Valmieras Ziņas

Harijs Panke: Piena nozarei un pircējiem ir jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem

Lasīšanas laiks: 6 min

Kopš iepriekšējās lielās intervijas pirms diviem gadiem ar piensaimniecības ekspertu, “Food Union” grupas uzņēmuma “Rīgas piena kombināts” padomes priekšsēdētāja vietnieku HARIJU PANKI tautsaimniecībā, tostarp piena nozarē, notikušas lielas pārmaiņas. Tolaik, 2020. gada janvārī, pasaulē vēl tikai sāka izplatīties koronavīruss. Vēl neviens nezināja, kādas sekas tas izraisīs globālajā ekonomikā. Šobrīd varam atskatīties un izdarīt secinājumu – mēs nekad vairāk neatgriezīsimies pirmspandēmijas laikos.

Kā vērtējat aizvadītos divus gadus piena nozarē?

Kopš pandēmijas sākuma piena nozarē tika novērota stagnējoša situācija, taču no pagājušā gada rudens notikumi pasaules ekonomikā un politikā būtiski ietekmēja arī piena nozari Latvijā. Enerģijas resursu cenu straujais kāpums izraisīja izejvielu, palīgmateriālu  un pakalpojumu izmaksu pieaugumu. Lauksaimnieku ražotais piens kļuvis dārgāks. Lai saglabātu galvenās izejvielas avotus pārstrādātājiem ir jāceļ iepirkuma cenas, lai atbilstoši apmaksātu lauksaimnieku izdevumus par piena ražošanu. Visu šo faktoru ietekme ir izraisījusi ražošanas izmaksu būtisku pieaugumu, kas ir neizbēgami jākompensē ar ienākumiem.

Sākot ar pērno rudeni „Food Union” piena iepirkuma cenu ir palielinājis par 40%. Arī ražošanas posmā izmaksu kāpums ir ievērojams. Par to liecina vien fakts, ka siltumenerģijas cena ir pieaugusi vairāk nekā trīs reizes. Krietni vairāk maksā elektrība, bet palīgmateriālu cena pieaugusi par 45%.

Tālāk seko sarežģītākais process, kā saražoto produkciju iespējami saudzīgākā veidā cenas ziņā piedāvāt patērētājiem, kuri arī ir cietuši no lielās inflācijas, daļēji zaudējot pirktspēju. Lai kompensētu pieaugušos izdevumus, cenu kāpumam faktiski būtu jābūt daudz lielākam. Ņemot vērā patērētāju pirktspēju, mēs cenas esam cēluši ļoti uzmanīgi – tikai par 10%. Taču arī mēreni ceļot cenas, pircēji nav gatavi uzreiz tās akceptēt. Tādēļ ražotājam, kurš atrodas ķēdē starp dārgo izejvielu un pircējiem, situācija nav vienkārša. Tam nākas segt starpību starp izmaksām par dārgo izejvielu un nepietiekamo uzcenojumu saražotai produkcijai, ieguldot savus investīciju un apgrozāmos līdzekļus.

Normālā situācijā, notiekot tirgus svārstībām, uzņēmējs šādas problēmas kompensētu ar efektivitātes un veiktspējas pasākumiem. Taču pašlaik piena produktu deficītam atsevišķos pasaules reģionos, kas ir izraisījis izejvielu cenu kāpumu, klāt nācis ļoti straujš un būtisks energoresursu, palīgmateriālu un pakalpojumu cenu kāpums. Lauksaimniecības produktu cenu pieaugumu ietekmē arī Eiropas Zaļā kursa politika. Tādēļ piena pārstrādātāji nespēj kompensēt šādu izmaksu pieaugumu, un tiem ir nepieciešams atbalsts.

Kādu atbalstu jūs sagaidāt?

Mēs, kā ražotāji, apzināmies, ka nevar cerēt uz cenu atgriešanos tādā līmenī, kādas tās bija 2021.gada sākumā. Tādēļ pircējiem, gribot vai negribot, ilgtermiņā būs jāmaksā vairāk. Patērētāji pamazām akceptēs cenu pieaugumu. Agri vai vēlu tirgū iestāsies līdzsvars starp piedāvājumu un pieprasījumu, taču šim procesam ir nepieciešams laiks. Tādēļ mēs sagaidām, ka valdība sniegs atbalstu uz dažiem mēnešiem, lai piena pārstrādātāji varētu kompensēt straujo izmaksu pieaugumu. Faktiski šo naudu neiegūtu pārstrādātāji, bet tā tiktu izmantota, lai uzņēmumi varētu norēķināties ar zemniekiem un spētu noturēt produkcijas cenas tādā līmenī, ko var atļauties pircēji.

Kādus efektivitātes uzlabošanas pasākumus plāno veikt jūsu uzņēmums, lai samazināt ražošanas izmaksas?

Katra krīze prasa veikt uzlabojumus ražošanas efektivitātē, padarot uzņēmumu stiprāku un konkurētspējīgāku. Runājot par konkrētiem pasākumiem, esam ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu iegādājušies pirmās 16 automašīnas atdzesētās un sasaldētās produkcijas piegādei. Automašīnas ir aprīkotas ar jaunākās paaudzes dzinējiem, kas ir ekonomiskāki un videi draudzīgāki par iepriekšējiem. Transporta refrižeratoru kamerās iespējams mainīt temperatūru režīmu, dodot iespēju vienlaikus pārvadāt gan atdzesēto, gan sasaldēto produkciju. Ar vienu un to pašu automašīnu veikaliem var piegādāt dažādu produkciju, ietaupot degvielu un samazinot ietekmi un vidi.

Protams, jāpiemin arī nemitīgs ikdienas darbs, meklējot aizvien jaunas iespējas energoefektivitātes uzlabošanai mūsu ražotnēs – gan “Valmieras pienā”, gan “Rīgas piena kombinātā”. Pašlaik šo procesu nedaudz bremzē tirgus situācija, jo investīcijām paredzētos līdzekļus „noēd” inflācija.

Vai atbalstāt pievienotās vērtības nodokļa samazināšanu pārtikai?

Jā, protams. Politiķiem ir īstais laiks atsākt izskatīt PVN likmes samazināšanu ātrās aprites pārtikas produktiem, tajā skaitā piena produktiem, jo tas būtu vistiešākais un precīzākais atbalsts visām sociālajām grupām. Pabalstu pieeja ir labs īstermiņa risinājums un atsevišķām sociālām grupām, taču no elektroenerģijas un gāzes cenu pieauguma, kas rezultējas teju visu pārtikas produktu grupu cenu pieaugumā, cieš pilnībā visa sabiedrība. PVN likmes samazināšana nodrošinātu pārtikas pieejamību, kā arī ļautu turpināt preču un naudas apgrozību, atbalstītu vietējos ražotājus. Ja paskatāmies uz Eiropas Savienību – teju visas valstis jau sen ieviesušas diferencēto PVN pieeju, bet krīzes periodos Polija PVN samazināja līdz 0%. Piemēram, Polija no 2021. gada februāra līdz jūlija beigām pārtikai ieviesa 0% PVN likmi līdzšinējās 5% PVN likmes vietā, lai veicinātu patēriņu laikā, kad inflācija to samazina. Turklāt Polija arī lēma par īpašu pieeju cenu komunikācijā, ieviešot speciālas cenu zīmes veikalos, kurās tiek uzrādīt jaunā cena līdztekus iepriekšējai ar 5% PVN likmi.

Kā ir piena nozari ietekmējusi tirdzniecības ķēdes „Lidl” ienākšana Latvijā. Kā zināms, „Lidl” veikalos pārsvarā tiek tirgota lētāka piena produkciju no ārzemēm.

Konkurence starp tirgotājiem palielinās, tādēļ pircēji var izvēlēties produktus, atbilstoši savām vēlmēm un pirktspējai.

Latvijas tirgū prioritāri būtu atbalstāmi vietējās izcelsmes piena produkti. Vietējais ražotājs var nodrošināt īsāku piegādes ķēdi, līdz ar to produkti nonāk pie pircēja īsākā laikā un ir svaigāki. Kā liecina aptaujas, patērētāji izvēlas vietējos produktus, jo ir zināma to izcelsme un kvalitāte. Pērkot Latvijas produktus, pircējs ar savu ierobežoto pirktspēju atbalsta Latvijas piensaimniekus un pārstrādātājus, līdz ar to, nodrošinot darbavietas un nodokļu ieņēmumus. Tādējādi tiek uzturēta ekonomiskā ekosistēma, kurā ieguvēji ir ne tikai ražotāji, bet visi valsts iedzīvotāji.

Kā attīstās ilgtermiņa sadarbības programma ar piena ražotājiem, par ko stāstījāt iepriekšējā intervijā pirms diviem gadiem?

Programmu attīstām jau kopš 2017.gada. Tās mērķis ir nodrošināt ilgtermiņā stabilu un abpusēji izdevīgu sadarbību ar piena ražotājiem. Regulāri pārbaudījumi šai programmai ir piena cenu lēcieni un kritumi tirgū. Mūsu mērķis sadarbības ķēdē starp ražotāju, pārstrādātāju un tirgotāju ir orientēties uz gala produktu. Noteikta produkta ražošanai mēs jau no paša sākuma piesaistām konkrētus zemniekus. Piemēram, ik dienu mums ir nepieciešamas 50 tonnas piena „Kāruma” produkcijai. Mums ir noslēgti līgumi ar piena ražotājiem par izejvielas piegādi, mums ir noslēgti līgumi ar tirgotājiem par noteiktu cenu. Līdz ar to visi ķēdes dalībnieki iegūst stabilitātes sajūtu un jūtas personīgi iesaistīti un ieinteresēti izdarīt maksimāli labāko. Esam arī izveidojuši īpašu bonusu sistēmu, lai papildus stimulētu piena ražotājus.

Sekojot tirgus situācijai, cenšamies nodrošināt atbilstošu piena iepirkuma cenu. Decembrī un janvārī tā bija augstāka, nekā vidējā iepirkuma cena Eiropā. Mums ir svarīgi, lai piena ražotāji šajos grūtajos apstākļos justos stabili un varētu pārvarēt krīzi.

Aktuālais jautājums

Vai plānojat šogad svētkos izmantot pirotehnikas izstrādājumus/šaut salūtu?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Aicinām darbā TELPU UN TERITORIJU UZKOPĒJU ĒKĀS BRANDEĻOS (uz nenoteiktu laiku) DARBA PIENĀKUMI: · ikdienas biroja un autoservisa telpu uzkopšana PRASĪBAS PRETENDENTIEM: · vēlama iepriekšēja darba pieredze uzkopšanas un tīrīšanas darbos · iemaņas darbā ar sadzīves tehniku · vēlamas zināšanas telpaugu kopšanā UZŅĒMUMS PIEDĀVĀ: · darbu stabilā uzņēmumā · sociālās garantijas · darba samaksu valstī noteiktā minimālā stundas tarifa likmes apmērā, papildus piemaksa par kvalitatīvi veiktu darbu CV ar norādi vakancei „Telpu un teritoriju uzkopējs” līdz š.g. 29. decembrim iesniegt: · sūtot elektroniski uz info@vtu-valmiera.lv · personīgi SIA „VTU Valmiera” personāla daļā darba dienās no plkst.13:00 līdz 16:00 („Brandeļi”, Brandeļi, Kocēnu pagasts, Valmieras novads) Sazināsimies ar pretendentiem, kuri būs izvirzīti nākamajai atlases kārtai. * Iesniegtos personas datus SIA “VTU VALMIERA” izmantos, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu. Ja kandidāts vēlas, lai viņa personas dati tiktu saglabāti SIA “VTU VALMIERA” iekšējā datu bāzē ar mērķi tos apstrādāt citos SIA “VTU VALMIERA” personāla atlases konkursos. Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Brandeļi, Brandeļi, Kocēnu pag., Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Transports / Loģistika Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-29 Darba sākšanas datums: 2026-01-02 Kontaktpersona: CV lūdzam sūtīt uz e-pastu: info@vtu-valmiera.lv, mob.t.29231565

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) Rūjienas apvienības pārvalde aicina darbā traktora vadītāju uz nenoteiktu laiku. Ja Tev ir vēlme: • vadīt traktortehniku un kravas automašīnu ievērojot ekspluatācijas un apkopes noteikumus; • veikt dažāda rakstura saimnieciskos darbus Pašvaldībai piederošā teritorijā (infrastruktūras uzturēšanas, kopšanas, transportēšanas un citus ar amata pienākumiem saistītus darbus); • uzturēt traktortehniku, automašīnu un tā aprīkojumu tehniskā kārtībā; un ja Tev ir: • vismaz pamata izglītība; • traktortehnikas vadīšanas apliecība TR1, TR2 vai B kategorijas autovadītāja apliecība; • labas latviešu valodas zināšanas; • spēja pastāvīgi veikt darbu un uzņemties atbildību par noteikto uzdevumu izpildi; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 783 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 824 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam. CV lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv vai personīgi Rūjienas apvienības valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā, adrese: Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras novads, ar norādi „Pieteikums traktora vadītāja/-s amatam”, līdz 2026.gada 14.janvārim plkst.12.00. Tālrunis papildu informācijai: 25662217. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: TRAKTORA VADĪTĀJS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 3, Rūjiena, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-14 Kontaktpersona: rujienasapvieniba@valmierasnovads.lv 25662217

Mūsu partneri