Valmieras Ziņas

Saimnieko gudri, lai nākamā ekonomiskā krīze neskar

Lasīšanas laiks: 5 min

Ir svarīgi, ka uzņēmējs saimnieko gudri! Tomēr, Latvijas uzņēmējdarbības struktūra liek par daudz ko aizdomāties. Jau pagājuši 10 gadi un tikai šobrīd varam teikt, ka Latvijas uzņēmēji sāk atgūties no piedzīvotās ekonomiskās krīzes, kuras sekas joprojām ironiski dēvē par “Latvijas veiksmes stāstu”.  Šī krīze ir bijusi tik iespaidīga, ka ir atstājusi dziļas rētas gan mājsaimniecību makos, gan valsts demogrāfijā. Tomēr, arvien vairāk parādās signāli par to, ka tuvojas kārtējā ekonomiskā recesija. Ko darīt uzņēmējam, lai nākamās krīzes ietekme būtu vismazāk jūtama?

Vai gaidāmā krīze ir reāla?

Noteikti sarunas par iespējamo vai gaidāmo krīzi ir manījuši daudzi. Piemēram, la.lv slejās bijušais Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) vadītājs Pēters Putniņš runā par to, ka viņaprāt, krīzes draudi šoreiz ir gaidāmi nevis no banku sektora, bet gan no Eiropas Centrālās Bankas sadrukātās naudas, kas sagūlusi šobrīd finanšu tirgos un noteikti kādā brīdī varētu ieplūst ekonomikās. Tai pašā laikā, ekonomists Pēteris Strautiņš ļoti tieši jau oktobra sākumā saka, ka pasaules rūpniecībā ilgi pieminētā krīze ir sākusies. Šo situāciju jaunās abonēšanas sezonas mārketinga nolūkos izmanto žurnāls “Kapitāls”, kas izveidojis sociālā tīklā Facebook video reklāmu sēriju ar stāstiem par to kā izdzīvot uzņēmējam ekonomiskās krīzes apstākļos. Būtībā, pastāv daudz un dažādas indikācijas par to, ka jābūt gataviem kaut kam nepatīkam.

Kā uzņēmējam sagatavoties iespējamai krīzei?

Kā labi zināms, pastāv iekšējie un ārējie faktori, kur daļu no tiem varam un daļu nevaram ietekmēt. Uzņēmuma efektivitāte ir viens no izšķirošajiem rādītājiem ekonomisko krīžu pārvarēšanā, un šeit jāņem vērā, ka tas attiecas ne tikai uz procesu efektivitāti, bet arī uz sadarbības partneru un ārpakalpojumu izmantošanas izvēlēm. Jau vēsturiski varam secināt, ka Latvijas uzņēmējs nav īsti gatavs sadarbībai ar citiem uzņēmējiem. Mūsu tautiešu uzņēmēja kods lielākoties ir līdzīgs Padomju apsviedīgam spekulantam, vai kooperatoram, kura veiksme balstās tikai paša padarītajā darbā. Iespējams, ka tas ir iemesls, kādēļ pie mums ir tiks spēcīgas un dzīvas amatniecības tradīcijas, kvalitatīvi mājražojumi, bet salīdzinoši maz vērtīgu lieluzņēmumu. Ja apskata Latvijas uzņēmumu TOP 10, tad tie ir vai nu Valts uzņēmumi, ar tās kapitāldaļām, vai arī ārzemju investoru uzņēmumi. Patīkams izņēmums šajā sarakstā ir Mirkotīkls, SIA. Šāda uzņēmējdarbības vides struktūra ir tiešs spogulis arī Latvijas uzņēmēja būtībai. Tādēļ, lai tiktu pāri visām iespējamajām krīzēm un ekonomiskām likstām, ir jāiemācas sadarboties un kooperēties savā starpā.

Uzņēmēja primārais uzdevums ir darbības efektivitāte

Pateicoties pieredzēm, kas ir iegūtas gan Padomju laikā, gan arī zem Eiropas Savienības karoga pārstāvot vienu no mazākajiem Eiropas tirgiem, Latvijas uzņēmējs mēdz sevi noslogot ar daudz dažādiem sīkiem darbiem, atņemot laiku un enerģiju uzņēmējdarbības veikšanai. Tiek zaudēts fokuss. Gribam visu paši, paši zinām labāk kas un kā darāms, vēlamies ietaupīt vai brīžiem vienkārši baidāmies deleģēt un uzticēties. Bieži vien uzņēmējs domā, ka pats spēj būt gan labs grāmatvedis vai personāla vadītājs, gan mārketinga speciālists, jo tikai viņš zina un saprot savu produktu vislabāk. Kā rezultātā mēs redzam ne pārāk veiksmīgus izkārtņu dizaina risinājumus, visai atbaidoša rakstura mājaslapas un citus neveiksmīgus uzņēmuma tēlu veidojošus elementus. Arī telpu uzkopšana ir joma, uz kuras rēķina uzņēmējs mēģina maksimāli ietaupīt, izmantojot nevis efektīvus profesionāļu pakalpojumus, bet algojot mazkvalificētu darbaspēku ar limitētiem palīglīdzekļiem, tomēr saglabājot ekspektācijas uz teicamu rezultātu. Līdz šim, šajā rindkopā bija uzrakstīti 138+ vārdi par uzņēmējdarbības ikdienu, aprakstot dažādus procesus, bet nevienā nebija par to, kas uzņēmējam nes peļņu. Un tā iemesls ir Latvijas uzņēmēja aizņemtība ar maznozīmīgu lietu risināšanu, par maz laika veltot pašai uzņēmējdarbībai un biznesa attīstībai, ko viņš pieprot vislabāk un, kas viņam nes apgrozījumu, sedz izmaksas un nodrošina peļņu.

Nav jāizdomā divritenis no jauna

Jau sen zināms, ka tās lietas, kas nav saistītas ar pašu uzņēmējdarbību un tiek patērētas uzņēmumā nelielos apmēros ekonomiski izdevīgāk ir deleģēt ārpakalpojuma uzņēmumiem. Piemēram, ja Jūsu uzņēmumā daudz grāmatojamo dokumentu, tad varat iztikt bez štata grāmatveža, vienkārši pērkot grāmatvedību ārpakalpojumu. Tāpat arī ar mārketingu vai transportu. Arī uzņēmuma darba apģērba un paklāju apkope var tikt pirkta kā ārpakalpojums, sniedzot nemainīgus tīrības un higiēnas standartus, ietaupot Jūsu finanšu un laika resursus, nodrošinot nepārtraukti teicamu uzņēmuma telpu un darbinieku izskatu un drošību.  Viens no lielākajiem un pazīstamākajiem tekstila servisa sniedzējiem ir Lindstrom Latvija, kur, piemēram, paklāju serviss viennozīmīgi atvieglos Jūsu ikdienu. Savukārt, uzņēmumiem, kuri pievērš īpašu vērību sava tēla veidošanai un nostiprināšanai, teicami piemēroti Lindstrom dizaina paklāji, kur paklāju personalizācijas iespējas ar Jūsu uzņēmuma simboliku Jūsu uzņēmuma telpas padarīs klientu atmiņā paliekošas un ātri atpazīstamas. Savukārt ergonomiskie grīdas segumi, nodrošina darbiniekiem ražošanas uzņēmumos augstu komfortu, ilgstoši atrodoties stāvus pozās, tādējādi paaugstinot darba produktivitātes rādītājus un samazinot arodslimību rašanās riskus.

XXI.gs. Latvijas uzņēmējs

Ir skaidrs, ka ekonomikā regulāri atgriezīsies ekonomiskās recesijas. To iemesls, lai cik ārēji varētu šķist daudzšķautņains, ir viens – esošā monetārā sistēma, kas pieprasa laiku pa laikam mazināt sadrukātās naudas daudzumu. Tieši tādēļ, viss ko var darīt Latvijas uzņēmējs ir mainīt pagātnē iegūtās “viensētnieka” iemaņas, kļūstot gudrāks un mācoties sadarboties ar citiem uzņēmējiem, strādāt efektīvāk un nezaudēt fokusu no galvenā. Tas ļaus ikvienam pārciest dažādas “ekonomiskās vētras” un virzīt savu “kuģi” uz vēlamo mērķi.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: https://www.vid.gov.lv/lv/personals VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (2 vakances uz nenoteiktu laiku un 1 vakance uz noteiktu laiku) Ar iespēju strādāt Valmierā, Madonā, Cēsīs, Balvos, Daugavpilī vai Rīgā. Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles, atbalsta un nodokļu parādu piedziņas jomā. Ja vēlies ieguldīt savas zināšanas un prasmes interesantā un dinamiskā vidē un ikdienā pildīt darba pienākumus, kas saistīti ar nodokļu maksātāju nesavlaicīgu norēķināšanu ar valsts budžetu, konkrētas situācijas analīzi un risinājumu piedāvāšanu, vienojoties ar parādnieku par parāda atmaksu, vai nodokļu parādu atgūšanas procesa uzsākšanu parādniekam, piesakies! Obligātās prasības: vismaz pirmā līmeņa profesionālā augstākā (koledža) izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām*; nevainojama reputācija. Ja Tev piemīt kāda no šādām īpašībām, mēs Tevi gaidām Otrās juridisko personu parādu atgūšanas daļā: esi nosvērts; patīk meklēt risinājumus; spēj sekot līdzi informācijai; proti analizēt informāciju; atbildīgi risini izveidojušos situāciju; saskati likumsakarības; strādā ar datoru un programmām; komunicē ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: jākomunicē ar nodokļu maksātājiem attālināti vai rakstiski; jārīko un jāpiedalās attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem; jāgatavo pieprasījumi un rīkojumi nodokļu maksātājiem, iestādēm un organizācijām; jāstrādā ar informācijas sistēmām un jāiegūst informācija par nodokļu maksātāju; jāanalizē nodokļu maksātāja saimnieciskā darbība; jāvērtē finanšu dokumenti, jāapkopo informācija un jāgatavo argumentēti lēmumu projekti; jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1130 līdz 1388 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1200 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā;. Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt mūsdienīgā darba vidē. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: ˗ pirmā līmeņa profesionālo augstāko (koledža) izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera; Raiņa iela 3, Madona; Kr.Valdemāra iela 2, Cēsis; Brīvības iela 81, Balvi; Rīgas iela 4/6, Daugavpils; Talejas iela 1, Rīga Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_2JPPAD_GNI_norādi pašvaldību_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123733. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. *Šā panta pirmās daļas 4. punkts neattiecas uz personu, kura pretendē uz ierēdņa amatu, kas ir vakants uz noteiktu laiku. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 3 Aktuāla līdz: 2025-07-28 Kontaktpersona: vid.konkursi@vid.gov.lv, 67122633

Mūsu partneri