Valmieras Ziņas

Šaursliežu dzelzceļa liecinieki Valmierā

Lasīšanas laiks: 4 min

Par bānīša šaursliežu ceļu Valmierā pazīstamākie liecinieki ir Dzelzītis (Dzelzs tilts), kur sliežu ceļš tagad pārtapis pastaigu maršrutā, un Jāņparks, kur joprojām ir stacijas ēka, šobrīd – dzīvojamā māja. Taču Valmierā ir vēl vairākas vietas, kas atklāj šaursliežu dzelzceļa stāstu. Un par tām grupu veloekskursijās uzzināt aicina Valmieras muzeja vēsturnieki.

“Sarunā ar vienu no retajiem šaursliežu dzelzceļa pētniekiem Daini Punculi, kurš šobrīd dzīvo Vācijā, esam apsprieduši dažādus materiālus, dokumentus, kas atrodami par šaursliežu dzelzceļa vēsturi, arī tos fondus, kuri glabājas Latvijas Valsts vēstures arhīvā. Ir divi interesanti aspekti. Pirmkārt, par šaursliežu dzelzceļu ir bijis ārkārtīgi liels fonds, taču tas aizgājis nebūtībā 1990. gadu sākumā. Ir gan saglabājušās sūdzību grāmatas, kurās varam lasīt, cik šaursliežu dzelzceļa apgādes un uzturēšanas darbs bijis bīstams. Piemēram, ogles acīs, norautas rokas, savienojot vagonus. Otrkārt, ir daudz pētāmā materiāla, kas vairs neļauj mums uz šaursliežu dzelzceļu skatīties kā tikai romantisku bānīša ceļu. Tam bija liela nozīmē arī ekonomiski, veicot preču pārvadājumus, kā arī nodrošinot jaunu pārvietošanās iespēju iedzīvotājiem. Un Valmierā joprojām ir apskatāmas liecības, kas atklāj, cik sarežģīts un daudzpusīgs bijis šaursliežu dzelzceļa būvēšanas un attīstīšanas laiks,” stāsta Valmieras muzeja Vēstures nodaļas vadītāja Liene Rokpelne.

Pie Valmieras stacijas šaursliežu dzelzceļa sliedes vairs nav saglabājušās, bet taciņa, kur tās veda, joprojām ir. Pārgaujā ir šaursliežu dzelzceļa stacijas ēka, kas ir ļoti līdzīga Jāņparkā esošajam namam, kā arī tāda izskata ēkas vērojamas kādreizējā šaursliežu dzelzceļa ceļā Valmiera–Ainaži. Tāpat turpat netālu var apskatīt depo, kur bānīši tika uzturēti, laboti, mazgāti, kas bija nopietns un ilgs process ar augstsprieguma šļūtenēm un pumpēšanu, jo, darbinot vilcienu ar oglēm, tas ātri kļuva netīrs. Un uzbērumi, kas kļuvusi par ierastu ainavu Valmierā, bet tie tika veidoti mākslīgi, ierīkojot šaursliežu dzelzceļu. “Piemēram, pie Dzelzīša kalniņš, pa kuru skolas laikā esam skrējuši krosu, vai arī uzbērumi gar malām ceļam no Jāņparkam pretī esošā “Hesburger” līdz Dzelzītim. Tie ir speciāli radīti. Infrastruktūru izbūvēja ātri – divu gadu laikā. Ņemot vērā, cik liels attālums tas ir no Valmieras līdz Ainažiem un cik daudz vajadzēja izdarīt – tas nav tikai sliedes ielikt un gatavs, būs interesanti izpētīt par izmaksām un ieguldīto darbaspēku,” stāsta Liene Rokpelne. 

Kartēs var redzēt, cik īss dzelzceļa posms bijis 1900. gadu sākumā un cik sazarots tas ir 38 gadus vēlāk. “Šaursliežu dzelzceļa attīstībai bija vairāki posmi, arī lokomotīves un vagoni mainījās, līdz ar to arī kustības ātrums un kravas apjoms. Runājot par dibinātājiem, daudz uzsvērts Pauls fon Līvens, bet viņš nebija vienīgais. Patiesībā tie bija vairāki simti muižnieku, kuri ziedoja naudu. Georgs fon Gersdorfs, piemēram, devās uz Londonu, Parīzi, lai meklētu finansējumu, stāstītu par vajadzību. Protams, viņi bija ieinteresēti preču pārvadāšanā, bet arī iedzīvotājiem radās jauna iespēja veikt lielus attālumus. Taupot laiku un līdzekļus, gadījās arī pārpratumi, piemēram, kad no Rīgas ar lielo vilcienu atveda desas un pārkrāva tās mazajā vilcienā, pie Zilākalna netīšām tika nokabināts nepareizais vagons un desas tieši pirms Ziemassvētkiem palika Zilākalnā. Ir liecības par to, ka pārkrauts vilcieniņš iesprūst vai pat noskrien no sliedēm, nevarot izbraukt līkumu. Pasažieri pat sešas stundas gaidījuši vilcienu, kas braucis pavisam lēni lielās kravas dēļ. Bija arī jāpielāgojas vilciena maršrutam. Piemēram, atmiņstāstos lasāms, ka ar mazbānīti no Ainažiem līdz Rūjienai, izmetot līkumu līdz Igaunijas robežai, bija jāveic 183 km. Ja gribēja doties pa taisnāku ceļu, tad variants bija ar kājām vai zirgu pajūgā.” Vilcienu izmantoja arī atpūtas braucieniem, vasarā mērojot ceļu uz jūru vai ziemā, kā lasāms atmiņstāstā, kādas Valmieras skolas jauniešiem dodoties uz sadraudzības vakaru Smiltenes skolā, daļu ceļu veicot ar vilcienu, bet tālāk ar slēpēm. 

Muzeja ekskursijas maršruta noslēgums ir Jāņparkā, kas bijusi ienesīgākā stacija, jo tā bija pilsētai un piepilsētai tuvāk esošā stacija. Tas ļāva attīstīties arī Jāņu parkam jeb Jāņparkam un tur esošajam dzīvojamajam rajonam, ar laiku mūsu atmiņās un ikdienā paliekot par vienu no labākajām zaļumbaļļu norises vietām, kā arī par vienu no spilgtākajiem lieciniekiem par šaursliežu vilciena esamību posmā Smiltene–Valmiera–Ainaži.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

GALVENIE DARBA PIENĀKUMI: Kreditoru uzskaite - ienākošo rēķinu apstrāde, grāmatošana, kontrole; Ienākošo rēķinu nodokļu (PVN un UIN) uzskaite grāmatvedībā atbilstoši LR likumdošanai; Pamatlīdzekļu rēķinu apstrāde; Savstarpējo realizācijas rēķinu izrakstīšana; Avansa norēķinu un NĪN grāmatošana; Savstarpējo norēķinu salīdzināšana; Dalība ikmēneša un gada slēgšanas procesā; Dalība dažādos grāmatvedības procesos un projektos.  MĒS PIEDĀVAJAM: Profesionālas pilnveides iespējas; Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Mūsdienīgu un ērtu darba vidi Beātes ielā 5, Valmierā, LV-4201; Pieredzei un kvalifikācijai atbilstošu atalgojumu sākot no EUR 1400 pirms nodokļu nomaksas. GALVENĀS PRASĪBAS: Izglītība grāmatvedības, finanšu vai ekonomikas jomā; Darba pieredze līdzvērtīgā amatā; Izcilas iemaņas ar MS Office, pieredze darbā ar MS Navision; Vēlme nepārtraukti attīstīties, apgūt jaunas prasmes un rīkus; Prasme plānot savu laiku, noteikt prioritātes; Augsta atbildības sajūta, precizitāte; Labas saskarsmes prasmes; Teicamas latviešu valodas zināšanas. Pieteikumu sūtīt uz e-pasta adresi - ruta.lacberga@bonotimber.com Profesija: GRĀMATVEDIS (CETURTĀ LĪMEŅA KVALIFIKĀCIJA) Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 5, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Bankas / Apdrošināšana / Finanses/Grāmatvedība Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-09 Kontaktpersona: Rūta Lacberga

Pieaugot pasūtījumiem, aicinām pievienoties saldējuma ražotājus “Rūjienas saldējums” komandai! Mēs Tev uzticēsim: Veikt darbu pie ražošanas līnijām saldējuma ražotnē; Veikt gatavās produkcijas, iepakojuma kvalitātes, marķējuma novērtēšanu; Veikt citus līdzīga rakstura uzdevumus pēc maiņas vadītāja norādēm. No Tevis sagaidām: Precizitāti, atbildības sajūtu, spēju produktīvi darboties intensīvos darba apstākļos; Spēju strādāt maiņu grafikā; Vēlmi mācīties un apgūt jaunas prasmes; Medicīnisko izziņu Nr. 027/u. Piedāvājam: Atalgojumu sākot no 1000 – 1300 EUR pirms nodokļu nomaksas; Darba attiecības līdz 2025.gada 30.septembrim; Sociālās garantijas; Apmācības darbu uzsākot, kas nepieciešamas darba pienākumu veikšanai; Darbu maiņu grafikā – dienas un nakts maiņas; Dinamisku darba vidi; Darba apģērbu; Bezmaksas kafiju un saldējumu; Iespēju iegādāties saldējumu par darbiniekiem draudzīgām cenām; Draudzīgu kolektīvu. Darba vieta: Rūjienā, Upes ielā 5 Gaidīsim Tavu pieteikumu (CV) līdz 30.maijam uz e-pastu: personals@rujienassaldejums.lv Tālrunis informācijai: 29468727 (personāla vadītāja). Sazināsimies ar kandidātiem, kuri tiks aicināti uz pārrunām. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka SIA “Rūjienas saldējums” reģ. nr. 44103057131, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: CEHA STRĀDNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Upes iela 5, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 5 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-30 Kontaktpersona: Nora Kārkliņa

Mūsu partneri