “Valmieras Ziņas” informēja VSIA Latvijas Valsts ceļi Komunikācijas daļa.

“Statistika apliecina, ka ceļu satiksmes negadījumos ar bojāgājušajiem un cietušajiem nereti iesaistīti auto, kuros ir bijuši pasažieri. Pasažieru loma ceļu satiksmē līdz šim, cik man zināms, vismaz publiskajā telpā nav izskatīta. Līdz ar to šī kampaņa zināmā mērā ir celmlauzis. Tēma ir ne tikai aktuāla, mūsu sabiedrībā tā būs arī kontroversiāla, jo iecietība ir tas, kā mums bieži pietrūkst,” norāda LVC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis. “Tāpēc ir liels gandarījums, ka mums ir iespēja sadarboties ar Latvijas Universitātes mācībspēkiem, ar cilvēkiem, kuri var mums visiem iemācīt, kā uzklausīt un ieklausīties, kā pareizi aizrādīt un kā uztvert informāciju par to, ka tu kā šoferis dari pāri blakussēdētājam,” viņš uzsver.

Laika periodā no 2022. līdz 2025. gada augusta beigām ceļu satiksmes negadījumos ar bojāgājušajiem uz valsts autoceļiem bija iesaistīti 239 pasažieri, no tiem 52 gāja bojā. Pārsvarā pasažieri gājuši bojā frontālās sadursmēs.

Eksperti ir noformulējuši universālu ieteikumu, kā pateikt, ka tev ir bail: runā par uzvedību, nerunā par personību, runā par savām emocijām, kā tu jūties, un piedāvā izeju, ko darīt, lai situāciju atrisinātu.

“Ikviens cilvēks var nokļūt emociju varā un šādā stāvoklī būt pie stūres. Tādos brīžos ir nepieciešams, lai kāds no malas saprātīgi un empātiski iedod atgriezenisko saiti, atgriež pie racionālās domāšanas,” stāsta profesors Ivars Austers. Viņš norāda, ka šis ir rīks, ko pasažieriem vajag mācīties izmantot, bet autovadītājiem – pieņemt. “Liela loma šeit ir tam, kādā veidā tiek izteikts šis aizrādījums. Protams, agresīva apsaukāšanās nelīdzēs, jāmācās aizrādīt mierīgi, neprovocējot,” uzsver I. Austers.

Gandrīz katrs no mums ir bijis līdzbraucējs vienā auto ar ģimeni vai draugiem, taksometrā vai sabiedriskajā transportā. Patiesībā, iespējams, lielākā satiksmes dalībnieku daļa ir līdzbraucēji. Un gandrīz katram no mums ir stāsts par to, ka ir bijis bail braukt blakus šoferim, kas rīkojas pārgalvīgi.

Ceļu satiksmes negadījumos ar bojāgājušajiem uz valsts autoceļiem laikā no 2022. līdz 2025. gada augusta beigām bija iesaistīti 378 transportlīdzekļu vadītāji, no tiem 163 gāja bojā. Starp iesaistītajiem transportlīdzekļu vadītājiem 86% bija vīrieši, 14% – sievietes. Starp bojāgājušajiem transportlīdzekļu vadītājiem 88% jeb 144 bojāgājušie bija vīrieši, bet 12% jeb 19 bojāgājušie bija sievietes.

“Būtu lieliski panākt sociālo paradumu maiņu: to, ka blakussēdētājs pauž, kā viņš jūtas, neuztvert kā kaut ko sliktu, bet gan kā informāciju, ka konkrētais braukšanas veids rada blakussēdētājam diskomfortu. Mēs nepietiekami runājam par to, kā jūtamies konkrētos apstākļos,” uzsver profesore Zanda Rubene. Blakussēdētājs vai līdzbraucēji vienā autotransporta līdzeklī var atrasties ļoti dažādās situācijās, tie var būt vienas ģimenes locekļi, tie var būt draugi, paziņas, pat pavisam nepazīstami cilvēki. Katrā no tām līdzbraucējiem ir jāapzinās, ka viņiem ir tiesības aizrādīt šoferim, ja tas rīkojas pārgalvīgi, ja braukšana izraisa bailes tiem, kas sēž blakus šoferim. “Agresīva braukšana Latvijas sabiedrībā bieži tiek uztverta kā vīrišķības apliecinājums, taču par tādu vajadzētu uzskatīt spēju radīt drošus apstākļus ģimenei un tiem, kas apkārt, rūpēties,” stāsta Z. Rubene.

“Visi cilvēki, kas atrodas autotransportā, ir daļa no satiksmes sistēmas. Mūsu sociālo drosmi nav tik vienkārši iekustināt, bet situācija autotransportā ir saistīta ar pavisam konkrētiem riskiem visiem, kas piedalās satiksmē, un šo drosmi, piemēram, pateikt autovadītājam, ka mums ir bail, ir vērts kāpināt. Satiksmes drošība ir atkarīga arī no mūsu kā blakussēdētāju rīcības,” pauž profesors Jurģis Šķilters.

“Auto šoferi un motobraucēji iziet apmācības, lai tiem būtu tiesības vadīt transportlīdzekli, līdzi nāk arī pienākumi. Gājēju un velosipēdistu tiesības un pienākumi ir pieminēti ceļu satiksmes noteikumos. Savukārt par to, ka arī pasažieri ir satiksmes dalībnieki un tiem arī ir tiesības, par to reti kurš iedomājas. Līdzbraucēji noteikti var ietekmēt satiksmes drošību gan pirms, gan pēc, gan arī brauciena laikā. Iecietīgi un mierīgi ir jāaizrāda šoferim, ja tā rīcība neatbilst drošības prasībām. Galu galā stāsts ir gan par pasažiera, gan par šofera, gan arī citu satiksmes dalībnieku drošību. Par to ir vērts padomāt ikvienam,” mudina Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.

“Es ticu, ka kļūstot par vecākiem, cilvēki kļūst arī par atbildīgākiem autovadītājiem. Kad esmu kā blakussēdētājs, vadītājam norādu, ka man vēl dzīvē daudz kas ir ieplānots, bet ietaupītās trīs minūtes neko mums nemainīs. Pati pie stūres esmu ļoti atbildīga un to mēģinu iemācīt arī kolēģiem. Pēc smagākām maiņām apvaicājos, vai var braukt, varbūt kāds var atbraukt pretī vai arī ir nedaudz jāatpūšas. Atbildība ir kopīga,” diskusijas laikā norādīja Rīgas Dzemdību nama vadītāja Santa Markova.

“Bailes ir visiem, tāpēc nevajag kautrēties aizrādīt. Es nebaidos aizrādīt,” klātesošos iedrošināja Valsts policijas Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis. Viņš arī dalījās ar pieredzēto dienestā: “Kad pēc lieliem svētkiem veicam masveida pārbaudes uz ceļiem un autovadītājiem atklājas promiles, blakussēdētājs bieži vien saka: man taču arī ir vadītāja apliecība, es varēju braukt. Tas nozīmē, ka viņi par šādu iespēju, visticamāk, nebija iepriekš runājuši. Vai nu pats vadītājs bijis pārliecināts par sevi, varbūt blakussēdētājs nenojauta par vadītāja patieso stāvokli, bet vēl daudzi baidās, ko teikt, lai nerastos konflikta situācija un nepasliktinātos situācija vēl vairāk”.

Pērn uz valsts autoceļiem Latvijā notika 60 ceļu satiksmes negadījumi ar bojāgājušajiem, kuros gāja bojā 69 cilvēki.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

“Rūjienas saldējums”, pieaugot ražošanas apjomiem, aicina savā komandā saldējuma masas vārītāju Darba pienākumi: Saldējuma masas sagatavošana un vārīšana; Izejvielu sagatavošana atbilstoši receptūrām; Iekārtu, līniju mazgāšana, dezinfekcija; Iekārtu uzturēšana labā darba kārtībā; Telpu un iekārtu uzturēšana atbilstoši sanitārajām prasībām u.c.   No Tevis sagaidām: Spēju strādāt fizisku darbu, intensīvos darba apstākļos; Spēju uzņemties atbildību un veikt darba pienākumus ar precizitāti; Spēju organizēt un plānot savu darbu; Iniciatīvu un labas komunikācijas prasmes; Vēlmi mācīties, apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u.   Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 8 EUR stundā pirms nodokļu nomaksas; Maiņu darbu – dienas un nakts maiņas; Sociālās garantijas; Veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātajiem mēnešiem; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: VĀRĪTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-15 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

reģ.Nr.LV90001342592 izsludina konkursu uz vakantajiem amatiem Vidzemes Augstskolas Zinātniskajā institūtā: vadošais pētnieks - 1 vieta; zinātnes nozare Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija, apakšnozare Komunikācijas teorija Uz vadošā pētnieka amatu var pretendēt persona ar doktora grādu, kurai ir pētījumu profilam atbilstošas zinātniskās publikācijas un/vai patenti, kura spēj patstāvīgi veikt zinātniskos pētījumus, veidot zinātnisko projektu pieteikumus, vadīt citu zinātnieku pētniecisko darbu un kuram zinātniskā un akadēmiskā darba stāžs kopumā nav mazāks par pieciem gadiem. Pretendentu zinātnisko kvalifikāciju izvērtē institūta zinātniskā padome atbilstoši “Nolikums par vēlēšanām akadēmiskajos amatos Vidzemes Augstskolā” (https://va.lv/dokumenti). Pretendentiem uz vakantajiem amatiem līdz 2025.gada 19.decembrim (ieskaitot) jāiesniedz institūta zinātniskajai padomei adresēts iesniegums-motivācijas vēstule par dalību konkursā, norādot, uz kādu amatu un kādā zinātņu nozarē/apakšnozarē kandidāts pretendē, izglītību un zinātnisko grādu apliecinošu dokumentu kopijas, publicēto zinātnisko darbu saraksts, CV ar iekļautu informāciju par angļu valodas zināšanu līmeni. Pieteikumu sūtīt Vidzemes Augstskolas juristei-personāla speciālistei: kabinets Nr.222, Tērbatas iela 10, Valmiera, LV-4202 vai pa e-pastu agrita.somase@va.lv ar norādi „Konkurss uz zinātnisko amatu”; tālr.: 26442256. Samaksa vadošajam pētniekam: 17,54-52,62 EUR/h,atbilstoši konkrētajam veiktajam darbam. Profesija: VADOŠAIS PĒTNIEKS Darba vietas adrese: LATVIJA, Tērbatas iela 10, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-19 Kontaktpersona: CV,mot.vēst.,lūdzam sūtīt uz e-pastu: agrita.somase@va.lv

Mūsu partneri