Valmieras Ziņas

“Latvijas valsts ceļi”: Žogi pilnībā nepasargās no sadursmēm ar dzīvniekiem

Lasīšanas laiks: 4 min

Žogi autoceļu malās pilnībā nepasargās autovadītājus no sadursmēm ar dzīvniekiem, komentējot aizvadīto svētku brīvdienās notikušo traģisko ceļu satiksmes negadījumu uz Valmieras šosejas, kad vieglā automašīna sadūrās ar alni, atzina VAS “Latvijas valsts ceļi” pārstāvji.

Pēc “Latvijas valsts ceļu” pārstāves Annas Kononovas paustā, nav tādu risinājumu, kas ļautu pilnībā novērst iespēju dzīvniekiem nokļūt uz ceļa.

“Latvijas valsts ceļu” pārstāve atzīmēja, ka dažādās pasaules valstīs šī problēma tiek risināta atšķirīgi, tostarp arī Baltijas valstīs pieejas atšķiras. Igaunijā gar valsts ceļiem dzīvnieku žogi ir uzstādīti 12 kilometru garumā, Lietuvā – vairāk nekā 650 kilometru garumā, bet Latvijā šādi žogi ir uzstādīti gar trim galvenās nozīmes valsts ceļiem posmos ar kopējo garumu virs 60 kilometriem.

Dzīvnieku žogi Latvijā ir uzstādīti uz Tallinas šosejas (A1) Saulkrastu apvedceļa posmā, atsevišķās vietās uz Bauskas šosejas (A7) un uz autoceļa Tīnūži-Koknese (P80), bet ne visā tā garumā. Šie žogi uzstādīti Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu īstenošanas laikā no 2006. līdz 2013. gadam. Žogi ir uzstādīti vietās, kur ceļš robežojas ar mežu un ir liela varbūtība, ka dzīvnieki varētu iznākt uz ceļa. Dzīvnieku žogus 10,775 kilometru garumā plānots uzstādīt arī uz topošā Ķekavas apvedceļa, kā arī uz tā paralēlajiem ceļiem gandrīz viena kilometra garumā.

“Latvijas valsts ceļu” pārstāve atzīmēja, ka valstīs ar attīstītu ekonomiku, cenšoties pasargāt autovadītājus no dzīvniekiem un otrādi, gar ceļiem tiek būvētas īpašas inženiertehniskas būves, kas sastāv no žoga, dzīvnieku pārejām, tuneļiem, tramplīniem un citiem tehniskiem risinājumiem. Šādu būvju celtniecībai ir nepieciešami būtiski resursi, kas Latvijā valsts ceļu tīkla pārvaldīšanai nav pieejami. Pēc “Latvijas valsts ceļu” pārstāves minētā, dzīvnieku žogu izbūve viena kilometra garumā (abās ceļa pusēs) var izmaksāt apmēram 110 000 eiro, turklāt šajās izmaksās nav iekļauti vārti, kuri nepieciešami, kā arī nobrauktuvju aprīkojums, dzīvnieku tilti un cits aprīkojums.

Kononova piebilda, ka dažādi viedokļi par dzīvnieku žogu uzstādīšanu ir arī vides speciālistiem – žogi bez attiecīgām pārejām, tuneļiem un citiem tehniskajiem risinājumiem var bloķēt dzīvnieku migrācijas takas, kas savukārt var būtiski ietekmēt dabas līdzsvaru.

“Latvijas valsts ceļu” pārstāve arī atzīmēja, ka Latvijā valsts autoceļu tīkls ir vairāk nekā 20 000 kilometru garš, tostarp liela daļa ceļu ved caur mežiem. Vienlaikus pēdējo gadu ceļu satiksmes negadījumu statistika liecina, ka negadījumos uz valsts autoceļiem visvairāk iet bojā gājēji un velosipēdisti. Tāpēc, lemjot par satiksmes drošības paaugstināšanas projektu realizāciju, prioritāri tiek nodrošināta gājēju un velosipēdistu ceļu izbūve, tiek uzstādīts apgaismojums un izbūvēti divlīmeņu šķērsojumi.

Kononova informēja, ka Latvijā laika periodā no 2012. līdz 2016. gadam ceļu satiksmes negadījumos uz valsts autoceļiem gāja bojā kopumā 916 cilvēki, no tiem 324 bija gājēji un 63 velosipēdisti, kamēr sadursmēs ar dzīvnieku šajā laika posmā gāja bojā pieci cilvēki. Savukārt 2017. gadā sadursmēs ar dzīvniekiem nav gājis bojā neviens cilvēks, bet cietuši 60, kamēr kopumā ceļu satiksmes negadījumos gāja bojā 51 gājējs un 11 velosipēdisti, satiksmes negadījumos ciešot kopumā gandrīz 1500 gājējiem un velosipēdistiem.

“Ir izskanējusī doma, ka, ierobežojot cilvēku kustību uz ātrgaitas ceļiem, žogi būtu jābūvē abās ceļa pusēs, nevis ceļa vidū. Taču šāds risinājums var būt vēl bīstamāks. Jo jebkurš žogs, arī gadījumā, ja tas tiek būvēts abās ceļa pusēs, kādā vietā beidzas un nav iespējams izslēgt, ka uz šādi nožogota ceļa nokļūst dzīvnieks. Un tādā gadījumā, ja ceļš no abām pusēm ir norobežots ar žogu, nokļūstot uz tā, dzīvnieks panikā var pārvietoties no viena žoga uz otru, skraidīt un haotiski šķērsot ceļu vairākkārt, nespējot izkļūt no šādām sava veida lamatām,” skaidroja “Latvijas valsts ceļu” pārstāve.

Jau vēstīts, ka avārijā Jāņu naktī uz Valmieras šosejas Kocēnu novada Rubenē divi cilvēki gāja bojā, bet trīs guva traumas. Naktī īsi pirms plkst. 1 vieglās automašīnas “Volvo” priekšā izskrējis alnis. Pēc sadursmes ar dzīvnieku automašīna ieslīdēja pretējā braukšanas joslā, kur sadūrās ar kravas automašīnu DAF. Negadījumā gāja bojā 1974. gadā dzimusi sieviete un 2002. gadā dzimusi jauniete. Ar dažādām traumām slimnīcā nogādāts 2006. gadā dzimis jaunietis, 1974. gadā dzimusi sieviete un 1968. gadā dzimis vīrietis. Gan bojā gājušie, gan cietuši bijuši automašīnā “Volvo”.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “ZAAO”, VRN 44103015509, sniedz kvalitatīvus atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus – atkritumu savākšanu, šķirošanu, transportēšanu, apstrādi un apglabāšanu videi draudzīgā veidā, kā arī veic sabiedrības informēšanu un izglītošanu. AICINĀM DARBĀ: Atkritumvedēja vadītāju (8332 01) Valmierā Mēs piedāvājam: Pilnu darba slodzi; Normālo darba laiku ar summētā darba laika organizāciju četru mēnešu pārskata periodā; Labus darba apstākļus; Bruto atalgojumu no 1360.00 mēnesī; Piemaksas par papildus darba apjomu;  Degvielas izdevumu kompensācija darbinieka nokļūšanai uz darbu; Sociālās garantijas; Kvalifikācijas celšanas iespējas; Nelaimes gadījumu apdrošināšana uzsākot darbu; Veselības apdrošināšana pēc pārbaudes laika beigām; Ģimenei draudzīgu darba vietu. Darba pienākumi: Sadzīves atkritumu, lielgabarīta atkritumu un šķiroto atkritumu savākšana; Ievērot darba drošības noteikumus pārvietojot konteinerus un strādājot ar hidrauliskajiem manipulatoriem; Uzturēt automašīnu tehniski labā stāvoklī un savlaicīgi ziņot par tehniskajiem bojājumiem.  Prasības: Vidējā vai vidējā speciālā izglītība; C kategorijas autovadītāja apliecība. 95 kods; Vēlama vismaz viena gada pieredze automašīnas vadīšanā; Vēlama pieredze darbā ar hidrauliskajiem manipulatoriem; Labas tehniskās zināšanas; Prasme rīkoties ārkārtas situācijās; Komunikācijas prasmes, kas orientētas uz klientu apkalpošanu; Prasme pielietot darbā tehnisko inventāru; Organizatoriskās prasmes. Pieteikties: CV lūdzam iesūtīt e-pastā darbs@zaao.lv līdz 2024.gada 26. maijam Tālrunis informācijai: 26207402 Pateicamies par atsaucību ikvienam/i kandidātam/ei un informējam, ka SIA “ZAAO” nodrošina vienlīdzīgas iespējas ikvienam. SIA “ZAAO” atbalsta dažādību un iekļaujošu darba vidi, un kandidātus(-es) izvērtē, balstoties vienīgi uz sasniegumiem, kvalifikācijām un darba pieredzi. Informējam, ka Jūsu pieteikumu dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi. Personas datu apstrādes pārzinis ir SIA “ZAAO”, Rīgas iela 32, Valmiera, LV-4201 Profesija: ATKRITUMVEDĒJA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2024-05-26 Kontaktpersona: Personāla Speciālists

Mūsu partneri