Valmieras Ziņas

Bērnu redze: kas jāzina par bērna redzi bērnudārza un sākumskolas vecumā

Lasīšanas laiks: 6 min

Šobrīd Latvijā ir noteikts, ka līdz skolas gaitu uzsākšanai, bērnu redze pie redzes speciālista ir jāpārbauda trīs reizes – viena un trīs gadu vecumā, kā arī īsi pirms bērna pirmā mācību gada skolā.

“Nereti vecāki neizprot, kādēļ mana bērna redze ir jāpārbauda tik bieži, taču šajās acu pārbaudēs tiek noteikts, vai bērniņa acis redz un attīstās vienādi, vai nav izmaiņu acu kustību muskuļu darbībā, kā arī vai nav kāda no acu slimībām. Briļļu nēsāšana mazam bērnam var ietekmēt visu redzes attīstību un attīstīšanos. Tāpēc, ja brilles ir nepieciešamas, taču konkrētā brīdī netiek uzliktas, tas var radīt nopietnas sekas uz visu atlikušo dzīvi,” norāda salonu tīkla “Metropole” vadošā optometriste Aija Muceniece.

Kā attīstās redze un kam ir jāpievērš uzmanība?

Bērna redzes sistēma turpina veidoties un attīstīties līdz pat septiņu, astoņu gadu vecumam. Laika periodā, kad bērna redze vēl attīstās, laikus atklājot redzes problēmu, to var veiksmīgāk pakļaut korekcijai.

Visbiežāk mazi bērniņi piedzimst tālredzīgi un tā ir normāla parādība, taču ir jāseko līdzi tam, cik liela tā ir un vai abas acis attīstās vienādi. Turklāt redzi ietekmē arī iedzimtības faktors, līdz ar to bērniem, kuru vecākiem ir redzes problēmas, tā ir jāpārbauda ļoti regulāri. Tāpat īpašu uzmanību jāpievērš bērnu acīm un redzei, kuri ir dzimuši priekšlaicīgi.

Bērnudārza vecumā ir jāpievērš uzmanība, vai bērniem proporcionāli vienmērīgi attīstās abas acis un kā darbojas redzes sistēma kopumā. Šo problēmu visbiežāk nevar atklāt bērnudārza auklītes vai vecāki, tāpēc ir svarīgs otrais redzes speciālista apmeklējums. Tieši šajā – trīs līdz četru gadu vecumā visbiežāk atklātā problēma ir ambliopija jeb slinkā acs, kad viena acs dara visu darbu, bet otra “slinko”, jeb līdz galam nefunkcionē. Ja šo redzes problēmu neatklāj laikā, tad bērns ir pakļauts riskam, ka redzes uztvere vienā actiņā attīstīsies nepilnīgi un tā nekad neredzēs tik labi kā otra acs. Taču, ja problēmu atklāj, un jo agrāk, jo labāk, tad slinko aci var koriģēt līdz aptuveni 8 gadu vecumam, kad redzes uztveres šūnas vēl padodas korekcijai.

Viena no pamanāmākajām problēmām bērnu vecumā ir šķielēšana – kāds vai kādi acu kustības muskuļi darbojas pavājināti vai pastiprināti, līdz ar to kopējā redzes sistēma arī var neattīstīties pareizi. Ievērojama daļa šķielēšanas gadījumi ir koriģējami ar briļļu korekciju, citos gadījumos ir nepieciešama ķirurģiska iejaukšanās, bet arī šoreiz darbojas princips – jo ātrāk problēma tiks novērsta, jo labākus rezultātus redzes sistēmas attīstībai iegūsim. Ja šķielēšana ir īsta (pavisam maziem bērniem ir platāka deguna sakne, kas dažreiz rada neīstas šķielēšanas izskatu), tā pati no sevis nevar pāriet.

Skolas prasa pirmsskolas acu pārbaudi, jo, ja bērnam ir redzes problēmas, tās var ietekmēt mācību vielas apgūšanas procesu. Bērns var būt izklaidīgs, nespēt koncentrēties, bieži vien ir grūtības apgūt mācību vielu, kas rezultējas sliktās sekmēs. Meklējot cēloni, vecāki ar bērnu dodas vizītēs pie daudziem speciālistiem, līdz pašā noslēgumā nonāk pie redzes speciālista, kad uzzina, ka bērnam ir nepieciešama redzes korekcija. Uzliekot brilles viss kļūst labāk, uzlabojas sekmes, bērns spēj koncentrēties un kļūst aktīvāks.

Kā pareizi izvēlēties bērnu briļļu ietvarus?

Pirmkārt, brillēm ir jāpatīk bērnam. Ja tās nepatiks, visbiežāk vecāki tās varēs atrast skolas somas apakšā, vai arī dzirdēt bērnu paziņojam, ka brilles ir saplīsušas.

Otrkārt, ir jāskatās, lai brilles pareizi “sēž” – bērnam brilles nedrīkst būt par lielu. Brillēm ir jābūt relatīvi vieglām, tās nedrīkst spiest degunu un deniņus, bērnu brillēm nedrīkst izmantot stikla lēcas. Piemēram, gadījumā, ja pa brillēm kāds cits bērns nejauši trāpīs ar bumbu un briļļu lēcas plīsīs – stikls plīsīs daudzos sīkos gabaliņos un tā var traumēt aci.

Pavisam maziem bērniem briļļu ietvaram ir jābūt pietiekoši platam – ovālam vai apaļam, līdzībās runājot – līdzīgām Harija Potera brillēm. Ar šāda veida brillēm bērns redz visu, kas notiek, palūkojoties lejup. Paraugoties, piemēram, uz vecākiem, viņa skatiens būs vērsts cauri brillēm, nevis tām pāri.

Vai bērns drīkst izmantot kontaktlēcas?

Ja agrāk valdīja uzskats, ka kontaktlēcas nav piemērotas bērniem un jauniešiem, un to lietošanu var uzsākt, sasniedzot vismaz 14 gadu vecumu vai pilngadību, tad tagad vecums vairs netiek definēts, bet noteikts – bērns lēcas var izmantot no tā brīža, kad pats var parūpēties par kontaktlēcu ievietošanu un to higiēnisku kopšanu. Ideāls vecums, kad varētu sākt lietot kontaktlēcas ir ap 13 – 14 gadiem, taču mūsdienās lēcas mēdz izmantot sākot jau no astoņu gadu vecuma.

Jāatceras, ka kontaktlēcas nevajadzētu izmantot septiņas dienas nedēļā ilgi. Ar kontaktlēcām var sadzīvot četras līdz piecas dienas, protams, ievērojot to nēsāšanas rekomendācijas, ko sniedz redzes speciālists. Pārējā laikā vajadzētu valkāt brilles un atpūtināt acis. Vispiemērotākās bērniem ir vienas dienas kontaktlēcas, jo tām nav nepieciešama papildus kopšana un ir daudz mazāks infekcijas risks.

Bērniem kontaktlēcas tiek rekomendētas izmantošanai skolā un sporta nodarbībās, taču mājās speciālisti rekomendē izmantot brilles.

Kas jāievēro, lietojot viedierīces?

Līdz divu gadu vecumam bērniem nevajadzētu ļaut spēlēties ar viedtālruņiem vai planšetdatoriem, tāpat ierobežot pie datora pavadīto laiku līdz minimumam. Bet vēl labāk – nepieradināt bērnu pie viedierīcēm jau no tik maza vecuma.

Līdz skolas vecumam viedierīču izmantošanu vajadzētu ierobežot līdz 30 – 60 minūtēm dienā, atceroties, ka jāseko līdz, cik tuvu bērns tur šo viedo priekšmetu. Tas nedrīkst atrasties pārāk tuvu acīm. Attālumam starp acīm un ierīci ir jābūt vismaz 30 – 40 centimetriem. Turklāt vēl jāatceras, ka aplūkojamajai lietai ir jābūt pietiekami lielai, tātad, ar pietiekami lielu ekrānu.

Pamatskolas vecuma bērni viedās ierīces var izmantot līdz 3 stundām dienā. Galvenais nosacījums – šīs ierīces ir jālieto dinamiski. Tas nozīmē ik pēc 20 minūšu lietošanas paskatīties tālumā un atpūtināt acis. Amerikāņiem ir tāds termins 20-20-20, latviski mēs to esam iztulkojuši kā 20-20-6, kas nozīmē, ka ik pēc 20 minūtēm uz 20 sekundēm ir jāpavērš skatiens vismaz 6 metru tālumā un acis nedaudz jāatpūtina. Savukārt ik pēc stundas darbošanās tuvumā, acīm nepieciešama ilgāka, vismaz 10-15 minūšu atpūta.

Darba vietas ergonomika bērna istabā:

Vecākiem jāatceras pievērst uzmanība tam, kā tiek iekārtota bērna mācību galds vai galdiņš bērna rotaļām. Svarīgs ir galda augstums. Vislabākais attālums starp bērna acīm un galdu ir 30 – 40 centimetri. Galdam obligāti ir jābūt labi apgaismotam un vispareizāk ir izmantot galda lampu, kas papildus apgaismo galda virsmu, jo tumsa vai ēnas, kas krīt uz galdu, rada vēl lielāku slodzi acij.

Savukārt datoram ir jābūt vismaz 60 centimetru attālumā. Datora ekrāna augšējai malai ir jābūt acu augstumā, jo skats uz datora ekrānu ir jāvērš nedaudz uz leju, jo pirmkārt, mugurai ir jābūt taisnai un tā netiks nospiesta arī spranda. Otrkārt, šādi – nedaudz uz leju vērstam acu skatam priekšā ir daļa no acu plakstiņa, tādējādi acs priekšējā virsma mazāk izžūst.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri