Valmieras Ziņas

Aigars Plotkāns: Pelni un dimanti Latvijas izglītības sistēmā (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Izglītības sistēma ir kā muzeja eksponāts, kuru rotā saudzējošs un pasargājošs uzraksts: ‘’ar rokām neaiztikt!’’. Varbūt tāpēc, ka laika zobs to ir padarījis trauslu un vārīgu? Varbūt tāpēc, ka tā ir aizgājušā laikmeta unikāla liecība? Varbūt tāpēc, ka sistēma ir pedagogu pielūgsmes objekts, fetišs un ikona?

Katrā ziņā visi mēģinājumi nomainīt artefaktu ekspozīciju izglītības sistēmā jau 20 gadus nav vainagojušies ar panākumiem. Latvieši saka: ‘’vecs zirgs labi tur vadziņu!’’, tāpēc izglītības lauciņā aram pa vecam, tradicionāli, pēc sentēvu metodēm. Tas nekas, ka lauciņš noplicināts, daļa snauž papuvē, bet ražas apcirkņos pelavu ka biezs. Dodiet tik naudu jaunam zirgam, dāsnāk mēslojiet, dāsnāk atalgojiet arāju un vēl kādu pūru graudu nokulsim. Vai tad?

Izglītības sistēma pēc definīcijas ir konservatīva. Izglītības tiesiskais, administratīvais un metodiskais ietvars ir gana ciešs, lai apslāpētu brīvdomības izpausmes. Pedagogs ir daudzu kungu kalps, kas pakļauts spiedienam no skolas vadības, audzēkņiem, vecākiem, pašvaldības, ministrija un tās struktūrvienībām. Pedagogu tiesības ir nesamērīgi mazas salīdzinot ar atbildību likuma, normatīvo aktu un sabiedrības priekšā. Liela daļa skolēnu lieliski zina savas tiesības, kas būtībā ir pozitīvs fakts. Pozitīvi tas ir līdz brīdim, kamēr skolēns sāk savas tiesības izmanto manipulācijai, savas atbildības noliegšanai vai šantāžai.

Izglītības ‘’biznesa’’ modelis – nauda seko skolēnam, ienes sistēmā mārketinga elementus ar kuriem skolas pievilina skolēnus. ‘’Koķetēšana’’ ar skolēniem un vecākiem, sauklis: ‘’klientam vienmēr taisnība’’ un mazo skolu izdzīvošanas sindroms liek izvairīties no objektīviem sociāliem konfliktiem un to risināšanas.

Pedagogu morālais un administratīvais presings ‘’palīdz’’ nokaut iniciatīvu, ievirza domāšanu un rīcību ierastā rutīnas gultnē. Turklāt, liela daļa skolotāju nemaz nav pedagogi. Jā, pedagoga diploms ir, kvalifikācijas kursi regulāri apmeklēti, metodiskais materiāls izstrādāts, darba disciplīna ievērota. Diploms un amats nepadara skolotāju par pedagogu. Pedagogam nepieciešams talants, unikālas personības īpašības, noteiktas prasmes, aizrautība un nesavtīga bērnu mīlestība.

Skolā nevar strādāt ikviens, kurš izpildījis augstskolas prasības un izlaidumā nobildējies studentu grupas kopbildē. Ne katrs konservatorijas beidzējs kāpj uz operas skatuves, daļa spēlē bērēs vai restorānos.

Daļa pedagogu cīnās par izdzīvošanu, papildu slodzi vai pacietīgi gaida pensiju. Nepārmetīsim viņiem, tāda ir dzīve. Tostarp simti sava aroda meistaru atrod iespēju strādāt radoši un pirmajā vietā turēt skolēna audzināšanu, kā virsmērķi, kā misiju.

Izglītības sistēmai ir piramīdas forma. Izmaiņas jebkurā līmenī, automātiski prasa izmaiņas citos līmeņos. Tieši tāpēc, reformas ir tik komplicētas un visaptverošas. Tas neattaisno stagnāciju un inerci.

Slimības pazīmes sistēmā manāmas jau krietni sen, diagnozes uzstādītas, terapija nozīmēta, bet slimnieks vēl cer uz pūšļotājiem, homeopātiskām zālītēm un sinepju plāksteriem.

Joprojām gaisā virmo aplamais un fiasko piedzīvojušais uzstādījums: būvēt uz zināšanām balstītu sabiedrību un ekonomiku. Faktu, formulu, standarta risinājumu  un noteikta apjoma zināšanu apguve reālajā pedagoģijā tiek uzskatīta par izglītības pamatuzdevumu. Nē, nē, jūs iebildīsiet! Pamatuzdevums ir bērna, jaunieša sagatavošana dzīvei! Jā, bet zinošs taču ir sagatavots! Vai tad?

ASV jau pirms 20 gadiem saskārās ar izglītotu idiotu problēmu. Speciālisti bez cilvēcisko īpašību kodola, zinoši absolventi ar izkropļotu vērtību sistēmu, cilvēki ar hamburgera kultūras līmeni, uzskrūvētas pašapziņas apmāti karjeristi.

Ja izglītības sistēmā zināšanas nekalpo audzināšanai, personības izveidei vai sociālo kompetenču attīstīšanai, tad sistēma ir aplama. Audzināšana ir būtiskākais pedagoģijas uzdevums. Zināšanas kretīna rokās (galvā!) ir bīstams ierocis. Audzināt cilvēku, lūk patiesa izglītības sistēmas misija!

Izglītības saturam, metodēm un vērtēšanas sistēmai jāstrādā personības veidošanas kontekstā. Kāpēc Latvijā liela piekrišana ir Valdorfa, Montesori vai citām ne tik tradicionālām un alternatīvām apmācības sistēmām? Tāpēc, ka daļa sabiedrības nespēj pieņemt aplamo izglītības mērķa un formas uzstādījumu!

Izglītības sistēmas reformas tēma ik pa brīdim uzvirmo ar jaunu sparu. Kaut kur ministrijas kabinetos tiek iznēsāta uz kompetencēm orientēta mācību satura ideja. Kāds vēl joprojām uzskata, ka problēmas sistēmā ir atrisināmas ar skolotāju atalgojuma palielināšanu. Vēl kāds koncentrējas uz skolu tīkla optimizāciju. Arī tas ir jādara. Cik likvidētām, piedodiet, optimizētām skolām pirms sprieduma parakstīšanas ir uzlikti jauni jumti, nomainīti logi un savesta kārtībā apkures sistēma? Jo ātrāk tiksim galā ar skolu tīkla perspektīvo redzējumu, jo prātīgāk varēsim veikt investīcijas infrastruktūrā. Tas ir svarīgi. Bet pagaidām barosim bērnus ar zināšanām, izstrādāsim jaunu pedagogu vērtējuma sistēmu, iekļausi mācību saturā militāro mācību un nopirksim interaktīvo tāfeli.  Zinošs, tātad apbruņots?

    Ineta - 27.06.2017

    Plotkāna kungs, kā vienmēr- Jūs vai nu ienīst, vai mīl. Es piederu otrajiem.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras Dizaina un mākslas vidusskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā direktora vietnieku/-ci izglītības jomā (profesijas kods 1345 04) uz noteiktu laiku (ar iespēju pagarināt uz nenoteiktu laiku). Darba vietas adrese: Purva iela 12, Valmiera, Valmieras novads, LV-4201. Ja Jūs vēlaties: • piedalīties izglītības procesa organizēšanā un nodrošināt izglītības procesa metodisko vadību Iestādē; • nodrošināt Valsts izglītības standarta, izglītības programmu un mācību priekšmetu programmu īstenošanas metodisko vadību; • piedalīties Iestādes iekšējo kārtību un reglamentējošo normatīvo aktu izstrādē; • sagatavot mācību gada pārskatus par metodiskā darba izvērtējumu; • piedalīties mācību gada darba plāna sastādīšanā, sadarbībā ar mācību priekšmetu skolotājiem; • sadarbībā ar pedagogiem, sagatavot mācību priekšmetu programmas; • piedalīties mācību gada pedagogu slodžu sadalē; • vadīt mācību programmu metodisko kopu vadītāju/nodaļu vadītāju sapulces un organizēt metodiskās pedagogu sapulces, tikšanās u.c.; • vadīt izglītības programmu realizācijas kvalitātes uzraudzību; • atbildēt par mācību prakšu realizāciju; • organizēt izglītojamo profesionālo priekšmetu darbu skates, profesionālās ievirzes izglītības nobeiguma un profesionālās vidējās izglītības kvalifikācijas darbu norisi; • koordinēt Valsts konkursa norisi un citu Iestādes konkursu norisi skolā un Vidzemē; • koordinēt metodisko sadarbību ar Vidzemes kultūrizglītības iestādēm un Latvijas Nacionālo kultūras centru; • organizēt izglītojamo līdzdalību mācību priekšmetu olimpiādes, konkursos, skatēs; un Jums ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • zināšanas un izpratne nozari regulējošo normatīvo aktu pielietošanā; • kompetences: prasme organizēt un plānot savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; prasme analizēt un vispārināt problēmas, noteikt darbības virziena prioritātes; prasme pastāvīgi pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes, digitālās prasmes, psiholoģiskā noturība; precizitāte un iniciatīva, elastība; • prasme strādāt ar biroja tehniku un informāciju tehnoloģijām; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (pārbaudes laikā no 1876,50 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas); • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • darbu radošā, uz sadarbību vērstā kolektīvā, aktīvu, dinamisku darbu, iespēju gūt jaunu pieredzi un pilnveidot profesionālās iemaņas; • sakārtotu darba vidi. Pieteikuma vēstuli, CV, izglītības dokumentu kopijas lūdzam iesniegt elektroniski sūtot uz e-pastu: vdmv@valmiera.edu.lv, vai personīgi Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā, Purva ielā 12, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi “Direktora vietnieka/-ces vakancei”, līdz 2025.gada 13.jūlijam. Tālrunis papildus informācijai: 64207372. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /IZPILDDIREKTORS (IZGLĪTĪBAS JOMĀ) Darba vietas adrese: LATVIJA, Purva iela 12, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-07-13 Kontaktpersona: vdmv@valmiera.edu.lv 64207372

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras muzejs (turpmāk – muzejs) aicina darbā tehnisko speciālistu/-i (pilna slodze) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • nodrošināt muzeja Izstāžu nama telpu un ekspozīcijas inventāra tīrību un kārtību; • veikt darba kabinetu un izglītojošo pasākumu telpu tīrīšanu Bruņinieku ielā 3; • nodrošināt Izstāžu nama ārtelpas teritorijas stādījumu un ieejas mezgla uzkopšanu; • monitorēt temperatūras un mitruma režīmu Izstāžu nama telpās; • līdzdarboties izstāžu montāžas un demontāžas darbos; • dažādu ikdienas saimniecisko darbu veikšana, telpu labiekārtošana, palīgdarbi muzeja pasākumos;  ja Tev ir: • vidējā izglītība; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasmes un pieredze izmantot tehniskās ierīces un darba rīkus; • kompetences: prasme plānot un organizēt savu darbu; spēja strādāt komandā un individuāli; spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par pieņemtajiem lēmumiem; augsta atbildības sajūta, precizitāte, pozitīva attieksme pret darbu; mēs piedāvājam: • atbildīgu un dinamisku darbu uz attīstību vērstā iestādē; • pamatalgu pārbaudes laikā 760 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 770 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un motivācijas vēstuli lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz muzejs@valmierasnovads.lv, vai personīgi: Valmieras muzejs, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras novads (Izstāžu nama recepcijā), ar norādi „Tehniskā speciālista/-es amatam”, līdz 2025.gada 27.jūnijam. Tālrunis papildu informācijai: 64224770. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TEHNISKAIS SPECIĀLISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Bruņinieku iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-06-27 Kontaktpersona: muzejs@valmierasnovads.lv 64224770

Mūsu partneri