Valmieras Ziņas

Nepārmaksā par savu pensiju: izveidots pirmais pensijas plāns bez pārvaldīšanas komisijas maksas

Lasīšanas laiks: 4 min

Teju puse Latvijas iedzīvotāju atklāti atzīst, ka nezina, kā tiek pārvaldīts viņu pensijas uzkrājums un cik viņi par to maksā komisijās. Bankas Citadele meitas sabiedrības “CBL Asset Management” valdes priekšsēdētājs Kārlis Purgailis atklāj, kā kopā ar savu pensiju pārvaldnieku iespējams ietaupīt, lai maksimāli audzētu uzkrājumus vecumdienām. 

“Zināt, cik maksājam par ikdienā saņemtajiem pakalpojumiem ir īpaši svarīgi laikos, kad pasaulē valda nemiers un pieaug ikdienas izmaksas. Būtu vērtīgi pārskatīt izdevumus un neaizmirst arī par pensiju pārvaldīšanas komisijām, kurām jābūt atbilstošām pārvaldnieka ieguldītajam darbam,” stāsta bankas Citadeles meitas sabiedrības “CBL Asset Management” valdes priekšsēdētājs Kārlis Purgailis, kura vadītā pensiju uzkrājumu pārvaldītāju komanda nesen Latvijas iedzīvotājiem sākusi piedāvāt pirmo pasīvi pārvaldīto pensiju plānu – “CBL Indeksu plāns” – bez pārvaldīšanas maksas. Pirmā mēneša laikā “CBL Indeksu plānam” un uzkrājumu pārvaldītāju komandai uzticējušies iedzīvotāji ar kopējo uzkrājumu gandrīz viena miljona eiro apmērā. 

Kāpēc tas ir svarīgi? 

Pensiju 2. līmeņa uzkrājumā no katras algas tiek novirzīti seši procenti, kas nonāk pie izvēlētā pārvaldītāja. Katrs var izvēlēties ne tikai pārvaldītāju, bet arī pensijas uzkrājuma ieguldījumu plānu jeb pieeju, pēc kādas pārvaldītājs var cilvēka uzkrājumu palielināt. Piemēram, ieguldot akcijās, parāda vērtspapīros utt. Parasti izšķir divas pieejas – pasīvo un aktīvo pārvaldi. 

Kāda ir atšķirība starp pasīvo un aktīvo pensijas plānu pārvaldi? 

Nosaukumi jau pasaka priekšā pieejas pamatprincipus. Aktīvajā pārvaldē speciālisti analizē, kur labāk ieguldīt klientu līdzekļus, kā arī reaģē uz pasaules notikumiem, lai  iespēju robežās uzkrājums nesamazinātos brīžos, kad vērojama finanšu tirgus lejupslīde. Pasīvajā pārvaldē process ir automatizēts un līdzekļi nonāk indeksu fondos. Piemēram, ieguldīts tiek indeksu fondā, ko veido 100 pasaulē veiksmīgāko uzņēmumu akcijas. Pasīvā pārvalde pēc būtības ietver mazāk speciālistu tiešo iesaisti, līdz ar to šiem plāniem komisijas maksām būtu jābūt niecīgām vai vispār bez komisijas maksas. Tomēr redzam, ka Latvijā par indeksu plānu pārvaldīšanu joprojām tiek prasītas nesamērīgas pārvaldīšanas maksas, kas atsevišķos gadījumos pielīdzināmas aktīvās pārvaldes maksām.

Kāpēc ir iespējams piedāvāt pasīvi pārvaldītu plānu bez komisijas maksas?

Redzam, ka iedzīvotājiem ir pietiekami liela interese savu pensiju ļaut pārvaldīt ar pasīvo pārvaldi, kur ir iespējams līdz pat 100 % no saviem līdzekļiem ieguldīt uzņēmumu akcijās. “CBL Asset Management” komanda šo pakalpojumu  piedāvā bez pārvaldīšanas maksas, jo 20 gadu gaitā ir izstrādāti un ieviesti procesi, kas aktīvās pārvaldības ietvaros ir izkopti tiktāl, ka pasīvās pārvaldes veikšanai nekādas papildu izmaksas nerodas. Komisijas maksas regulē valsts, un to veidi ir dažādi, tomēr jaunajā “CBL Indeksu plānā” netiek iekasēta ne mainīgā, ne pastāvīgā pārvaldības komisijas maksa, un ar to šis plāns ir unikāls. Tiek piemērota tikai turētājbankas komisija 0,08 % gadā no visas uzkrātās summas. Šī komisija sedz bankas izdevumus par vērtspapīru glabāšanu, kas tiek maksāti trešajām pusēm.

Kāds ir “CBL Indeksu plāna” veidošanas princips?

Pateicoties  uzkrājumu pārvaldītāju komandas pieredzei, mūsdienīgai datu analīzei un dažādiem optimizācijas modeļiem, Citadeles meitas uzņēmuma profesionāļi ir izveidojuši, mūsuprāt, efektīvāko ieguldījumu struktūru, kuras pamatā ir tirgus indeksus replicējoši fondi un ETF jeb biržā tirgotie fondi. Patlaban 70 % no šī plāna investīcijām veido ASV uzņēmumi. Salīdzinājumā ar citiem pārvaldītājiem  “CBL Asset Management” piedāvā investēt gan lielajos ASV uzņēmumos, gan mazāka kapitāla apjoma kompānijās, tādejādi dažādojot portfeļa piedāvājumu un samazinot riskus. 

Vai viena recepte der visiem? 

Kopumā noteicošais ir katra iedzīvotāja vecums. Investīciju pamata teorija saka – jo garāks paredzētais investīciju periods, jo lielāku riska profilu investors var uzņemties. Pensiju 2. līmeņa plānu gadījumā tas nozīmē – jo jaunāks cilvēks, jo lielāka akciju ieguldījumu īpatsvara plānu tas var izvēlēties. Mainoties normatīvajiem aktiem, pēdējos gados ir palielinājies pensiju 2. līmeņa ieguldījumu plānu klāsts, kas mēdz radīt galvassāpes iedzīvotājam. Lai palīdzētu neapjukt informācijas gūzmā un izvēlēties atbilstošo pensiju 2. līmeņa plānu, palīdzot arī aprēķināt savu personīgo nākotnes pensiju, “CBL Asset Management” ir apkopojis informāciju mājas lapā pensija.lv.

Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par Latvijas iedzīvotāju zināšanām sava pensijas uzkrājumu plāna pārvaldīšanā banka Citadele veica šī gada februārī, aptaujājot 755 iedzīvotājus vecuma grupā no 18 līdz 59 gadiem.

 

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina darbā Valmierā – Valmieras novada Dzimtsarakstu nodaļas (turpmāk – Iestāde) vadītāja vietnieku/-ci uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju, civilstāvokļa aktu reģistru (CAR) aktualizāciju, atjaunošanu; sagatavot atzinumus; • sagatavot, noformēt Iestādes dokumentus nodošanai arhīvā saskaņā ar lietu nomenklatūru un uzturēt iestādes CAR arhīvu atbilstoši normatīvajiem aktiem; veikt arhīva fonda kataloga aizpildīšanu un rūpēties par CAR grāmatu uzskaiti un glabāšanu; • sagatavot dokumentus citām institūcijām, juridiskām un fiziskām personām CAR jautājumos, t.sk., nosūtīšanai ārvalstu dzimtsarakstu nodaļām; • veikt apmeklētāju pieņemšanu Iestādes kompetencē esošajos jautājumos; sniegt konsultācijas CAR jautājumos; • vadīt svinīgu laulību, dzimšanas apliecību izsniegšanas, bērnības svētku ceremonijas; • veikt vēsturiski sastādīto CAR datorizētu apstrādi; un ja Tev ir: • izglītība un atbilstība Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likuma 12.panta trešās daļas prasībām; • zināšanas par valsts / pašvaldības darbību reglamentējošo normatīvo aktu piemērošanu, izpratne par CAR jautājumiem (par priekšrocību tiks uzskatīta pieredze vadošā amatā un līdzvērtīgas jomas darbā, t.sk., darbā ar arhīvu pēdējo 5 gadu laikā valsts vai pašvaldības iestādē); • prasmes un zināšanas juridisku dokumentu sagatavošanā, pārvaldībā, lietu arhivēšanā; • prasmes darbā ar digitālajiem rīkiem; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: izcilas saskarsmes un komunikācijas prasmes; vēlama publiskās uzstāšanās pieredze; augsta atbildības sajūta, uzmanība un precizitāte; spēja loģiski domāt un analizēt; organizatora spējas; prasme strādāt komandā un individuāli; • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pilnas slodzes darbu (40 stundas nedēļā; summētais darba laiks, jo darbs arī noteiktās sestdienās); • pamatalgu pārbaudes laikā 1399 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1483 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, pamatojot motivāciju savas kandidatūras izvirzīšanai amatā, aprakstot Iestādes vadītāja vietnieka darbam nepieciešamās spējas un sev piemītošās spējas, kā arī darba devēja ieguvumu, pieņemot darbā attiecīgo pretendentu), augstākās izglītības dokumenta kopiju (pretendentiem, kuri izglītību ieguvuši ārvalstīs, jāpievieno dokuments par izglītības akadēmisko atzīšanu Latvijā) lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, ar norādi „Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja vietnieka/-ces amatam” līdz 2025.gada 19.decembrim. Tālrunis papildus informācijai: 26444235. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS PAMATDARBĪBAS STRUKTŪRVIENĪBAS VADĪTĀJA VIETNIEKS /DIREKTORA VIETNIEKS /PRIEKŠNIEKA VIETNIEKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 2, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-19 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 26444235

Pievienojies mūsu komandai! Naukšēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā pirmsskolas izglītības skolotāju (38 stundu slodzi nedēļā (0,950 likme)) uz noteiktu laiku līdz 31.08.2026. Darba vietas adrese: “Naukšēnu skola”, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tu vēlies: • plānot un nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • plānot un organizēt savu un izglītojamo darbu atbilstoši Iestādes mērķim un uzdevumiem; • pārzināt mācību un audzināšanas darba saturu un mācību priekšmeta metodiku; un Tev ir: • izglītība saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • izpratne par izglītojamo vecumposmu attīstības īpatnībām un saskarsmes psiholoģijas likumsakarībām; • kompetences: labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; precizitāte un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; prasmes strādāt komandā, elastība; mēs piedāvājam: • iespējas piedalīties Iestādes izaugsmes veicināšanā un profesionālās pilnveidošanās iespējas; • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”, 1566 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • labus darba apstākļus, aktīvu, dinamisku darbu un iespēju gūt jaunu pieredzi. CV, pieteikuma vēstuli lūdzam nosūtīt uz e-pastu: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv ar norādi “Pirmsskolas izglītības skolotājs/-a” līdz 2025.gada 23.decembrim. Tālrunis papildu informācijai: 26082207. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PIRMSSKOLAS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēnu skola, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-23 Kontaktpersona: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 26082207

Mūsu partneri