Valmieras Ziņas

Izveidojot energoresursu cenu kāpuma kompensācijas mehānismu, jāpalīdz iedzīvotājiem pārziemot

Lasīšanas laiks: 4 min

Runājot par savas darbības nākotnes plāniem, prioritātēm valsts attīstību un tamlīdzīgiem būtiskiem jautājumiem, valdība faktiski izliekas neredzam kādu nozīmīgu aspektu, kuru ignorējot, viss iepriekš minētais kļūst faktiski neiespējams – jau šodien mazinās Latvijas iedzīvotāju labklājības līmenis, rūk maksātspēja. Iemesls tam ir viens – straujš energoresursu cenu kāpums pasaulē, kas nozīmē ne tikai pašu resursu, bet arī strauju izmaksu palielināšanos elektrībai un apkurei, kuru nodrošināšanai tie tiek izmantoti.

Īpaši aktuāls šis jautājums ir tāpēc, ka šis cenu palielinājums sakrīt ar apkures sezonas sākšanos un tā dēvēto tumšo periodu, kad cilvēkiem ikdienā ir nepieciešamība tērēt vairāk elektrības, nekā vēlā pavasarī vai vasaras mēnešos.

Runa nav par dažu centu vai eiro izmaksu palielinājumu, bet gan summām, kas ik mēnesi prasīs prāvas naudas summas no katras ģimenes budžeta.

Atbilstoši publiski pieejamajiem datiem, gāzes vidējā cena 2020.gadā bija apmēram 10 eiro par megavatstundu, bet šobrīd tā ir sasniegusi 80 eiro. Augušas ir CO2 emisijas kvotu cenas – ja pērn tās bija apmēram 25 eiro par tonnu, tad šobrīd tās ir 60 eiro par tonnu. Vairāk nekā trīs reizes pieaugušas arī ogļu cenas – ja pagājušajā gadā to cena bija apmēram 50 eiro par tonnu, tad šobrīd ogļu cena ir apmēram 170 eiro par tonnu. Tas, protams, nevar neatstāt negatīvu iespaidu uz gala cenām patērētājiem.

Diemžēl, mēs nevaram iespaidot šo cenu kāpumu pasaulē, bet mēs varam (un vajag) izveidot skaidru atbalsta mehānismu, lai valsts palīdzētu saviem iedzīvotājiem, kuriem jaunās energoresursu cenas rada sociāla rakstura problēmas.

Vienkārši sakot, cilvēkiem, kuriem, samaksājot par komunālajiem pakalpojumiem, var nepietikt naudas pārtikai, sabiedriskajam transportam, apģērbam un tamlīdzīgi. Valdībai ir jāpalīdz saviem iedzīvotājiem šādā situācijā, atvēlot tam no valsts budžeta šim mērķim nepieciešamu naudas summu.

Tālāk jau jautājums ir par to, kādā veidā šī palīdzība iedzīvotājiem tiktu sniegta.

To, kuram iedzīvotājam ir vajadzīga palīdzība, kuram ir jāpasniedz palīdzīga roka, vislabāk redz katra konkrētā pašvaldība.

Tātad viselementārāk būtu noteikt, ka pašvaldības apzina, kuriem iedzīvotājiem ir vajadzīgs materiālais atbalsts, un sper atbilstošus soļus, lai to nodrošinātu. Tas būtu vienkāršākais un efektīvākais veids, kā šo jautājumu risināt, un tādā veidā mērķis tiktu sasniegts. Šāds scenārijs vienmēr ir bijis daudz efektīvāks, nekā tā dēvētās helikopternaudas izdalīšana visiem iedzīvotājiem, kad tiem, kuriem tiešām ir vajadzīga palīdzība, tā netiek pietiekamā apmērā, vienlaikus dalot naudu tiem, kas paši ir spējīgi sevi pilnībā nodrošināt. Citiem vārdiem sakot, pašvaldības zina savus cilvēkus, viņu rīcībā ir vispilnīgākā informācija, viņiem ir arī atstrādāti sociālās palīdzības mehānismi, lai varētu palīdzēt.

Savukārt, lai šādu atbalsta mehānismu efektīvi varētu realizēt, ir nepieciešams stiprināt pašvaldības. Atbilstoši pašreizējām nākamā gada valsts budžeta aplēsēm, pašvaldībām 2022. gadā no valsts tiks par 3,1% lielāks finansējums, nekā 2021. gadā. Varētu šķist, ka pašvaldības ir vinnētājas, jo tām būs vairāk naudas. Vienlaicīgi, ņemot vērā, ka energoresursu cenu kāpums skar ne tikai iedzīvotājus, bet arī ir svarīgs faktors pašvaldību funkciju nodrošināšanai.  Jo izmaksas augs arī skolās, bērnudārzos, sociālajās iestādēs un citur. Jau šobrīd tiek lēsts, ka minētais finansējuma pieaugums ir tālu no reālo izmaksu kāpuma.

Ņemot vērā visus minētos aspektus, valdībai iespējami straujāk jānāk klajā ar lēmumu par pašvaldību stiprināšanu, jo pretējā gadījumā dažādas ekonomiskās un sociālās problēmas tikai pieaugs.

Laika nav daudz, jo rēķini cilvēkiem ir jāmaksā jau šodien.

Notiekošo saistībā ar šīm cenām vēl vairāk paspilgtina fakts, ka daudzu ģimeņu labklājību ir ietekmējusi jau krietni ieilgusī krīze saistībā ar Covid-19 pandēmiju un nekonsekvence lēmumu pieņemšanā, lai šīs problēmas risinātu. Apzināti minēju, ka prāvi papildu izdevumi skars “katru ģimeni”, nepieliekot klāt vārdu “Latvijas”. Izskaidrojums tam ir vienkāršs – šī problēma skar katru Eiropas valsti, kurā ir gāzes, kā enerģijas radītāja, patēriņš ir liels. Līdz ar to situācija nav unikāla ar to, ka tā skartu tikai Latviju. Unikāli gan ir tas, ka Latvijas valdība acīm redzami atpaliek no to valstu valdību piemēra, kas jau šobrīd aktīvi strādā, lai iedzīvotājiem palīdzētu pārziemot šādos apstākļos. Izņemot pieteikumu maksāt 20 eiro katram vakcinētajam pensionāram, kas ir ne tikai mazs, bet vēl vairāk, – dīvains priekšlikums, kurš ignorē patieso atbalsta mērķa grupu: visi iedzīvotāji, kuriem jaunās energoresursu cenas rada sociāla rakstura problēmas.

Nereti publiskajā vidē ir bijuši vērtējumi, ka, neraugoties uz Covid-19 pandēmiju un no tās izrietošo krīzi, valsts budžeta ieņēmumi pildās labi, un faktiski nekādu problēmu šajā jomā neesot. Jā, pašreizējie makroekonomiskie dati to arī liecina. Taču baidos, ka tā var būt arī īstermiņa sajūsma, lai mierinātu sevi situācijā, kad, ņemot vērā gan pandēmijas iespaidu, gan cenu kāpumu, valsts iedzīvotāju maksātspēja krīt, bet konkrētu lēmumu tā novēršanai nav. Tāpēc, nepaļaujoties uz to, ka tautsaimniecības izaugsme nodrošinās papildus resursus, jau šobrīd ir iespējas pārskatīt tos posteņus, tai skaitā ES fondu programmas, aizņemtās naudas izlietojuma plānus, lai nodrošinātos šī, nenovēršamā cenu kāpuma radītajām sekām šoziem. Esmu pārliecināts, ka šādos brīžos viens otrs, tai skaitā pat atbalsts zaļai enerģijai (kā atbalsts jaunu elektromobiļu iegādei) varēs pagaidīt, bet uzdevums: apzināt iedzīvotājus, kuru maciņiem jauno izdevumu slogs ir pārāk liels, un palīdzība viņiem gaidīt nevarēs.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009Tālrunis: 67290612e-pasts: pasts@ievp.gov.lvtīmekļa vietne: http://www.ievp.gov.lv/ Ieslodzījuma vietu pārvalde ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Darbinieka darba tiesiskās attiecības regulē Darba likums. Vakance: Valmieras cietuma Drošības un tiesu nolēmumu izpildes daļas tulks, 2643 03 Slodze: pilna  Atalgojums: no 1295 EUR līdz 1953 EUR  Darbavieta: Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pagasts, Valmieras novads, LV-4219 Kontaktinformācija: 64123906; 67290148; pasts@ievp.gov.lv CV un motivācijas vēstuli sūtīt: pasts@ievp.gov.lv; valmieras.cietums@ievp.gov.lv Prasības pretendentam: augstākā izglītība humanitārajās vai sociālajās zinātnēs, tiesību zinātnēs ar profesionālo darba pieredzi tulkošanā; latviešu valodas zināšanas C līmeņa 1. pakāpē; vēlama praktiskā darba pieredze lietvedībā, krievu – latviešu un latviešu – krievu valodas mutiskās un rakstiskās tulkošanas pieredze; juridiskās terminoloģijas pārzināšana latviešu un krievu valodā; veselības stāvoklis un psiholoģiskās īpašības atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām (Ministru kabineta 10.03.2009. noteikumi Nr.219 "Kārtība, kādā veicama obligātā veselības pārbaude"); ļoti labas iemaņas darbā ar datoru (MS Word, MS Excel), prasme strādāt ar biroja tehniku; spēja plānot un organizēt savu darbu, veicamos uzdevumus izpildīt prioritārā secībā; spēja analizēt liela apjoma informāciju un izdarīt secinājumus; labas komunikācijas prasmes, augsta psiholoģiskā noturība; spēja strādāt kā komandā, tā arī individuāli; augsta atbildības sajūta, analītiska domāšana, prasme strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos. Pienākumi: Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos veikt mutiskus un rakstiskus tulkojumus latviešu–krievu un krievu–latviešu valodā; Kriminālprocesa likumā noteiktajos gadījumos organizēt mutisku un rakstisku tulkojumu saņemšanu no ārpakalpojuma sniedzēja personām ar dzirdes invaliditāti, ārvalstniekiem un tiem ieslodzītajiem kas nav ārvalstnieki, bet nesaprot latviešu valodu; Pieņemt un izsniegt skaidru naudu stingri noteiktā kārtībā un tikai dokumentos norādītiem mērķiem, ievadīt kases ieņēmumu un izdevumu orderus resursu vadības sistēmā „Horizon”; Izsniegt ieslodzīto personiskās naudas uzskaites kartes (preču iegādei veikalā), ievadot tos resursu vadības sistēmā "Horizon". Iestāde piedāvā: Stabilu atalgojumu; Profesionālās izaugsmes un attīstības iespējas; Apmācības profesionālās kvalifikācijas pilnveidei; Sociālās garantijas: ikgadējais apmaksātais atvaļinājums 28 kalendāra dienas; papildatvaļinājums atbilstoši novērtējuma rezultātam līdz 8 darba dienām; papildatvaļinājums ne mazāk par vienu darba dienu, ja darbinieka aprūpē ir mazāk par trim bērniem vecumā līdz 14 gadiem; papildatvaļinājums trīs darba dienas, ja darbinieka aprūpē ir trīs vai vairāki bērni vecumā līdz 16 gadiem vai bērns ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam; veselības apdrošināšana; pabalsts sakarā ar ģimenes locekļa vai apgādājamā nāvi; pabalsts līdz 50 procentiem no mēnešalgas vienu reizi kalendāra gadā, aizejot ikgadējā apmaksātajā atvaļinājumā; speciālo medicīniski optisko redzes korekcijas līdzekļu (briļļu lēcu un briļļu ietvaru, darba briļļu) iegādes izdevumu kompensēšana līdz 100,00 EUR apmērā. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK 13. pantu Pārvalde informē, ka Pārvalde apstrādās Jūsu personas datus, lai nodrošinātu šīs atlases konkursa norisi. Pārvalde ir pārzinis Jūsu personas datu apstrādei (adrese: Stabu iela 89, Rīga, LV-1009, e-pasta adrese: pasts@ievp.gov.lv, personas datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datu.specialists@ievp.gov.lv. Plašāka informācija par personas datu apstrādi ir pieejama: https://www.ievp.gov.lv/lv/datu-aizsardziba  Profesija: TULKS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Dzirnavu iela 32, Valmiermuiža, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-12 Kontaktpersona: CV un motivācijas vēstuli sūtīt uz pasts@ievp.gov.lv

KS "PIENA LOĢISTIKA" aicina darbā  SPECIALIZĒTĀ/ AUTOMOBIĻA VADĪTĀJU Prasības kandidātiem: Vēlama iepriekšēja pieredze, automobiļa ar cisternu, vadītāja amatā; Spēja strādāt maiņu grafikā; Vispārējā vidējā izglītība; Atbildības sajūta, precizitāte un godprātīga attieksme; CE kategorijas kvalifikācija un 95. kods (profesionālā vadītāja sertifikāts). Darba pienākumi: Atbildīga un droša transportlīdzekļa vadīšana; Svaigpiena savākšana atbilstoši savākšanas un pārvadāšanas maršrutiem; Automašīnas un piena cisternu tehniskā stāvokļa uzraudzība; Auto un cisternas mazgāšana; Precīza transporta pavaddokumentu aizpildīšana. Piedāvājam: Atalgojumu no 1400-2000 EUR (bruto); Maiņu darbu; Veselības apdrošināšanu un nelaimes gadījumus apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; Darbam nepieciešamo aprīkojumu un darba apģērbu; Dažādas apmācības un kursus, pēc nepieciešamības. CV lūdzam sūtīt uz e- pastu: pasts@pienalogistika.lv  Tālrunis informācijai: 29484990 Profesija: SPECIALIZĒTĀ /AUTOMOBIĻA VADĪTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Mūrmuižas iela 20, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Lauksaimniecība / Vide Pieteikto vietu skaits: 5 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-31 Darba sākšanas datums: 2025-12-08 Kontaktpersona: Valdis Višņevskis Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri