Valmieras Ziņas

Aizvadīta protesta akcija “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”

Lasīšanas laiks: 7 min

Otrdien, 16. septembrī, norisinājās pasažieru pārvadātāju protesta akcija “Viena stunda bez sabiedriskā transporta”. No plkst. 10.00 līdz 11.00 akcijā iesaistītie pārvadātāji – SIA “Daugavpils autobusu parks”, AS “Talsu autotransports”, SIA “Tukuma auto”, AS “Rēzeknes autobusu parks”, SIA “VTU Valmiera”, SIA “Norma A”, AS “Liepājas autobusu parks”, AS “Nordeka”, PSIA “Ventspils reiss” – apturēja reģionālo maršrutu autobusu kustību, autobusiem stundu stāvot atbilstošās, pasažieriem drošās vietās, reisu izpildi turpinot no plkst. 11.00, portālu “Valmieras Ziņas” informēja SIA „VTU Valmiera” Sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Bulmeistare.

Akcijā nepiedalījās AS “CATA”, kas nesaskaras ar finansiālām grūtībām, jo, pamatojoties uz finansiāli izdevīgiem īstermiņa tiešā piešķīruma līgumiem, pārvadājumus izpilda lotē “Cēsis” un “Sigulda, Limbaži”, un SIA “Sabiedriskais autobuss”, kā zaudējumus, iespējams, nosedz indeksācija no 01.08.2025.

Kopā protesta akcijas laikā ar kavējumu tika izpildīti 112 reisi, 51 reiss atcelts.

Pateicamies pasažieriem par sapratni, atsaucību un uzmundrinājuma vārdiem! Jūsu atbalsts apliecina, ka pasažieri izprot un atbalsta pārvadātāju centienus nodrošināt pasažieru pārvadājumu ilgtspēju.

Lai gan centāmies iespēju robežās informēt sabiedrību par akcijas norisi, tomēr secinājām, ka bija pasažieri, kurus nebija sasniegusi informācija. Tāpēc tiem pasažieriem, kuriem nācās pārplānot dienas pirmo daļu, jo īpaši atvainojamies par sagādātajām neērtībām, ceram, ka, neskatoties uz negaidītajām pārmaiņām, diena bija izdevusies laba.

Joprojām nepamet jautājums – kāpēc pārvadātāji rīkoja akciju?

Atbilde vienā teikumā – nepietiekamais finansējums draud novest pārvadātājus līdz maksātnespējai un sabiedriskā transporta pakalpojumu pārtraukumiem reģionos.

Kāpēc pietrūkst finansējums?

Atbilstoši Sabiedriskā transporta attīstības koncepcijai 2021.–2030. maršrutu tīkls tika sadalīts 16 lotēs (daļās). Periodā no 2019. gada līdz 2025. gadam VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) organizēto piecu iepirkumu rezultātā tika noslēgti ilgtermiņa līgumi 14 lotēs. Divās lotēs “Cēsis” un “Sigulda, Limbaži” joprojām nav noslēgti ilgtermiņa līgumi, kuros pakalpojumu sniegšana par būtiski augstākām pakalpojuma cenām gadiem ilgi tiek veikta uz tiešā piešķīruma pamata.

Pārvadātāji, sagatavojot finanšu piedāvājumus dalībai iepirkumos periodā no 2019. līdz 2021. gadam, balstījās uz Latvijas Bankas oficiālajām prognozēm. Atbilstoši prognozēm ekonomiskā situācija tika novērtēta kā stabila, inflācijas prognoze 2–3 % gadā, vidējais darba samaksas pieaugums gadā 5–6 % robežās. EURIBOR likmes pēdējo piecu gadu laikā pirms piedāvājumu iesniegšanas – negatīvas vai tuvu nullei. Periodā pirms piedāvājumu iesniegšanas degvielas litra cena nepārsniedza 1,28 EUR, atsevišķos periodos samazinoties līdz 0,94 EUR/l. Finanšu piedāvājumos tika iecenoti vispārpieņemtie komercdarības riski (5–10 %).   

Pārvadātājiem nebija ekonomisks pamats piedāvājumos ievērtēt ārkārtas apstākļu riskus, jo tie būtiski sadārdzinātu piedāvājumus un nepamatoti palielinātu valstij nepieciešamo budžeta līdzekļu apmēru pastāvīgi visā desmit gadu periodā, ne tikai kādā potenciāli iespējamā ārkārtas situāciju periodā. Neparedzamu ārkārtas apstākļu ietekmē radušos izmaksu pieauguma kompensēšanai Publisko iepirkumu likumā ir iestrādāts mehānisms, kuru iespējams piemērot, ja līguma izpildes ietvaros rodas šādi ārkārtas apstākļi. Ja visos publiskajos iepirkumos pretendenti iecenos ārkārtas apstākļu iestāšanās risku, tad valsts būs spiesta būtiski pārmaksāt katrā iepirkumā, tādējādi neefektīvi izlietojot valsts budžeta līdzekļus.

Pārvadātājiem, tāpat kā jebkuram iepirkuma dalībniekam, ir jāizvērtē un piedāvājumā jāiekļauj biznesa riski. Ārkārtas apstākļu risku vadība ir pasūtītāja atbildība.

Ja Latvijas Bankas prognozes būtu piepildījušās – līgumi būtu izpildāmi.

2024. gada 24. februārī Krievija uzsāka plaša mēroga militāru agresiju pret Ukrainu, kas izraisīja visaptverošu politisko, ekonomisko un drošības krīzi Eiropā.

Krievijas uzsāktā karadarbība Ukrainā un tās izraisītais inflācijas un energoresursu cenu pieaugums bija pilnīgi neparedzams un ārpus uzņēmēju kontroles.

Izmaksu pieauguma apmērs (piemērs par 2019. un 2021. gadā veikto iepirkumu, kura rezultātā noslēgti visvairāk iepirkumu līgumi)

Izmaksu pozīcija 2019. gads (pirmo piedāvājumu sagatavošana) 2021. gads (kārtējo piedāvājumu sagatavošana) 2025. gads, augusts

 

2021. gadā prognozētais pieaugums Faktiskais pieaugums 2025.gadā, salīdzinot ar piedāvājuma iesniegšanu 2021. gadā Piezīmes attiecībā uz 2021. un 2025.gada salīdzinājumu
Degvielas cena 1,19 EUR/l 1,21 EUR/l 1,54 EUR/l Degvielas cenu prognozes neveic ne finanšu institūcijas, ne degvielas tirgotāji 24 % Būtiski pārsniedz nozares prognozes
Minimālā alga mēnesī 430 EUR 500 EUR 740 EUR 48 % Būtiski pārsniedz nozares prognozes
Vidējā darba samaksa kategorijā Sauszemes transports atbilstoši CSP datiem 5,93 EUR/h 6,24 EUR/h 9,14 EUR/h Latvijas Bankas prognoze 5-6 % gadā

Atbilstoši LB prognozēm 4 gadu periodā pieaugumam vajadzēja būt ap 22 %

46 % Faktiskais pieaugums par 24 % pārsniedz Latvijas Bankas prognozi
Vidējā darba samaksa autobusu vadītājiem atbilstoši VID datiem ~ 6.30 EUR/h ~6.77 EUR/h ~9,52 EUR/h Latvijas Bankas prognoze 5-6 % gadā

Atbilstoši LB prognozēm 4 gadu periodā pieaugumam vajadzēja būt ap 22 %

40,7 % Faktiskais pieaugums par 18.7 % pārsniedz Latvijas Bankas prognozi
EURIBOR 3 mēn. -0.399 -0,54 1,97 2,51 p.p. Būtiski pārsniedz nozares prognozes
Inflācija 2% 2 % 35 % Prognoze 2-3 % gadā

Atbilstoši LB prognozēm 4 gadu periodā pieaugumam vajadzēja būt ap 12%

33 % Faktiskais pieaugums par 21 % pārsniedz Latvijas Bankas prognozi
Autobusu iegāde 2% 2 % Autobusu iepirkumu laikā 2023.gada jūlijā

15,1 %

Atbilstoši autobusu ražotāju sniegtajai informācijai 2 gadu periodā pieaugumam vajadzēja būt ap 4 % 13,1 % Faktiskais pieaugums par 9,1 % pārsniedz autobusu ražotāju prognozi

Katras izmaksu pozīcijas faktiskie pieaugumi būtiski pārsnieguši Latvijas Bankas un nozares prognozes, kas pierāda, ka situācija nebija prognozējama un atbilst ārkārtējiem apstākļiem. Ārkārtas apstākļi ir izraisījuši tādu situāciju, ka līgumos noteiktā cena par vidēji 20–25 % pārsniedz pakalpojumu pašizmaksu.

Tā vietā, lai iedziļinātos patiesajos pārvadājumu izmaksu pieauguma iemeslos un meklētu risinājumu, ATD mēģina atrast veidus, kā sodīt un ietekmēt pārvadātājus.

Pārvadātāju kopējais iespējamais zaudējumu apmērs 2025. gadā varētu būt ne mazāks kā 6,95 milj. euro. Prognoze atbilstoši šī brīža cenām pie nosacījuma, ka otrajā pusgadā nav būtiskas svārstības galvenajos izmaksu posteņos (degviela, darba samaksa, EURIBOR u.t.t.).         

Pārvadātāji šobrīd piemaksā par katru nobraukto kilometru, lai, piemēram, skolēns nokļūtu izglītības iestādē, pensionārs – ārstniecības iestādē, bet darbinieks – savā darba vietā.

Ja nebūs tūlītējs risinājums, būs negatīvas un neatgriezeniskas sekas

Uzņēmumu maksātspējas pasliktināšanās, kas tuvākajā laikā var novest pie uzņēmumu maksātnespējas.

Regulāri neizpildīti reisi – pārvadātāji jau šobrīd atsevišķos reģionos nespēj izpildīt visus reisus, galvenokārt saistībā ar ierobežotām iespējām piesaistīt autobusu vadītājus nepietiekamā finansējuma dēļ. Neizpildīto reisu skaits tuvākajā laikā būtiski pieaugs visos Latvijas reģionos autobusu vadītāju trūkuma dēļ.

Būtisks nākotnes izmaksu pieaugums – 2024. gadā pēdējā ATD rīkotajā atklātā konkursā “Par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā”, identifikācijas Nr. AD2024/4, maršrutu tīkla daļā “Cēsis” un maršrutu tīkla daļā “Sigulda, Limbaži” saņemti trīs piedāvājumi katrā daļā. Maršrutu tīkla daļā “Cēsis” piedāvātā līgumcena ir robežās no 1,44 līdz 1,50 EUR/km, bet maršrutu tīkla daļā “Sigulda, Limbaži” robežās no 1,26 līdz 1,41 EUR/km. Minētajā iepirkumā noteiktās kvalitātes prasības (autobusu vidējais vecums, aprīkojums personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai un atvieglotai iekļūšanai, velosipēdu turētāji u.t.t.) ir būtiski zemākas, bet piedāvātā cena vidēji par 25–30 % augstāka, salīdzinot ar ilgtermiņa līgumos noteikto cenu pārvadātājiem. Atklāta konkursa, ID Nr. AD2024/4, ietvaros piedāvātās cenas atspoguļo reāli sagaidāmo izmaksu apmēru un ir noteiktas objektīvi un atbilstoši tirgus situācijai (atbilstoši tehnisko un personāla resursu pieejamībai, degvielas cenas un nepieciešamo finanšu līdzekļu piesaistes tendencēm). Ilgtermiņa līgumos noteiktā vidējā desmit gadu līgumcena ir 1,11 EUR/km. Pirmajā četru gadu periodā vēl zemāka. Nepārskatot cenas šī brīža pakalpojumu sniedzējiem, valsts jau tuvākajā laikā jaunajiem pārvadātājiem, kuri maksātnespējas gadījumā aizstās esošos pārvadātājus, maksās par vismaz 20–25 % vairāk nekā esošajiem pārvadātājiem.

Ko lūdz pārvadātāji?

Pārvadātāji lūdz kompensēt zaudējumus, kas radušies ilgtermiņa līgumu dēļ ārkārtas apstākļu ietekmē laikā no 2022. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. augustam. Prasītā kompensācija 10 % apmērā no ilgtermiņa līgumos noteiktās pakalpojuma cenas sedz tikai to faktisko izmaksu daļu, kas pārsniedz piedāvājumos prognozēto izmaksu pieaugumu. Tiek lūgts kompensēt tikai to sadārdzinājumu, kuru nebija iespējams paredzēt ne pārvadātājiem, ne pasūtītājam, pat ne Latvijas Bankas ekspertiem.

Pasažieru pārvadātāji lūdz palielināt līgumcenu vismaz 10 % apmērā no 1. septembra, veicot atbilstošus grozījumus līgumos. 10 % palielinājums nenosedz faktisko pašizmaksu, bet vismaz samazina zaudējumu apmēru, paverot iespēju turpināt sniegt pakalpojumu.

Pēdējo gadu laikā valsts ir sniegusi finansiālu atbalstu dažādu satricinājumu gadījumā gan mājsaimniecībām, gan uzņēmumiem (atbalsts energoresursu krīzes seku mazināšanai, atbalsts hipotekāro maksājumu veikšanai kredītņēmējiem, vairākkārtējs atbalsts lauksaimniekiem smagu dabas katastrofu vai meteoroloģiskie apstākļu ietekmes mazināšanai). Šobrīd nepieciešams atbalsts arī pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzējiem.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji pilnībā izprot valsts prioritāti – piešķirt papildu finansējumu drošības stiprināšanai. Tomēr vienlaikus vēlamies uzsvērt, ka arī sabiedriskais transports ir daļa no valsts drošības infrastruktūras – tas nodrošina iedzīvotāju mobilitāti krīzes brīžos, piekļuvi pakalpojumiem un reģionu noturību. Tāpēc sabiedriskā transporta nodrošināšana jāuztver kā paralēla prioritāte valsts drošībai.

Mēs apzināmies, ka mūsu pienākums ir nodrošināt pakalpojumu iedzīvotājiem, un darām visu iespējamo, lai to turpinātu. Taču, lai pievērstu uzmanību krīzes nopietnībai, pārvadātāji rīkoja protesta akciju 16. septembrī, uz vienu stundu pārtraucot pakalpojumu sniegšanu. Bet vai mūs sadzirdēja?

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (reģistrācijas Nr. 90009029104, nmpd.gov.lv) aicina pieteikties uz vakanto amatu Elektriķis/-e (profesijas kods 7411 01) Darba vides nodrošinājuma nodaļā Darba vieta: Rīgas iela 47A, Valmiera, Valmieras nov. Darba laiks: uz noteiktu laiku (~6 mēneši ), normālais darba laiks 40 stundas nedēļā Mēs uzticēsim: nodrošināt ārējo un iekšējo elektroinstalācijas tīklu nepārtrauktu un drošu darbību, t.sk. bojājumu novēršanu, remontu un nepieciešamo elementu nomaiņu; nodrošināt vējstrāvu sistēmu darbības nepārtrauktību, veikt nepieciešamos remontdarbus; veikt jaunu elektroinstalācijas tīklu izbūvi un elektroiekārtu uzstādīšanu; veikt apgaismes tīklu apkalpošanu un remontu; veikt strāvas ģeneratoru tehniskās pārbaudes. Ko iegūsi, ja pievienosies mums: atbildīgu darbu pie viena no lielākajiem nozares darba devējiem; mēnešalgu no 929 EUR līdz 1026 EUR (pirms nodokļu nomaksas); sociālās garantijas (atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam – ikgadējo atvaļinājumu, papildatvaļinājumu atbilstoši darbinieka darbības ikgadējam novērtējumam līdz 5 darba dienām, mācību iespējas); labus darba apstākļus, profesionālus un atsaucīgus darba kolēģus. Tu esi kā radīts darbam Dienestā, ja Tev ir: vidējā profesionālā izglītība; vēlama vismaz 3 gadu profesionālā darba pieredze; spēkā esoša B vai Bz elektrodrošības grupas apliecība; zināšanas un prasmes darbā ar tehnisko dokumentāciju – elektroiekārtu montāžas, darbības un ekspluatācijas parametru noteikšanu; pieredze elektroietaišu uzstādīšanā un apkalpošanā; labas valsts valodas prasmes atbilstoši vismaz A līmeņa 2.pakāpei; B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Lai pieteiktos konkursam CV (Curriculum Vitae) līdz 2025. gada 29. decembrim sūtīt elektroniski uz e-pastu konkursam@nmpd.gov.lv ar norādi “Elektriķis/-e” vai iesniegt personīgi Rīgas ielā 47A, Valmierā. Papildus informācija pa tālruni: 67337625 vai 67337052. Atlases procesā tiek rūpīgi izvērtētas kandidāta zināšanas, pieredze un profesionālā atbilstība konkrētajam amatam. Dienestam ir vienlīdzīga attieksme pret visiem, neatkarīgi no dzimuma, etniskās izcelsmes, seksuālās orientācijas, reliģiskās pārliecības vai jebkuras citas piederības. Pamatojoties uz Vispārīgo datu aizsardzības regulu, informējam, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Datu pārzinis ir Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, adrese: Laktas iela 8, Rīga, LV-1013; tālr. Nr. 67337000; e-pasts: nmpd@nmpd.gov.lv. Vairāk informācijas skatīt: https://www.nmpd.gov.lv/lv/privatuma-politika#personala-atlase Profesija: ELEKTRIĶIS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 47A, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-29 Kontaktpersona: CV sūtīt elektroniski uz e- pastu: konkursam@nmpd.gov.lv ar norādi " Elektriķis/-e Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

“Rūjienas saldējums”, palielinot ražošanas apjomus, aicina darbā darbiniekus  ražošanas cehā pie Mini Melt Big iekārtas   Mēs Tev uzticēsim: Veikt darbu pie ražošanas līnijām saldējuma ražotnē; Veikt citus līdzīga rakstura uzdevumus pēc maiņas vadītāja norādēm. No Tevis sagaidām: Fizisko noturību, stingri ievērot sanitārās un higiēnas prasības, koncentrēšanās spējas; Spēju strādāt maiņu grafikā - 12 stundas; Vēlmi mācīties un apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u. Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 1200 – 1300 EUR pirms nodokļu nomaksas; Sociālās garantijas; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Darbu maiņu grafikā – dienas un nakts maiņas; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Bezmaksas kafiju un saldējumu; Iespēju iegādāties saldējumu par darbiniekiem draudzīgām cenām; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: PIENA PRODUKTU PĀRSTRĀDĀTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 5 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-20 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

“Rūjienas saldējums” komanda aicina pievienoties  ražošanas iekārtu operatoru Darba pienākumi: Pamatdarbs pie ražošanas iekārtām, līnijām - produkta palaišana, uzraudzība, līniju regulācija un citi pienākumi; Uzraudzīt ražošanas iekārtu darbību; Veikt ražošanas iekārtu un līniju plānveida un neplānotos remontdarbus un citus darba pienākumus. No Tevis sagaidām: Pieredzi, iemaņas un zināšanas darbā ar tehniskām iekārtām; Precizitāti, spēju pieņemt lēmumus, uzņemties atbildību; Iniciatīvu un labas komunikācijas prasmes; Spēju organizēt un plānot savu darbu; Spēju strādāt fizisku darbu, intensīvos darba apstākļos; Vēlmi mācīties, apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u. Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 1500 EUR pirms nodokļu nomaksas; Maiņu darbu – dienas un nakts maiņas; Sociālās garantijas; Veselības apdrošināšanu pēc 3 nostrādātajiem mēnešiem; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Bezmaksas kafiju un saldējumu; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv  Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: PIENA PRODUKTU RAŽOŠANAS IEKĀRTU OPERATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 3 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-20 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

Mūsu partneri