Valmieras Ziņas

Labs nāk ar gaidīšanu – farmaceita viedoklis par e-veselību

Lasīšanas laiks: 4 min

Janvārī uzsāktā ārstniecības iestāžu un aptieku obligāta valsts e-veselības sistēmas lietošana gan ārstiem, gan farmaceitiem ir sagādājusi ne mazums raižu. Lai arī sabiedrībā šobrīd aktuālais jautājums ir par tās funkcionalitāti un arī iespējamo darba apjoma palielināšanos, jau šobrīd darba procesā farmaceiti paredz darba efektivitātes uzlabošanos, kas atvieglotu dažādas formalitātes. Kamēr ar jauno kārtību vēl jāaprod, aicina visas iesaistītās puses – ārstus, farmaceitus un iedzīvotājus – būt saprotošām un pacietīgām, portālu “Valmieras Ziņas” informēja Zane Melberga, “Euroaptiekas” aptieku tīkla kvalitātes vadītāja.

Pirmās e-veselības izmantošanas dienas liecina, ka gan pilsētu, gan reģionu “Euroaptieku” farmaceiti saskaras ar virkni problēmu, kā rezultātā zāļu saņemšana prasa ilgāku laiku nekā iepriekš. Sistēmu skar dažādi tehniskas dabas traucējumi, kas bija īpaši aktuāli gada pirmajās dienās, kad e-veselība faktiski nedarbojās. Diemžēl zāles nebija iespējams izsniegt ne caur portālu, ne pie kases, pieļaujot situāciju, kad pacients paliek bez farmaceitiskās aprūpes.

Grūtības medikamentu saņemšanā rodas ne tikai sistēmas darbības traucējumu dēļ, bet arī tad, ja ārsts elektroniskās receptes aizpildījis nekorekti. Iepriekšējos gados esam novērojuši, ka no 100 receptēm aptuveni 20 tiek aizpildītas nepilnīgi, tomēr līdz ar e-veselības ieviešanu to skaits ir pieaudzis. Elektroniskajās receptēs ir iespējamas kļūdas, un diemžēl kļūdainos vai tukšos laukus recepšu veidlapās farmaceits aizpildīt vai izlabot nevar, līdz ar to ar ārstu ir nepieciešams sazināties atkārtoti. Lai gan ārsti ir atsaucīgi recepšu labošanā, ir gadījumi, kad recepti koriģēt nevar pavisam vienkārša iemesla dēļ – ar ārstu nav iespējams sazināties. Tas gan attiecināms tikai uz vēliem vakariem un brīvdienām, tomēr šī problēma ir ļoti aktuāla. Aptieku klienti, protams, ir neapmierināti, ja medikamentus viņi nevar iegūt uzreiz, tomēr jāatceras, ka farmaceits zāles bez receptes izsniegt nevar – pacientam ir jābūt korektai papīra vai elektroniskajai receptei. Līdz ar to aicina ārstus būt vērstiem uz sadarbību – t.i., būt atsaucīgiem problēmu gadījumā un, izrakstot recepti, aizpildīt visus nepieciešamos laukus sistēmā, lai izslēgtu gadījumus, kad zāles pacients nesaņem.

Ko iegūsim no e-veselības?

Jau tagad, darbojoties sistēmā, farmaceiti apliecina, ka e-veselība ir lieliska iecere, kas nodrošinātu efektīvu  un raitu darbu procesu, kā arī kopējās veselības aprūpes pakalpojumu paaugstināšanos. Šobrīd sistēma vairāk darbojas un palīdz, nekā nestrādā, kā arī tā nodrošina veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem ātru pieeju pie nepieciešamajiem pacienta veselības datiem. Pašlaik sistēma darbojas tikai divās sadaļās – receptes un darbnespējas lapas. Tomēr, lai to varētu saukt par pilnvērtīgu sistēmu, tai vajadzētu saglabāt un apkopot informāciju arī par manipulācijām un uzstādītajām diagnozēm, tā veidojot pacienta slimības vēsturi.

Ja medikamentu receptes ir sistēmā ievadītas pareizi un pilnīgi, pacients nevar pazaudēt savu recepti. Kas ir būtiski, aptiekā būs iespējams iegādāties zāles tuviniekiem vai cilvēkam, kuram nav iespēju zāles saņemt pašam. Svarīgi ir informēt ārstu, ja pacientam, viņa tuviniekam, kaimiņam un kādam citam paredzētās zāles uz aptieku saņemt dosies cits cilvēks, lai ārsts varētu atzīmēt sistēmā deleģēto personu. Tad zāļu saņēmējam aptiekā būs jāuzrāda tikai personu apliecinošs dokuments un jānosauc pacienta vārds un uzvārds. Drošības labad aicina zināt arī pacienta personas kodu, lai zāļu saņemšana noritētu raiti. Tomēr, ja nebūs uzreiz zināms zāļu saņēmējs, nepieciešams, lai ārsts izsniegtu receptes identifikācijas numuru, ko uzrādīt aptiekā. Nozīmēt cilvēku, kuram uzticēts saņemt medikamentus, cilvēks var arī pats, elektroniski to fiksējot portālā www.eveseliba.gov.lv.

Kā darbojas elektroniskās receptes?

Pirmās e-veselības lietošanas dienas liecina, ka problēmas rada arī iedzīvotāju izpratnes trūkums par jauno sistēmu. Visus neskaidros jautājumus iespējams uzdot ne tikai ģimenes ārstam, bet arī farmaceitam, tomēr svarīgi atcerēties, ka, lai saņemtu medikamentus, nepieciešams personu apliecinošs dokuments. Vēl aizvien daļa klientu nav raduši uz aptieku ņemt līdzi pasi vai ID karti. Tāpat iedzīvotājiem jācenšas būs saprotošiem gadījumos, kad zāļu saņemšanas process ieilgst tādēļ, ka pieļaujamo izņēmumu dēļ pacientam būs izrakstīta papīra recepte. Pēc šī gada 1. janvāra uz papīra recepšu veidlapām turpinās izrakstīt individuāli kompensējamās zāles, M saraksta zāles, medicīniskās ierīces un medikamentus, kuru iegādi pacientam kompensē apdrošināšanas sabiedrība.

Tā kā izrakstītās valsts kompensējamo zāļu papīra receptes varēs izmantot līdz to derīguma termiņa beigām, šobrīd “Euroaptiekās” vēl aizvien saņemam lielu skaitu recepšu papīra formātā. Farmaceitiem aptiekā tās būs jāievada sistēmā jeb jāelektronizē, un diemžēl tas vēl arvien aizņem pārāk ilgu laiku – papīra recepšu elektronizēšanas ātrums ir apmēram 15 receptes stundā. Tā kā recepšu elektronizēšana nozīmē farmaceitu darba apjoma pieaugumu, šobrīd kopā ar NVD aktīvi tiek meklēti risinājumi, lai recepšu elektronizācija neapgrūtinātu aptiekas darbu, jo bez šī atbildīgā uzdevuma farmaceitam iedzīvotājiem ir jāsniedz gan konsultācijas, gan farmaceitiskā aprūpe.

Lai gan kopš sistēmas pirmās darbības dienas ir redzami uzlabojumi, vēl aizvien aicina visas iesaistītās puses būt pacietīgām, saprotošām un vērstām uz sadarbību. 

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Amata mērķis: Nodrošināt Valmieras tehnikuma finanšu un materiālo resursu efektīvu un likumīgu pārvaldību, plānojot un uzraugot budžetu, kā arī nodrošinot finanšu analīzi un kontroli Galvenie pienākumi: · Vadīt un koordinēt Resursu nodrošinājuma nodaļas darbu Plānot un uzraudzīt budžetu, finanšu plūsmas un projektu līdzekļus Nodrošināt finanšu uzskaiti, atskaites un kontroli sistēmā Horizon Organizēt inventarizācijas procesu un analizēt to rezultātus Sagatavot maksas pakalpojumu ieņēmumu aprēķinus Analizēt finanšu un saimnieciskās darbības rādītājus, sniegt priekšlikumus efektivitātes uzlabošanai Uzraudzīt infrastruktūras un materiālo resursu uzturēšanu Prasības: · Augstākā izglītība finansēs, ekonomikā vai grāmatvedībā · Praktiskā darba pieredze grāmatvedībā, ekonomista, finansista vai auditora amatā vismaz 2 gadi · Pieredze vadošā amatā vismaz 1 gads · Pieredze darbā ar finanšu vadības resursu sistēmu Horizon · Vēlama pieredze darbā ar dokumentu vadības sistēmu Namejs · Vēlama pieredze un zināšanas saimnieciskā darba un materiāltehniskā nodrošinājuma organizēšanā · Pieredze dokumentu pārvaldībā, vēlams dokumentu un iekšējo normatīvo aktu projektu izstrādē · Valsts valodas prasme augstākais līmenis 2.pakāpe (C2). · Pieredze un prasme darbā ar datoru un biroja programmatūru (Word, Excel, PowerPoint). Augsta atbildības sajūta, spēja attīstīt idejas un patstāvīgi pieņemt lēmumus Pozitīva attieksme pret darbu, augsta saskarsmes kultūra Labas analītiskās un plānošanas spējas, prasme darbu koordinēšanā Tālrunis informācijai: direktore Vineta Melngārša, tālr. 29194941 CV, motivācijas vēstuli, iekļaujot detalizētu prasību atbilstības aprakstu, un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas lūdzam sūtīt uz e-pastu personals@valmierastehnikums.lv Pieteikumu sūtīt uz e-pastu ar norādi “Resursu nodrošinājuma nodaļas vadītāja -finansista vakancei” līdz 2025.gada 17.novembrim. Kandidāti, kuru iesniegtais pieteikums atbildīs izvirzītajām prasībām, tiks aicināti uz darba pārrunām klātienē Profesija: Pamatdarbības atbalsta struktūrvienības VADĪTĀJS/ DIREKTORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Vadu iela 3, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-17 Kontaktpersona: Vineta Melngārša Izglītības līmenis: Augstākā izglītība (bakalaura grāds)

Kļūsti par daļu no Food Union komandas AS “RĪGAS PIENA KOMBINĀTS” aicina pievienoties savai komandai Elektroiekrāvēja operatoru gatavās produkcijas noliktavā Valmierā, Rīgas iela 93, Valmiera, Valmieras nov. Pienākumi: · Veikt iekraušanas - izkraušanas darbus atbilstoši darba drošības noteikumiem, izmantojot elektroiekrāvēju; · Spēja ievadīt informāciju datu uzskaites programmā, kā arī sastādīt un izdrukāt pavaddokumentus; · Veikt dažādus citus noliktavas darbus. Prasības: · Elektroiekrāvēja vadītāja apliecība; · Labas datorprasmes, MS Office; · Spēja veikt fizisku darbu; · Iespēja strādāt maiņās (8-12 st.maiņa); · Augsta atbildības sajūta. Piedāvājam: · Lielisku darba pieredzi lielākajā piena pārstrādes uzņēmumā Latvijā; · Kolēģu atbalstu un apmācības darbu uzsākot; · Darba samaksu no 990 līdz 1200 EUR (bruto) pirms nodokļu nomaksas; · Bezmaksas uzņēmuma produkcijas grozu katru mēnesi; · Karjeras izaugsmes iespējas; · Veselības apdrošināšanu. Pieteikumus lūgums sūtīt uz e-pastu: valmieras.piens@foodunion.com.  Sazināsimies ar Tevi, ja tiksi izvirzīts nākamai atlases kārtai. Nosūtot savu CV, pretendents piekrīt, ka AS “Rīgas piena kombināts”, reģ. nr. 40003017441, kā datu pārzinis, veiks personas datu apstrādi CV atlases procesā. Profesija: Elektroiekrāvēja OPERATORS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 93, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-11-30 Darba sākšanas datums: 2025-11-07 Kontaktpersona: CV ar vakances norādi sūtīt uz sannija.novika@foodunion.com, t. 27883303. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri