Valmieras Ziņas

E-veselības ieviešana – Vidzemes slimnīcas pieredze (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Elektroniskā veselības sistēma – Rietumeiropas pacientu apkalpošanas un palīdzības sniegšanas modelis, kas attīstītākajās valstīs jau krietnu laiku ir aizstājis pildspalvu un papīru. Nu jau nepilnu gadu e-veselība ir uzticams palīgs arī Latvijas veselības aprūpes jomā strādājošajiem, atvieglojot gan medicīnas personāla, gan pacientu ikdienu. Ņemot vērā sabiedrības uzskatu un viedokļu dažādību, kuru izpausmes publiskajā telpā nav rimušās vēl šobrīd, Artūrs Leitlands, pārstāvot ”Valmieras Ziņas”, devās uz Vidzemes slimnīcu. Lai rastu atbildes uz dažiem aktuāliem jautājumiem gan Valmieras, gan visas Vidzemes iedzīvotājiem, kurus māc neskaidrība, tika intervēta Vidzemes slimnīcas Ekonomiskās analīzes un statistikas nodaļas vadītāja – Inga Mellupe-Bērziņa. Ar mērķi vidzemniekiem saprast, kā jaunieviesums ir aplūkojams no Vidzemes slimnīcas skatupunkta.

Īsumā pastāstiet par Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla attieksmi pret e-veselību laikā, kad sistēmu tikai plānoja ieviest.

E-veselības plānošanas laikā administrācijas pienākums bija nodrošināt ārstniecības personām pieeju e-veselības dokumentu sagatavošanai un nosūtīšanai uz e-veselības portālu, kā arī skaidrot ārstniecības personām e-veselības ieviešanas mērķus un labumus, ko gūs pacienti no šīs sistēmas ieviešanas un kā tas atvieglos ārstniecības personu darbu. E-veselības ieviešanas laikā kāda ārstniecības persona e-veselību varbūt uzskatīja par papildu slogu vai nastu ikdienas darbā, bet pašlaik, strādājot jau 6 mēnešus, šis pieņēmums ir apgāzts un attaisnojis ieviešanas mērķus.

Vai pirmajos mēnešos, kad tika ieviesta e-veselība, elektroniskā sistēma atbilda Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla cerībām?

E-veselību Vidzemes slimnīcā sākām ieviest 2017.gada jūlijā. Ieviešana tika uzsākta, nemitīgi testējot un pārliecinoties, vai e-veselības dokumenti nonāk aptieku informācijas sistēmās, e-veselības portālā, vai šos dokumentus redz ģimenes ārsti, citas ārstniecības iestādes, lai ar 2018.gada 01.janvāri strādātu droši un pilnā apjomā.

E-veselības ieviešanas laika pirmajos mēnešos tās mērķu izpilde neattaisnoja savas cerības, jo bija novērojami sistēmas darbības traucējumi.

Vai situācija šobrīd (jūnijā) ir kaut kā mainījusies? Kā tieši? Vai personāls jau ir adaptējies e-veselības izmantošanā ikdienā?

Pašlaik joprojām ir novērojami īslaicīgi e-veselības darbības traucējumi ārstniecības personu darba laikā. Jebkuri darbības traucējumi rada negatīvu attieksmi pret sistēmu kopumā. Pozitīvais, ko es saskatu un paldies par to visām Vidzemes slimnīcas ārstniecības personām – ārsti ir tik labi apguvuši e-veselības sistēmas lietošanu, ka vairs nevēlas ar roku rakstīt papīra dokumentus.

Vidzemes slimnīcai ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar ģimenes ārstiem saistībā ar e-darbnespēju lapu sagatavošanu. Manuprāt, mēs strādājam kā “cimds ar roku” un papildinām viens otru.

Kāda pašlaik ir tieši pacientu attieksme, ko Vidzemes slimnīca ir novērojusi? Vai varētu teikt, ka Vidzemes slimnīcas pacienti jau ir pieraduši?

E-veselības ieviešanas laikā Vidzemes slimnīcas ārstniecības personas skaidroja pacientiem, ka recepte papīra formāts vairs neeksistē, ka nepieciešams doties uz tuvāko aptieku, lai saņemtu izrakstītos ārstniecības līdzekļus. Tāpat skaidrojām, ka e-darbnespējas lapa būs elektroniska, būs redzama gan darba vietā, gan Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā. Pacienti, kam ir biežāka nepieciešamība pēc e-receptes vai e-darbnespējas lapas, ir pieraduši pie jaunās kārtības un zinoši e-veselības jautājumos, tāpat arī gados jaunākie pacienti. Savukārt pārējiem – Vidzemes slimnīcas ārsti, manuprāt, ļoti labi izskaidro jauno lietu kārtību, un problēmas ir novērojamas ļoti retos gadījumos, kas vairāk saistāmas ar e-veselības darbības traucējumiem, kad vairākas dienas pēc kārtas nav iespējamas sinhronizācijas ar EDS sistēmu.

Vidzemes slimnīcas ārsti jau pirms konsultācijām pārbauda e-veselības darbību un, ja ir gadījumi, ka novērojami tās traucējumi, receptes tiek rakstītas ar roku. Savukārt e-darbnespējas lapas izraksta, kad sistēmas darbība tiek atjaunināta.

Vai laika gaitā ir novērotas kādas būtiskas tehniskas problēmas? Ja tādas pastāvēja, vai tās ir novērstas?

Sākot no 18.jūnija līdz šodienai (25.06.) e-veselības darbības traucējumi nav novēroti. Vidzemes slimnīcas administrācija turpina izstrādāt priekšlikumus mūsu lokālās programmas uzturētājiem ar mērķi – vēl vairāk atvieglot ārstu darbu šo dokumentu sagatavošanā un laikus reaģēt uz e-veselības darbības traucējumiem. Ļoti vēlētos, lai e-veselības tehniskie uzlabojumi tiktu veikti pēc ārstu darba laika, bet saprotu, ka ir gadījumi, kad testēt var tikai ārstu darba laikā.

Vai ir bijušas kādas sūdzības par e-veselības elektronisko vidi no pacientu vai personāla puses?

Negatīvā attieksme ir novērota laikā, kad notiek e-veselības sistēmas traucējumi. Runājot par problēmām, vēlētos, lai e-veselības sistēmas uzturētāji e-recepšu jautājumā spertu nākamos soļus, piemēram, ka e-recepti ir iespējams izrakstīt M grupas medikamentiem, kā arī pacientiem, kur e-receptes maksātājs ir apdrošināšanas akciju sabiedrības.

Kas ir pozitīvais, ko saistībā ar e-veselību novērojusi gan Vidzemes slimnīcas administrācija, gan personāls?

Pozitīvais – noteikti papīra formāta dokumentu elektronizēšana un sadarbība ar ārstniecības personām, kad redzams, cik ļoti viņiem rūp pacienta veselības stāvoklis.

Ārstu darbības, elektroniski izrakstot medikamentu receptes, nosūtījumus un izziņas, ir vieglāk dokumentēt. E-veselība ir padarījusi mediķu darba vidi organizētāku un caurredzamāku. Mazāk tiek tērēti materiālie resursi, receptes papīra formā tagad tiek izrakstītas tikai gadījumos, kad elektroniskā sistēma nedarbojas.

Nobeidzot, lūdzu minēt kādu piemēru, kas kopsummā raksturo, vai e-veselības ieviešana ir nesusi vairāk pozitīva vai negatīva!

E-receptes – sagatavošanas laiks ir mazāks par 1 minūti un nav nepieciešams atkārtoti ievadīt pacientu datus. Iepriekš izrakstītu recepti ir iespējams arī kopēt.

E-darbnespējas lapa – sagatavošanas laiks ir nedaudz ilgāks par 1 minūti. Darba vieta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras redz elektroniski izveidotās e-darbnespējas lapas. Pacientam ir nepieciešams tikai www.latvija.lv uzrakstīt iesniegumu par B e-darbnespējas lapas apmaksu.

    Atis - 28.06.2018

    Katra farmācijas firma zāles fasē dažādos iepakojumos. Viena firma 20 tabletes, otra 30, cita 56, daža 90, vēl cita100, tas rada problēmas gan mediķiem gan pacientiem. Vajadzētu Eiropas savienībā ieviest vienotu sistēmu, piespiest lielās firmas izmantot standartizētu iepakojumu.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv/lv/personals VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTSizsludina konkursu uzInformātikas pārvaldesDatu apmaiņu informācijas sistēmu daļassistēmanalītiķadarbinieka amatu(vakance uz nenoteiktu laiku) Informātikas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmuma dienesta (turpmāk – VID) atbalsta funkcijas īstenošana informācijas sistēmu resursu pārvaldības jomā. Mūsu vērtības ir efektivitāte, atbildība un sadarbība. Ja Tev ir: akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība; pieredze informātikas jomā ne mazāka kā 2 gadi; zināšanas par informācijas sistēmas izstrādes dzīves ciklu; zināšanas un izpratne par informācijas sistēmu arhitektūru un informācijas apmaiņas standartiem; labas prasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel, Power Point; spēja strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; atbilstība likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām; nevainojama reputācija. Ja esi gatavs:  vadīt un līdzdarboties informācijas tehnoloģiju projektos; pārvaldīt informācijas sistēmu izstrādi, akcepttestēšanu un ieviešanu; koordinēt un līdzdarboties informācijas sistēmu prasību definēšanā; plānot, līdzdarboties īstenošanā un uzraudzīt informācijas sistēmu attīstības un pilnveidošanas pasākumus. Pievienojies mūsu kolektīvam, jo mēs piedāvājam: stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1905 līdz 2496 EUR (bruto), - pārbaudes laikā līdz 1935 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; iespēju strādāt mūsdienīgā darba vidē; interesantu un stabilu darbu, draudzīgu kolektīvu; iespēju piedalīties dažādās apmācību programmās; sociālās garantijas; veselības apdrošināšanas polisi; elastīgo darba laiku;  papildatvaļinājuma dienas atbilstoši darba rezultātiem. Priekšrocības pretendentiem ar: akadēmisko vai otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību matemātikā, informācijas tehnoloģijās vai inženierzinātnēs un tehnoloģijās; pieredzi informācijas sistēmu dokumentācijas un programmatūras izstrādē, testēšanā un ieviešanā; praktisko pieredzi IT projektu vadībā vai informāciju sistēmu pārvaldībā. Darbinieka darba vieta: Talejas iela 1, Rīga; Atmodas iela 19, Jelgava vai Beātes iela 49, Valmiera. Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), augstāko izglītību apliecinoša dokumenta kopiju un citus kvalifikāciju apliecinošus dokumentus 15 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas dienas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz IP_DAISD_S_Vārds_Uzvārds”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Piesakot savu kandidatūru vakantajam darbinieka amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru 67120523. Ja rodas jautājumi par konkursu, zvani uz tālruņa numuru 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: SISTĒMANALĪTIĶIS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-09-01 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122629 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Pārtikas un veterinārais dienests (reģistrācijas Nr. LV90000064301)izsludina konkursu uz vakanto darbinieka amatuVETERINĀRĀRSTS ZIEMEĻVIDZEMES PĀRVALDĒ (1 amata vieta uz nenoteiktu laiku, darba vieta: Ziemeļvidzemes pārvaldes uzraudzības teritorijas kautuves un medījumu apstrādes uzņēmumā)Iepazīsties ar PVD: https://www.pvd.gov.lv/lv JA TEV IR: augstākā izglītība veterinārmedicīnā vai saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma pārejas noteikumu 2. punktu vidējā speciālā izglītība, kas iegūta līdz 1992. gadam un kuriem ir veterinārmedicīniskās prakses licence, vai pielīdzināma izglītība, kas iegūta citā akreditētā augstskolā; vēlama pieredze profesionālajā jomā/nozarē; labas datorlietotāja prasmes (MS Office) līmenī, kas ir atbilstošas kvalitatīvai darba pienākumu veikšanai; ļoti labas latviešu valodas zināšanas; vēlamas angļu valodas pamatzināšanas – darbs ar Eiropas Savienības vietnēm (piemēram, TRACES) par dzīvu dzīvnieku nosūtīšanu kaušanai un svaigas gaļas apriti, likumdošanas aktu pielietošana darbā; B kategorijas autovadītāja apliecība; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem; prasme plānot savu laiku un noteikt prioritātes; vēlme izrādīt iniciatīvu un orientācija uz rezultātu sasniegšanu. JA VĒLIES IEGULDĪT SAVAS ZINĀŠANAS UN PRASMES ATBILDĪGĀ UN DINAMISKĀ DARBĀ: veikt dzīvnieku pirmskaušanas izmeklēšanu kautuvē un/vai medījumu apstrādes uzņēmumā; veikt pastāvīgu veterināro un higiēnas uzraudzību kautuvē un / vai medījumu apstrādes uzņēmumā; veikt pēckaušanas veterināro ekspertīzi kautuvē un / vai medījumu apstrādes uzņēmumā. PIEVIENOJIES MŪSU KOMANDAI UN IEGŪSI:  neatsveramu profesionālu pieredzi; mācību iespējas profesionālajai pilnveidei; mācību periodu un mentoru pienākumu apguvē; summēto darba laiku un atalgojumu atbilstoši 9. mēnešalgu grupai un noteiktajam darba laikam, 1350 EUR pirms nodokļu nomaksas pilnai slodzei; plānotā darba slodze līdz 35 stundām nedēļā. apmaksātu papildatvaļinājumu; normatīvajos aktos noteiktās sociālās garantijas; nepilna noslogojuma gadījumā, amatu savienošanas kārtībā, veikt blakusdarbu (piem. privātprakse); veselības apdrošināšanas polisi, pēc nostrādātiem 4 mēnešiem; nelaimes gadījumu apdrošināšanu no pirmās darba dienas. Motivētu pieteikuma vēstuli un CV lūdzam elektroniski nosūtīt uz e-pasta adresi: konkursi@pvd.gov.lv ar norādi – Ziemeļvidzemes pārvaldes veterinārārsts vai iesniegt Pārtikas un veterinārā dienesta Personāla vadības daļai Peldu ielā 30, Rīgā, LV-1050. Pieteikumus gaidīsim līdz 2025. gada 14.septembrim. Tālrunis uzziņām 67084629. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), 13. pantu, Pārtikas un veterinārais dienests informē, ka: 1) pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu atlases konkursa norisi; 2) minētās personas datu apstrādes pārzinis ir Pārtikas un veterinārais dienests (Peldu iela 30, Rīga, LV-1050). Profesija: VETERINĀRĀRSTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 21, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-09-14 Kontaktpersona: Tālrunis: 67084629 E-pasts: konkursi@pvd.gov.lv Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Mūsu partneri