Valmieras Ziņas

Kā atgūt pārmaksātos nodokļus?

Lasīšanas laiks: 4 min

Ja rūpīgi un godprātīgi katru gadu tiek maksāti nodokļi, šajā gadījumā – iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), nākamajā gadā persona, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, var deklarēt attaisnotos izdevumus, lai saņemtu pārmaksātā ienākuma nodokļa atmaksu. Šis ir lielisks veids, kā papildināt ģimenes budžetu, tādēļ turpiniet lasīt, lai noskaidrotu, kā atgūt pārmaksātos nodokļus.

Pārmaksātos nodokļus var atgūt ne tikai par sevi

Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ iesniegt gada ienākumu deklarāciju, pat, ja tas nav obligāti, ir iespēja no valsts saņemt pagājušajā gadā pārmaksāto IIN. Jāatceras, ka deklarācijā var iekļaut ne tikai savus, bet arī ģimenes locekļu attaisnotos izdevumus. Ar ģimenes locekļiem šajā gadījumā saprot personas:

  • Vecākus un vecvecākus;
  • Bērnus un mazbērnus;
  • Laulāto;
  • Audzināšanā pieņemtu bērnu, no kura vecākiem nevar piedzīt alimentus laikā, kamēr bērns mācās (līdz 24 gadu vecumam);
  • Nepilngadīgu māsu vai brāli, kuriem nav darbspējīgu vecāku;
  • Apgādībā esošu personu apgādājamos;
  • Aizgādnībā vai aizbildnībā esošas personas;
  • Kuru labā, saskaņā ar tiesas spriedumu, no maksātāja tiek piedzīti alimenti.

Gada limits summai, no kuras var atgūt pārmaksātos nodokļus, ir 600 eiro par personu, kā arī kopējā summa attaisnotajiem izdevumiem, kuru deklarē nodokļu maksātājs, nevar pārsniegt pusi viņa gada ienākumiem (apliekamajiem).

Par kādiem izdevumiem var atgūt nodokļu pārmaksu?

Ir vairākas izdevumu grupas, kas tiek iekļautas attaisnotajos izdevumos. Viena no lielākajām un pazīstamākajām grupām, kuras dēļ cilvēki visbiežāk meklē informāciju par to, kā atgūt pārmaksātos nodokļus, ir izdevumi par ārstniecības pakalpojumiem, kurus saņēmāt Jūs vai Jūsu ģimenes loceklis. Šeit ietilpst arī zobārstniecības pakalpojumi. Kas attiecas īpaši uz ārstniecības pakalpojumu attaisnoto dokumentu iesniegšanu, jāraugās, lai čekā, kvītī vai cita veida dokumentā, kas apliecina Jūsu vai ģimenes locekļa izdevumus, obligāti būtu norādīta informācija par pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, tajā skaitā, personas kods, vārds un uzvārds.

Otrā grupa ir izdevumi par izglītību. Šeit var būt iekļauta gan studiju maksa, gan arī izdevumi par bērnu interešu izglītību, ar noteikumu, ka konkrētā izglītības programma ir pašvaldības licencēta, vai iekļauta izglītības iestāžu reģistrā.

Tāpat pie attaisnotajiem izdevumiem pieskaita arī summas, ko esat iztērējuši, veicot ziedojumus vai dāvinājumus sabiedriskā labuma organizācijai, naudas apjomu, ko iemaksājāt veselības vai dzīvības (uzkrājošajā) apdrošināšanā, kā arī, pensiju fondā – 3.pensiju līmenī.

Papildus iepriekš minētajam, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par apgādājamiem, proti, par katru apgādājamo atvieglojumu apjoms ir 250 eiro mēnesī jeb 3000 eiro gada griezumā. Ja šie atvieglojumi gada laikā nav izmantoti, tos var saņemt, nākamajā gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

Visbeidzot, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par diferencēto neapliekamo minimumu. Proti, ja iepriekšējā gadā nestrādājat visu laiku un neizmantojāt visu neapliekamā minimuma apjomu, veicot deklarācijas iesniegšanu, šo neizmantoto summu varēsit atgūt.

Kas drīkst pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai?

Pirmkārt, šo iespēju var izmantot cilvēki, kas iepriekšējā gada laikā ir bijuši nodarbināti un maksājuši IIN. Uz viņiem attiecas brīvprātīga gada ienākumu deklarācijas iesniegšana.

Turpretī, ja esat fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs (noskaidrojiet, kādi pašnodarbinātais nodokļi ir jāmaksā), zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, vai arī individuālā uzņēmuma īpašnieks, un maksājat IIN, Jums gada ienākumu deklarācija ir jāiesniedz obligāti, kā arī varat pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai.

Tāpat jāpiebilst, ka attaisnoto izdevumu deklarēšanu var veikt arī pensiju saņēmēji, ar noteikumu, ka no pensijas ietur IIN.

Kādi dokumenti nepieciešami pārmaksāto nodokļu atgūšanai?

Lai to izdarītu, Jums, sākot ar 1.martu, jādodas uz VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmu Eds.vid.gov.lv, kur jāsagatavo sava gada ienākumu deklarācija par iepriekšējo gadu. Jāpiemin, ka attaisnotos izdevumus var iesniegt arī trīs gadu laikā.

Deklarācijā redzēsit sadaļu par attaisnotajiem izdevumiem, kur būs jāievada prasītā informācija par personu, uz kuru attiecas izdevums, kā arī pakalpojuma sniedzēju un summu. Pielikumā jāpievieno maksājumu apstiprinošs dokuments – tā var kvīts, čeks vai cita veida dokuments, kuru ieskenē vai nofotografē, saglabājot datorā vai, izmantojot mobilo aplikāciju “Attaisnotie izdevumi”, kas ļauj jebkurā laikā saglabāt attaisnoto izdevumu dokumentus, lai tie nepazūd. EDS sistēma pēc tam datus pielasīs automātiski. Pēc deklarācijas iesniegšanas pārmaksāto nodokli uz personas kontu VID parasti pārskaita trīs mēnešu laikā.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Naukšēnu pamatskola (turpmāk – Iestāde) 2024./2025.m.g. aicina darbā datorikas skolotāju (11 kontaktstundas nedēļā + 3 stundas Programmēšanas pulciņš) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Naukšēnu pamatskola, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • īstenot datorikas programmu pamatskolā (izglītības programma 21011111) atbilstoši Valsts izglītības standartam; • organizēt savu darbu atbilstoši Iestādes mērķiem un uzdevumiem; un ja Tev ir: • izglītība, kvalifikācija un pedagogu profesionālās kompetences pilnveide atbilstoši normatīvo aktu prasībām; • valsts valodas prasme atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Par pedagogu darba samaksu”; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās kompetences pilnveides iespējas. Profesionālās darbības aprakstu (CV) un izglītības dokumenta kopiju/-as lūdzam iesniegt personīgi (adrese: Naukšēnu pamatskola, Naukšēni, Naukšēnu pagasts, Valmieras novads) vai e-pastā: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv līdz 2024.gada 25.septembrim. Tālrunis informācijai: 26143482. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS PAMATIZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Naukšēni, Naukšēnu pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2024-09-25 Kontaktpersona: nauksenu.pamatskola@valmiera.edu.lv 26143482

Zemessardzes 2.Vidzemes brigāde (Reģ.Nr. Reģ.Nr. 90000040549) VALMIERĀ uz noteiktu laiku  piedāvā darbu AMBULATORA DIENESTA ĀRSTA PALĪGAM Darba pienākumi: Piedalīties brigādes karavīru, zemessargu un zemessargu kandidātu medicīnisko pārbaužu organizēšanā; Kontrolēt brigādes personālsastāva veselības stāvokli; Piedalīties brigādes mācību procesu plānošanā; Organizēt un veikt medicīnisko aprūpi vienībās mācību laikā; Organizēt un kontrolēt apakšvienību medicīniskā nodrošinājuma spēju paaugstināšanu un pilnveidošanu; Iesniegt ikmēneša atskaites noteiktajā kārtībā; Noformēt nepieciešamo dokumentāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem. Pamatprasības: Atbilstība likuma „Par valsts noslēpumu” 9.panta otrās un trešās daļas prasībām; Valsts valodas zināšanas C līmeņa 2. pakāpe; Vēlamas angļu valodas zināšanas; 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība ar ārsta palīga kvalifikāciju; Ļoti labas prasmes darbā ar MS Office programmām; Prasme sagatavot rakstiskus ziņojumus, pārskatus; B kategorijas autovadītāja apliecība; Pieredze plānot un organizēt darbu, strādāt individuāli un komandā; Spēja pielietot pozitīvās saskarsmes iemaņas un dinamiski pielāgoties situācijai; Analītiskā domāšana un rūpes par kārtību, precizitāti un kvalitāti; Spēja un motivācija pilnveidot savas zināšanas un iemaņas; Spēja pieņemt lēmumu un uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem. Piedāvājam: Interesantu, dinamisku un daudzveidīgu darbu; Iespēju paplašināt zināšanas un profesionālās iemaņas; Sociālās garantijas atbilstoši valsts pārvaldē noteiktajam, veselības apdrošināšanu; Stabilu atalgojumu, sākot 1930 eiro (pirms nodokļu nomaksas); Par priekšrocību tiks izvirzīti kandidāti, kuri jau ir zemessargi vai ir gatavi iestāties Zemessardzē. Motivētu pieteikuma vēstuli un CV ar norādi “Ambulatorā dienesta ārsta palīgs” iesūtīt uz e-pastu: aija.bumane@mil.lv līdz 25.09.2024. Atlases konkurss notiks divās kārtās. Pirmā kārta – Pretendentu izglītības un darba pieredzes izvērtēšana pēc iesniegtajiem dokumentiem. Otrā kārta – intervija, kuras laikā tiks novērtētas Pretendenta zināšanas un kompetences atbilstoši amatam noteiktajām prasībām. Lūdzam ievērot, ka sazināsimies un informēsim par konkursa rezultātiem tikai uz interviju uzaicinātos Pretendentus. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.pantu, Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Profesija: ĀRSTA PALĪGS/ FELDŠERIS Darba vietas adrese: LATVIJA, Cēsu iela 54, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Drošība / Glābšanas dienesti / Aizsardzība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-09-25 Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Mūsu partneri