Valmieras Ziņas

Mārtiņš Birnis: “Orķestris ir visīstākā psiholoģija” (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Piektdien, 13.novembrī, Valmieras Valsts ģimnāzijā “Si bemol” dalībnieki ar koncertu atzīmēs pūtēju orķestra desmito dzimšanas dienu. Par gaviļnieka pirmsākumiem, par to, ka cilvēki, kuri spēlē vienas grupas instrumentus, ir ar līdzīgām rakstura iezīmēm, kāpēc kāds no instrumentiem būtu jāspēlē katram, kā, pavērojot orķestri, var veikt darbinieku atlasi, un citām tēmām, kas ietver būšanu orķestrī, portāls “Valmieras Ziņas” sarunājās ar PO “Si bemol” vadītāju Mārtiņu Birni.

Valmieras Valsts ģimnāzijā par mūzikas skolotāju Mārtiņš Birnis pēc toreizējā direktora Jāņa Zemļicka uzaicinājuma sāka strādāt 2004.gadā.

“Pēc kāda laika sāku pierunāt bērnus spēlēt, neliela instrumentu bāze bija. Sākām ar sešiem vai septiņiem entuziastiem, pirmajā koncertā orķestrī bija pieci dalībnieki. Viena no tām, Ronja Burve, atcerējās, ka pirmā sanākšana bija 3.novembrī, tas tad arī pieņemts par dzimšanas dienas datumu. Šodien orķestris ir pašsaprotama vienība. Pirms desmit gadiem, lai cik tas dīvaini izklausītos, mēs mēģinājām gaitenī, citi audzēkņi ar skepsi gāja garām, pat replikas izteica.”

Orķestra dalībnieku skaits turpina augt, arī koncerti ir daudz un dažādi. “Tā kā dalībnieki lielākoties ir skolēni, vasarā – orķestru uzstāšanās pļaujas laikā – mūsu iespējas ir ierobežotas. Tomēr mūsu sezona ir interesanta un raiba: daudz spēlējam basketbola spēlēs, piedalījāmies “Lai top!” televīzijas raidījumā, šovasar dziesmu svētkos iekļuvām finālskatē, iegūstot trešo vietu, kas bija ļoti liels un patīkams pārsteigums, esam spēlējuši pansionātā, dažādos pasākumos, defilē programmu izpildām jau piekto gadu.”

Smieklīgas situācijas un folklorizējušies izteicieni kolektīvā ir ikdiena. Piemēram, pēc dziesmu svētku gājiena, nogurušiem un sasvīdušiem atgriežoties autobusā, kāds puisis noteicis: “Ārprāts, kā es smirdu, bet cik laba sajūta!” Tāpat arī iepriekšējos dziesmu svētkos pirmo reizi kolektīvam bija līdzi jaunais un skaistais vimpelis, kas svarīgākajā tā parādīšanas brīdī – gājienā, atradās autobusā. Palūdzot piedošanu un ar to fotografējoties, labvēlība atgūta, vimpelis orķestrim uzstāšanās reizēs tagad vienmēr ir līdzi.

“Orķestrī mēģinu radīt vidi, kur dzimst līderi. Ir cilvēki, kuri atbild par nošu materiālu, citi palīdz sakārtot saimnieciskās lietas, vēl kāds atbild par formām u.tml. Tas ir komandas darbs, pienākuma apziņa. Protams, visa pamatā ir humors. Ja viņu jociņus vairs nesapratīšu, ja vairs nespēšu pavilkt viņus uz zoba, tas būs signāls, ka kaut kas jāmaina, bet pašlaik esam laba komanda. Ir situācijas, ka kāda pateiktais joks spēj sliktu garastāvokli noņemt vienā mirklī.”

Mārtiņš norāda, ka orķestra pamatā ir psiholoģija, daudz interesantu parādību ir pierādīts. “Noteikti instrumenti piestāv konkrēta rakstura cilvēkiem, esmu pat jaunajiem dalībniekiem instrumentus piemeklējis, apskatot viņu fotogrāfijas, pavērojot rakstura iezīmes, kā arī vadoties pēc savām sajūtām.”

Ir arī pētījumi, kas pierāda, ka cilvēkiem, kuri spēlē vienas grupas instrumentus, novērojamas kopīgas iezīmes:

“To arī pats esmu piedzīvojis. Kad spēlēju profesionālajā pūtēju orķestrī “Rīga”, spilgti izpaudās kopīgās iezīmes. Piemēram, trombonisti bija tādi “nu, gan jau, neiespringsti”, trompetisti – “mēs esam kingi”, mežraga spēlētāji daudz jokoja, pavilka citus uz zoba, klarnetisti ir diezgan atturīgi, nelec pa gaisu, netrako, flautas spēlētāji vienmēr ir mīļi, labprāt parunājas, sitaminstrumentu spēlētāji līdzinās trombonistiem – “jā, priekšniek, sapratām, mierīgi”. Tā ir visīstākā psiholoģija.”

Arī būšanai orķestrī ir pozitīva ietekme cilvēka attīstībā: “Ja vien vecāki spētu to iedomāties – orķestris ikdienā strādā kā psihologs: puisis, kurš sākotnēji nebilda ne vārda, vēlāk teicami iejutās kolektīvā un, izrādās, labi runā. Bērni, kas reizēm ir pilnīgi pa gaisu, spēj koncentrēties.

Orķestris cilvēku sakārto. Mūsu valstī valdība mūziku un instrumentu spēli uztver par izklaidi, savukārt zinātnieki, neirologi, psihologi pierādījuši, ka tieši instrumentu spēle vislabāk trenē prātu, pēc tam ir dziedāšana, dejošana, sports. Nevajag būt profesionālim, vienkārši jāspēlē. Ja vecāki to zinātu, orķestrus gāztu apkārt. Spēlējot instrumentu, galvā ir salūts, viss darbojas, neironi plosās kā dulli.”

Turklāt orķestris ir komanda, kur viens no otra ko gūst, sadarbojoties kopīgam labumam. Piemēram, mierīgāka bērna piesardzība var nedaudz piebremzēt kādu straujāku dalībnieku, savukārt tas vairāk iedrošināt nosvērto. “Orķestris man ir kā laboratorija ar interesantiem procesiem un parādībām.”

Turklāt tas māca arī pacietību un koncentrēšanos.

“Cik bieži sporta spēļu laikā redzam emocijas, piemēram, hokejisti sit nūju pret bortu, apmainās “laipnībām”, bet vai bieži gadās, ka kāds, nespējot valdīt emocijas, koncertā sadauza vijoli vai pēc neveiksmīgas skaņdarba atskaņošanas sulīgi nolamājas?! Tā ir maksimāla koncentrēšanās, sevis savākšana, jo nedrīkst iegāzt citus.”

Mārtiņš norāda, ka instrumentu iemācīties spēlēt var katrs, neskatoties, vai ir muzikālā izglītība vai nav, vai cilvēks ir bērna vecumā vai jau pusmūžā.

“Ļaujot dalībniekiem sadarboties, uzreiz redzamas cilvēka rakstura iezīmes. Uzņēmumam, kurš veic darbinieku atlasi, vajadzētu paskatīties, kā viņš uzvedas orķestrī, kā sadarbojas ar citiem, tur uzreiz viss kļūst skaidrs.”

“Sibemol” jubilejas koncerts notiks šovakar, 13.novembrī, plkst. 18.00 Valmieras Valsts ģimnāzijā.

    Aldis - 14.11.2017

    Lai skan! :)

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri