Valmieras Ziņas

Kā atgūt pārmaksātos nodokļus?

Lasīšanas laiks: 4 min

Ja rūpīgi un godprātīgi katru gadu tiek maksāti nodokļi, šajā gadījumā – iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), nākamajā gadā persona, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, var deklarēt attaisnotos izdevumus, lai saņemtu pārmaksātā ienākuma nodokļa atmaksu. Šis ir lielisks veids, kā papildināt ģimenes budžetu, tādēļ turpiniet lasīt, lai noskaidrotu, kā atgūt pārmaksātos nodokļus.

Pārmaksātos nodokļus var atgūt ne tikai par sevi

Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ iesniegt gada ienākumu deklarāciju, pat, ja tas nav obligāti, ir iespēja no valsts saņemt pagājušajā gadā pārmaksāto IIN. Jāatceras, ka deklarācijā var iekļaut ne tikai savus, bet arī ģimenes locekļu attaisnotos izdevumus. Ar ģimenes locekļiem šajā gadījumā saprot personas:

  • Vecākus un vecvecākus;
  • Bērnus un mazbērnus;
  • Laulāto;
  • Audzināšanā pieņemtu bērnu, no kura vecākiem nevar piedzīt alimentus laikā, kamēr bērns mācās (līdz 24 gadu vecumam);
  • Nepilngadīgu māsu vai brāli, kuriem nav darbspējīgu vecāku;
  • Apgādībā esošu personu apgādājamos;
  • Aizgādnībā vai aizbildnībā esošas personas;
  • Kuru labā, saskaņā ar tiesas spriedumu, no maksātāja tiek piedzīti alimenti.

Gada limits summai, no kuras var atgūt pārmaksātos nodokļus, ir 600 eiro par personu, kā arī kopējā summa attaisnotajiem izdevumiem, kuru deklarē nodokļu maksātājs, nevar pārsniegt pusi viņa gada ienākumiem (apliekamajiem).

Par kādiem izdevumiem var atgūt nodokļu pārmaksu?

Ir vairākas izdevumu grupas, kas tiek iekļautas attaisnotajos izdevumos. Viena no lielākajām un pazīstamākajām grupām, kuras dēļ cilvēki visbiežāk meklē informāciju par to, kā atgūt pārmaksātos nodokļus, ir izdevumi par ārstniecības pakalpojumiem, kurus saņēmāt Jūs vai Jūsu ģimenes loceklis. Šeit ietilpst arī zobārstniecības pakalpojumi. Kas attiecas īpaši uz ārstniecības pakalpojumu attaisnoto dokumentu iesniegšanu, jāraugās, lai čekā, kvītī vai cita veida dokumentā, kas apliecina Jūsu vai ģimenes locekļa izdevumus, obligāti būtu norādīta informācija par pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, tajā skaitā, personas kods, vārds un uzvārds.

Otrā grupa ir izdevumi par izglītību. Šeit var būt iekļauta gan studiju maksa, gan arī izdevumi par bērnu interešu izglītību, ar noteikumu, ka konkrētā izglītības programma ir pašvaldības licencēta, vai iekļauta izglītības iestāžu reģistrā.

Tāpat pie attaisnotajiem izdevumiem pieskaita arī summas, ko esat iztērējuši, veicot ziedojumus vai dāvinājumus sabiedriskā labuma organizācijai, naudas apjomu, ko iemaksājāt veselības vai dzīvības (uzkrājošajā) apdrošināšanā, kā arī, pensiju fondā – 3.pensiju līmenī.

Papildus iepriekš minētajam, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par apgādājamiem, proti, par katru apgādājamo atvieglojumu apjoms ir 250 eiro mēnesī jeb 3000 eiro gada griezumā. Ja šie atvieglojumi gada laikā nav izmantoti, tos var saņemt, nākamajā gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

Visbeidzot, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par diferencēto neapliekamo minimumu. Proti, ja iepriekšējā gadā nestrādājat visu laiku un neizmantojāt visu neapliekamā minimuma apjomu, veicot deklarācijas iesniegšanu, šo neizmantoto summu varēsit atgūt.

Kas drīkst pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai?

Pirmkārt, šo iespēju var izmantot cilvēki, kas iepriekšējā gada laikā ir bijuši nodarbināti un maksājuši IIN. Uz viņiem attiecas brīvprātīga gada ienākumu deklarācijas iesniegšana.

Turpretī, ja esat fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs (noskaidrojiet, kādi pašnodarbinātais nodokļi ir jāmaksā), zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, vai arī individuālā uzņēmuma īpašnieks, un maksājat IIN, Jums gada ienākumu deklarācija ir jāiesniedz obligāti, kā arī varat pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai.

Tāpat jāpiebilst, ka attaisnoto izdevumu deklarēšanu var veikt arī pensiju saņēmēji, ar noteikumu, ka no pensijas ietur IIN.

Kādi dokumenti nepieciešami pārmaksāto nodokļu atgūšanai?

Lai to izdarītu, Jums, sākot ar 1.martu, jādodas uz VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmu Eds.vid.gov.lv, kur jāsagatavo sava gada ienākumu deklarācija par iepriekšējo gadu. Jāpiemin, ka attaisnotos izdevumus var iesniegt arī trīs gadu laikā.

Deklarācijā redzēsit sadaļu par attaisnotajiem izdevumiem, kur būs jāievada prasītā informācija par personu, uz kuru attiecas izdevums, kā arī pakalpojuma sniedzēju un summu. Pielikumā jāpievieno maksājumu apstiprinošs dokuments – tā var kvīts, čeks vai cita veida dokuments, kuru ieskenē vai nofotografē, saglabājot datorā vai, izmantojot mobilo aplikāciju “Attaisnotie izdevumi”, kas ļauj jebkurā laikā saglabāt attaisnoto izdevumu dokumentus, lai tie nepazūd. EDS sistēma pēc tam datus pielasīs automātiski. Pēc deklarācijas iesniegšanas pārmaksāto nodokli uz personas kontu VID parasti pārskaita trīs mēnešu laikā.

Aktuālais jautājums

Vai 2024. gads Jums būs veiksmīgāks par 2023. gadu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Ja esi precīzs un saimniecisks, mīli kārtību un spēsi veikt sadzīvisku remontu, transportlīdzekļu apkopi, tad iespējams, tieši Tevi gaidām mūsu komandā  Valsts vides dienesta (Nr. 90000017078)Administratīvā departamenta Saimniecības vadītāja amatā (viena darbinieka amata vieta uz nenoteiktu laiku)  Mēs piedāvājam:  interesantu un radošu darbu; vērtīgu pieredzi un profesionālās izaugsmes iespējas ; mēnešalgu no 932 līdz 1398 EUR pirms nodokļu nomaksas, atbilstoši zināšanām un pieredzei; veselības apdrošināšanu, atvaļinājuma pabalstu, papildatvaļinājumu līdz 10 darba dienām, kā arī citus valsts pārvaldē paredzētus ar papildu atlīdzību saistītus pasākumus; darba vietu kādā no mūsu birojiem - Valmierā vai Madonā.   Uzticēsim Tev:   pārzināt un pārvaldīt Dienesta nekustamos īpašumus; rūpēties un materiāli tehniski nodrošināt Valmieras un Madonas biroju; sniegt atbalstu kolēģiem transporta jautājumos; veikt transportlīdzekļu, tai skaitā ūdens transportlīdzekļu lietošanas, remontu, nobraukumu un degvielas izlietojumu uzraudzību; uzraudzīt un rūpēties par iekārtām un biroja tehniku; organizēt darba aizsardzības un ugunsdrošības prasību ievērošanu.   Sagaidām, lai Tev ir:  profesionālā pieredze līdzīgā amatā, vēlams valsts pārvaldes iestādē; zināšanas un prasmes ēku un teritoriju apsaimniekošanā un autoparka uzturēšanā, tehniskās zināšanas par ēkās iebūvēto sistēmu darbību un pamatprasmes ēku remontdarbos; vēlama augstākā izglītība; labas iemaņas darbā ar standarta datorprogrammām un biroja tehniku; spēja precīzi un operatīvi izpildīt uzdevumus, darbu plānošanas prasmes, augsta atbildības sajūta, noturība stresa situācijās; B kategorijas autovadītāja apliecība; elektroniskais paraksts. Gaidīsim Tavu pieteikuma vēstuli, dzīves un iepriekšējās darba pieredzes aprakstu (CV) Valsts vides dienestam uz e-pasta adresi: CV@vvd.gov.lv (ar norādi „Konkursam – Saimniecības vadītājs”) Tālrunis uzziņām: 67084203 Vairāk par iestādi: http://www.vvd.gov.lv/ Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi. Personas datu pārzinis: Valsts vides dienests, reģistrācijas numurs 90000017078, adrese: Rūpniecības iela 23, Rīga, LV 1045. Profesija: SAIMNIECĪBAS VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Leona Paegles iela 13, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-03-07 Kontaktpersona: Dokumentus sūtīt uz e-pasta adresi: CV@vvd.gov.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Ja vēlies iegūt profesionālo pieredzi administratīvajās tiesībās, Tev rūp vides aizsardzība un Tevi interesē darbs ar normatīvo aktu piemērošanu,iespējams, tieši Tevi gaidām mūsu komandāValsts vides dienesta Juridiskā departamenta Administratīvo sodu piemērošanas daļas vecākā inspektora (jurista) amatā (viena ierēdņa amata vieta uz nenoteiktu laiku) Piedāvājam: vērtīgu profesionālo pieredzi valsts pārvaldē administratīvā pārkāpuma procesa jomā; darbu komandā kopā ar profesionāliem un atsaucīgiem darba kolēģiem; mēnešalgu no 1008 līdz 1512 euro pirms nodokļu nomaksas, atbilstoši kvalifikācijai un prasmēm; darba vietu kādā no mūsu birojiem Valmierā vai Madonā, ar iespēju strādāt daļēji attālināti. Uzticēsim Tev: izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un pieņemt lēmumus par administratīviem pārkāpumiem vides piesārņošanas, atkritumu apsaimniekošanas, zvejas un dabas resursu izmantošanas jomā; sekot līdzi piemēroto administratīvo sodu samaksai. Sagaidām, lai Tev ir: atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām; otrā līmeņa augstākā izglītība tiesību zinātnēs; vēlama pieredze dokumentu sagatavošanā un tiesību normu piemērošanā; vēlamas zināšanas par vides aizsardzības normatīvajiem aktiem un administratīvā pārkāpuma procesu; spēja analizēt informāciju un pieņemt lēmumu, labas plānošanas un organizēšanas prasmes, un komunikācijas prasmes. Gaidīsim Tavu pieteikuma vēstuli, dzīves un iepriekšējās darba pieredzes aprakstu (CV) uz e-pasta adresi: CV@vvd.gov.lv (ar norādi „Konkursam – ASPD_jurists”)  Tālrunis uzziņām: 67084203 Vairāk par iestādi: http://www.vvd.gov.lv/ Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi. Personas datu pārzinis: Valsts vides dienests, reģistrācijas numurs 90000017078, adrese: Rūpniecības iela 23, Rīga, LV 1045.  Profesija: JURISTS Darba vietas adrese: LATVIJA, Leona Paegles iela 13, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-03-06 Kontaktpersona: E-pasts: CV@vvd.gov.lv Izglītības līmenis: 2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Mūsu partneri