Valmieras Ziņas

Labs nāk ar gaidīšanu – farmaceita viedoklis par e-veselību

Lasīšanas laiks: 4 min

Janvārī uzsāktā ārstniecības iestāžu un aptieku obligāta valsts e-veselības sistēmas lietošana gan ārstiem, gan farmaceitiem ir sagādājusi ne mazums raižu. Lai arī sabiedrībā šobrīd aktuālais jautājums ir par tās funkcionalitāti un arī iespējamo darba apjoma palielināšanos, jau šobrīd darba procesā farmaceiti paredz darba efektivitātes uzlabošanos, kas atvieglotu dažādas formalitātes. Kamēr ar jauno kārtību vēl jāaprod, aicina visas iesaistītās puses – ārstus, farmaceitus un iedzīvotājus – būt saprotošām un pacietīgām, portālu “Valmieras Ziņas” informēja Zane Melberga, “Euroaptiekas” aptieku tīkla kvalitātes vadītāja.

Pirmās e-veselības izmantošanas dienas liecina, ka gan pilsētu, gan reģionu “Euroaptieku” farmaceiti saskaras ar virkni problēmu, kā rezultātā zāļu saņemšana prasa ilgāku laiku nekā iepriekš. Sistēmu skar dažādi tehniskas dabas traucējumi, kas bija īpaši aktuāli gada pirmajās dienās, kad e-veselība faktiski nedarbojās. Diemžēl zāles nebija iespējams izsniegt ne caur portālu, ne pie kases, pieļaujot situāciju, kad pacients paliek bez farmaceitiskās aprūpes.

Grūtības medikamentu saņemšanā rodas ne tikai sistēmas darbības traucējumu dēļ, bet arī tad, ja ārsts elektroniskās receptes aizpildījis nekorekti. Iepriekšējos gados esam novērojuši, ka no 100 receptēm aptuveni 20 tiek aizpildītas nepilnīgi, tomēr līdz ar e-veselības ieviešanu to skaits ir pieaudzis. Elektroniskajās receptēs ir iespējamas kļūdas, un diemžēl kļūdainos vai tukšos laukus recepšu veidlapās farmaceits aizpildīt vai izlabot nevar, līdz ar to ar ārstu ir nepieciešams sazināties atkārtoti. Lai gan ārsti ir atsaucīgi recepšu labošanā, ir gadījumi, kad recepti koriģēt nevar pavisam vienkārša iemesla dēļ – ar ārstu nav iespējams sazināties. Tas gan attiecināms tikai uz vēliem vakariem un brīvdienām, tomēr šī problēma ir ļoti aktuāla. Aptieku klienti, protams, ir neapmierināti, ja medikamentus viņi nevar iegūt uzreiz, tomēr jāatceras, ka farmaceits zāles bez receptes izsniegt nevar – pacientam ir jābūt korektai papīra vai elektroniskajai receptei. Līdz ar to aicina ārstus būt vērstiem uz sadarbību – t.i., būt atsaucīgiem problēmu gadījumā un, izrakstot recepti, aizpildīt visus nepieciešamos laukus sistēmā, lai izslēgtu gadījumus, kad zāles pacients nesaņem.

Ko iegūsim no e-veselības?

Jau tagad, darbojoties sistēmā, farmaceiti apliecina, ka e-veselība ir lieliska iecere, kas nodrošinātu efektīvu  un raitu darbu procesu, kā arī kopējās veselības aprūpes pakalpojumu paaugstināšanos. Šobrīd sistēma vairāk darbojas un palīdz, nekā nestrādā, kā arī tā nodrošina veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem ātru pieeju pie nepieciešamajiem pacienta veselības datiem. Pašlaik sistēma darbojas tikai divās sadaļās – receptes un darbnespējas lapas. Tomēr, lai to varētu saukt par pilnvērtīgu sistēmu, tai vajadzētu saglabāt un apkopot informāciju arī par manipulācijām un uzstādītajām diagnozēm, tā veidojot pacienta slimības vēsturi.

Ja medikamentu receptes ir sistēmā ievadītas pareizi un pilnīgi, pacients nevar pazaudēt savu recepti. Kas ir būtiski, aptiekā būs iespējams iegādāties zāles tuviniekiem vai cilvēkam, kuram nav iespēju zāles saņemt pašam. Svarīgi ir informēt ārstu, ja pacientam, viņa tuviniekam, kaimiņam un kādam citam paredzētās zāles uz aptieku saņemt dosies cits cilvēks, lai ārsts varētu atzīmēt sistēmā deleģēto personu. Tad zāļu saņēmējam aptiekā būs jāuzrāda tikai personu apliecinošs dokuments un jānosauc pacienta vārds un uzvārds. Drošības labad aicina zināt arī pacienta personas kodu, lai zāļu saņemšana noritētu raiti. Tomēr, ja nebūs uzreiz zināms zāļu saņēmējs, nepieciešams, lai ārsts izsniegtu receptes identifikācijas numuru, ko uzrādīt aptiekā. Nozīmēt cilvēku, kuram uzticēts saņemt medikamentus, cilvēks var arī pats, elektroniski to fiksējot portālā www.eveseliba.gov.lv.

Kā darbojas elektroniskās receptes?

Pirmās e-veselības lietošanas dienas liecina, ka problēmas rada arī iedzīvotāju izpratnes trūkums par jauno sistēmu. Visus neskaidros jautājumus iespējams uzdot ne tikai ģimenes ārstam, bet arī farmaceitam, tomēr svarīgi atcerēties, ka, lai saņemtu medikamentus, nepieciešams personu apliecinošs dokuments. Vēl aizvien daļa klientu nav raduši uz aptieku ņemt līdzi pasi vai ID karti. Tāpat iedzīvotājiem jācenšas būs saprotošiem gadījumos, kad zāļu saņemšanas process ieilgst tādēļ, ka pieļaujamo izņēmumu dēļ pacientam būs izrakstīta papīra recepte. Pēc šī gada 1. janvāra uz papīra recepšu veidlapām turpinās izrakstīt individuāli kompensējamās zāles, M saraksta zāles, medicīniskās ierīces un medikamentus, kuru iegādi pacientam kompensē apdrošināšanas sabiedrība.

Tā kā izrakstītās valsts kompensējamo zāļu papīra receptes varēs izmantot līdz to derīguma termiņa beigām, šobrīd “Euroaptiekās” vēl aizvien saņemam lielu skaitu recepšu papīra formātā. Farmaceitiem aptiekā tās būs jāievada sistēmā jeb jāelektronizē, un diemžēl tas vēl arvien aizņem pārāk ilgu laiku – papīra recepšu elektronizēšanas ātrums ir apmēram 15 receptes stundā. Tā kā recepšu elektronizēšana nozīmē farmaceitu darba apjoma pieaugumu, šobrīd kopā ar NVD aktīvi tiek meklēti risinājumi, lai recepšu elektronizācija neapgrūtinātu aptiekas darbu, jo bez šī atbildīgā uzdevuma farmaceitam iedzīvotājiem ir jāsniedz gan konsultācijas, gan farmaceitiskā aprūpe.

Lai gan kopš sistēmas pirmās darbības dienas ir redzami uzlabojumi, vēl aizvien aicina visas iesaistītās puses būt pacietīgām, saprotošām un vērstām uz sadarbību. 

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicina komandai pievienoties C vai C1 transportlīdzekļu vadītājus ar iespēju iegūt D kategorijas vadītāja kvalifikāciju.  APMĀCĪBU SĀKUMS 2025. GADA 27. MAIJĀ PRASĪBAS PRETENDENTIEM: vidējā izglītība; vismaz 24 gadi; C vai C1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība; vēlama pieredze, vadot B, C vai C1 kategorijas transportlīdzekli; labas saskarsmes un komunikācijas prasmes; latviešu valodas un vēlamas svešvalodas zināšanas atbilstoši darba raksturam. APMĀCĪBU PROCESS UN FINANSIĀLĀ ATBALSTA APMĒRS: uzsākot sadarbību, tiks slēgts apmācību līgums; finansiālais atbalsts: 100% sedz uzņēmums; apmācību izmaksās tiek iekļauts: skolas eksāmens, praktiskās braukšanas nodarbības 20 h (ja ir iegūta C1 kategorija) vai 12h (ja ir iegūta C kategorija), CSDD teorijas un braukšanas eksāmens un profesionālā autovadītāju periodiskā apmācība (95 kods); apmācību izmaksu pilnīgai dzēšanai, uzņēmumā nepārtraukti jānostrādā vismaz 2 gadi. DARBA PIENĀKUMI: pasažieru pārvadāšana ar autobusu saskaņā ar grafiku; darbs ar kases aparātu; biļešu pārdošana pasažieriem; kvalitatīva pasažieru apkalpošana. UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: darbu stabilā uzņēmumā; darbavietu pēc paša izvēles: Valmieras, Valkas, Rūjienas vai Smiltenes filiāle; darba samaksu mēnesī līdz 1850 EUR (pirms nodokļu nomaksas); daļēju ceļa izdevumu apmaksu no dzīvesvietas uz darbavietu; iespēju savienot ar darbu citā uzņēmumā; veselības apdrošināšanas iespējas; pilnas sociālās garantijas; 95. koda apmācības; apmācību pirms darba pienākumu uzsākšanas; dinamisku un profesionālu darba vidi. CV iesniegt sūtot elektroniski uz norādīto e-pasta adresi: info@vtu-valmiera.lv vai SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts,Valmieras novads, Reģ.nr. 40003004220). Informācijai zvanīt uz norādīto tālr.nr.29231565. Ar pretendentiem, kurus aicināsim uz tikšanos, lai pārrunātu sadarbības iespējas, sazināsimies personīgi! Profesija: KRAVAS AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 3 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-05-27 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565 Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Pilna servisa apsaimniekošanas uzņēmums SIA “Hagberg”, Reģ. Nr. 40103233073 aicina pievienoties komandai SĒTNIEKU. Darba vieta: Rubenes iela 51, Valmiera (Rimi veikals) Darba laiks: Darbs maiņās 07:00 - 10:00 (6 dienas nedēļā) Darba samaksa: 255 EUR bruto mēnesī Ko Tu iegūsi, pievienojoties mums? Stabilu un regulāru atalgojumu; Profesionālu inventāru un nodrošinātu darba apģērbu; Apmācības un atbalstošu vadītāju; Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Iespēju strādāt citos objektos ar iespēju nopelnīt papildus. Ko mēs sagaidām no Tevis? Atbildības sajūtu un vēlmi veikt darbu kvalitatīvi; Pozitīvu attieksmi, fizisko izturību, spēju aktīvi un kārtīgi strādāt; Iepriekšēja pieredze teritoriju uzkopšanas darbos – priekšrocība, bet ne obligāta. Obligāta B kategorijas apliecība. Pieredze traktortehnikas vadīšanā. Tavi pienākumi: Rūpēties par teritoriju kārtību, ievērojot augstus sanitāros un higiēnas standartus, saskaņā ar objekta uzkopšanas programmu un darba uzdevumiem. SIA "HAGBERG" ir stabils un strauji augošs Latvijas uzņēmums, kas savu darbību aizsāka 2009. gadā. Uzņēmums apkalpo vairāk nekā 1000 klientu visā Latvijā, sniedzot nekustamo īpašumu attīstības, būvniecības un apsaimniekošanas pakalpojumus. HAGBERG piedāvā inovatīvus, energoefektīvus risinājumus un tiecas nepārtraukti pilnveidot sniegto pakalpojumu. Kontaktinformācija: Tālrunis: 25634784E-pasts: darbs@hagberg.lv Profesija: SĒTNIEKS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rubenes iela 51, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku / Ukraina Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku / Ukraina Aktuāla līdz: 2025-07-01 Kontaktpersona: Personāla nodaļa: darbs@hagberg.lv; 29411900

Mūsu partneri