Valmieras Ziņas

Digitālās izklaides pirmie soļi – Tiešsaistes platformu sākums

Lasīšanas laiks: 6 min

Mūsdienās, piekļūšana internetam ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, bet deviņdesmito gadu pirmajā pusē tas bija kaut kas jauns un aizraujošs. Tajā laikā nevienam vēl īsti nebija skaidrs, kā internets attīstīsies nākotnē un kāda būs tā loma mūsu dzīvēs.

Pirmās mājas lapas bija pagalam primitīvas. Tās darbojās ar vienkāršu HTML kodu, tādēļ to lapas nebija dinamiskas. Ja lietotājs uz kaut ko uzklikšķināja, bija ilgi jāgaida, līdz ielādēsies jauna lapa. Šīs vietnes aizpildīja attēli un tabulas, kas tās sadalīja kvadrātos. Populāri bija animētie GIF faili, jo deviņdesmitajos gados tie cilvēkiem škita moderni un futuristiski.

Vairums pirmo mājas lapu piederēja uzņēmumiem, kas tos uztvēra par kaut ko līdzīgu reklāmai telefona grāmatā. Tajās varēja apskatīt produktu attēlus un izlasīt to specifikācijas to aprakstos, taču tos vēl nevarēja iegādāties tur pat vietnē. Tā vietā bija jāpasūta preces, zvanot uz mājas lapā norādīto telefona numuru.

Pirmās izklaides vietnes tiešsaistē

Tomēr nebija jāgaida ļoti ilgi, līdz internets sāka iegūt mūsdienu aprises. Programmētāji no darba brīvajā laikā sāka veidot vietnes, kurās tika publicēti joki un dažādas primitīvas spēles. Mazliet vēlāk, 1994. gadā, tika izveidota pirmā tiešsaistes azartspēļu vietne. 

Mūsdienās liela daļa vietņu ir radītas tieši izklaides dēļ. Lietotāji apmainās ar fotogrāfijām un jokiem dažādās sociālo mēdiju platformās, bet tiešsaistes kazino un totalizatori Latvijā ir tik populāri kā nekad agrāk. Tas viss ir pateicoties tam, ka, četras dekādas iepriekš, tālredzīgi programmētāji atjauta, ka internets ir kaut kas vairāk par telefona grāmatu.

Interaktīvās izklaides un sociālo platformu dzimšana

Sociālo mēdiju priekšteči ir interneta forumi, kas ļāva lietotājiem iepazīties, apmainīties viedokļiem un socializēties ar cilvēkiem no visas pasaules. Patiesībā, pirmie forumi pastāvēja vēl ilgi pirms interneta. Jau septiņdesmitajos gados cilvēki pieteicās klubiem, reģistrējās pasta sūtīšanas sarakstos un apmainījās ar vēstulēm ar svešiniekiem ar kopīgām interesēm. Internetam kļūstot pieejamam vairumam cilvēku, šāda veida saziņa ātri kļuva daudz efektīvāka.

Pirmās sociālo mēdiju platformas kā GeoCities, Classmates.com un SixDegrees.com parādījās jau deviņdesmito gadu vidū un, pēc savas būtības, tās bija kaut kas līdzīgs nākamajai interneta forumu stadijai. Nepilnu dekādi vēlāk, divtūkstošo gadu sākumā, sociālie mēdiji beidzot ieguva tādas aprises, kādas mēs visi pazīstam šodien, pateicoties tādām platformām kā Friendster, MySpace un vēlāk arī Facebook.

Izklaide jebkurā vietā un laikā

Nākamais lielais solis bija mobilo aplikāciju izstrāde, kas ļāva lietotājiem piekļūt interaktīvo izklaižu un sociālo mēdiju platformām visas dienas laikā. Vairs nevienam sociālo mēdiju lietotājam nebija jāatliek laiks, lai apmeklētu sociālos mēdijus. Tā vietā, atbildēt uz vēstulēm un apskatīt draugu ierakstus un fotogrāfijas varēja jebkurā vietā un laikā, aizpildot īsas pauzes savās ikdienas gaitās.

Atsaucoties uz aptaujām, sociālos mēdiju mūsdienās lieto 4,76 miljardi vai gandrīz 60% visu pasaules iedzīvotāju. Turklāt, tieši viedtālruņu attīstība tiek minēta kā viens no galvenajiem faktoriem, kas šo laika kavēkli ir padarījis tik populāru. 

Lietotāji rada saturu citiem lietotājiem

Viena no sociālo mēdiju raksturīgākajām īpašībām ir tāda, ka saturu veido lietotāji paši. Tā vietā, lai to, ko jūs skatīsieties, izlemtu daži televīzijas producenti, tiek publicēts pilnīgi viss un miljoniem skatītāju paši izlemj, ko tie vēlas skatīties. Jo saturu vairāk skatās, jo tas tiek vairāk ieteikts citiem lietotājiem, padarot tā popularitāti eksponenciāli pieaugošu.

Ja agrāk bija nepieciešams ģeniāls direktors vai producents, kas spēj saprast, ko publika patiesībā vēlas redzēt un radīt jaunu saturu, tad tagad tas notiek organiski. Miljoniem lietotāji veido saturu un lauvas tiesu no tā, neviens neskatās. Tomēr, ik pa laikam kādam no lietotājiem izdodas izveidot kaut ko tādu, kas kļūst populārs, iedvesmo citu un rada jaunu satura žanru.

Straumēšanas un video apmaiņas pakalpojumi 

Viens no iemesliem, kādēļ tik daudz cilvēku lieto sociālos mēdijus, ir tajos piedāvātā satura dažādība. Lietotāji var ne tikai apskatīt draugu fotogrāfijas un iepazīties ar to viedokļiem, bet arī skatīties amatieru veidotas dokumentālās filmas, sporta analītiku, investēšanas padomus, video blogus vai vlogus, kā tiek spēlētas to iecienītākās spēles un daudzus citus video satura veidus.

Turklāt, to visu ir iespējams skatīties bezmaksas un arī reklāmu nav tik daudz kā televīzijā. Šādas iespējas pirmo reizi plašākai publikai kļuva zināmas pateicoties platformai YouTube un vēlāk arī straumēšanas vietnei Twitch. 

YouTube, vismaz sākotnēji, bija paredzēts iepriekš ierakstītu vido publicēšanai, bet Twtitch bija vietne, kurā straumēt tiešraides. Tiesa gan, mūsdienās arī YouTube piedāvā straumēšanas iespējas, bet Twitch ir pieejami apjomīgi agrāko tiešraižu katalogi, tādēļ abas platformas, laika gaitā, ir kļuvušas viena otrai līdzīgākas.

Šobrīd straumēšanas pakalpojumi, tādās platformās kā Netflix, Amazon Prime Video, Hulu, Max, Disney+, Paramount+ Apple TV+ un Peacock piedāvā arī filmas un seriālus, kurus lietotāji var skatīties savās ierīcēs, maksājot tikai nelielu ikmēneša abonēšanas maksu. Lai gan tradicionālā televīzija vēl ir mazliet populārāka, pētējumos ir pierādīts, ka straumēšanas pakalpojumi jau ir piesaistījuši vairāk kā 40% televīzijas skatītāju.

Interaktīvās spēles

Vēl viens populārs laika kavēklis ir interaktīvās spēles. Tās ir vienkāršas spēles, kuras var spēlēt mobilajās ierīcēs un salīdzināt savus rezultātus ar draugu panākumiem. Miljoniem spēlētāju visā pasaulē ir ieguldījuši neskaitāmas stundas tādās spēlēs kā Candy Crush Saga, Among Us, Subway Surfers un Sky: Children of the Light.

Daudzi izvēlas tādas spēles, kas dod cerības laimēt naudu. Atsaucoties uz statistiku, vairāk kā 30 miljonu eiropiešu regulāri spēlē tiešsaistes spēļu automātus vai liek likmes totalizatoros. Tiešsaistes azartspēļu platformas ir kļuvušas tik populāras, pateicoties bonusiem, kuros spēlētāji var saņemt bezriska likmes un naudas balvas, kā arī tehnoloģiju attīstībai, kas ļauj izstrādāt vizuāli iespaidīgākas spēles.

Nākotnes digitālā izklaide un tās inovācijas

Atskatoties uz interneta agrīnajiem gadiem deviņdesmito gadu sākumā, ir acīmredzami, ka digitālās izklaides iespējas ir piedzīvojušas strauju attīstību. Tomēr būtu naivi domāt, ka mēs jau esam sasnieguši interneta augstākās virsotnes, vai pat esam tām tuvu. 

Digitālās izklaides attīstās līdzi interneta tehnoloģijām un to attīstība nav palēlinājusies. Tieši otrādi, mēs atrodamies uz vairāku ievērojamu atklājumu sliekšņa. Tiek uzskatīts, ka tuvāko gadu laikā, virtuālās tehnoloģijas tehnoloģijas kļūs daudz pieejamākas. Tāpat strauji attīstās mākslīgais intelekts un vairākas tehnoloģiju kompānijas, elieskaitot Facebook, ir ieguldījuši daudz resursu metaverse attīstībā.

Mācoties no interneta pirmsākumu attīstības, atliek pieņemt, ka jebkura no šīm tehnoloģijām var radīt jaunas, šobrīd vēl prātam neaptveramas iespējas, līdzīgi kā tas ir noticis jau iepriekš, ar sociālo mēdiju, straumēšnas un mobilo tehnoloģiju ienākšanu apritē.

Noslēgumā

Digitālās tehnoloģijas turpina attīstīties tik pat strauji, kā deviņdesmito gadu sākumā. Jau šobrīd ir izstrādātas daudzas tehnoloģijas, kurām piemīt milzu potenciāls, mums tikai ir jāatrod tām vislabākais pielietojums. Mēs esam pārliecināti, ka tādi atklājumi kā mākslīgais intelekts un virtuālā realitāte kādu dienu izmainīs mūsu ikdienu tikpat daudz, kā tas agrāk izdevās sociālajiem mēdijiem un mobilājām tehnoloģijām. Tiesa gan, pirms mēs esam pilnībā tās izpratuši, vēl ir neiespējami paredzēt, kāda tieši būs to ietekme.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

SIA “LEGRO LATVIA” (reģistrācijas nr. LV44103109749), kūdras substrātu ražošanas un iepakošanas uzņēmums, aicina darbā  “Substrāta sajaukšanas līnijas operatoru” (darba vietas atrašanās vieta: “Lakstīgalas”, Rūpnieki, Valmieras pagasts, Valmieras novads, LV-4219,t.i. 6 km no Valmieras) Darba pienākumi: Organizēt, vadīt un koordinēt darbu pie substrāta sajaukšanas iekārtas; Sekot līdzi, lai ražošanas procesā izmantotā kūdra un piedevu komponenti tiktu izmantoti efektīvi un izvairīties no ražošanas pārtraukumiem; Uzraudzīt, lai sajauktais produkts atbilstu noteiktajām prasībām; Uzturēt tehniskā kārtībā substrātu sajaukšanas iekārtu. Prasības: Tehniskās zināšanas par tehnoloģiskām iekārtām, mehānismiem; Vēlama iepriekšēja pieredze līdzīgā amatā vai kūdras nozarē; Valodas zināšanas – obligāti latviešu, angļu- vēlama. Iemaņas: Pozitīva attieksme pret darbu un darba kolēģiem; Prasme strādāt komandā; Pozitīva komunikācija; Vēlme mācīties, apgūt darba specifiku un strādāt ar atbildību, nezaudējot darba kvalitātes līmeni. Piedāvājam: Darbu starptautiskā uzņēmumā; Labus darba apstākļus un atsaucīgus kolēģus; Apmācību jaunajā amatā; Darba algu ar stundas tarifa likmi no 8.00 EUR pārbaudes laikā, saskaņā ar darba laika uzskaites grafiku; Darba laiku no 8.oo – 17.oo (pēc nepieciešamības pagarināts vai maiņu darba laiks) CV sūtīt uz info@seda.lv, ar norādi “Substrātu sajaukšanas līnijas operators”. Konfidencialitāti garantējam. Jautājumu gadījumā zvanīt: 26338571 Profesija: PRESĒŠANAS IEKĀRTAS OPERATORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Lakstīgalas, Rūpnieki, Valmieras pag., Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-19 Kontaktpersona: CV ar profesijas norādi sūtīt uz info@seda.lv, tālr. 26338571.

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras 2.vidusskola (turpmāk – Iestāde) aicina darbā programmēšanas skolotāju (profesijas kods 2330 01) uz nenoteiktu laiku. Darba vietas adrese: Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras novads. Paredzamais darba tiesisko attiecību uzsākšanas datums 2026. gada 12. janvāris. Ja Tev ir vēlme: • īstenot izglītības programmu mācību priekšmetā PROGRAMMĒŠANA atbilstoši Valsts izglītības standartam; • vadīt pedagoģiskā procesa norisi ar izglītojamiem, pielietojot inovatīvas informācijas tehnoloģiju piedāvātās iespējas un metodikas; • iesaistīties Iestādes attīstības mērķu un uzdevumu īstenošanā, kā arī izglītības iestādes īstenotajos projektos; • sagatavot izglītojamos olimpiādēm, konkursiem; • pastāv iespēja papildus datorikas stundām vadīt arī savu izstrādāto interešu izglītības programmu; un ja Tev ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” vai students/-e; • atbilstība Izglītības likuma un Bērnu tiesību aizsardzības likuma noteiktajām prasībām; • izglītības jomu reglamentējošo normatīvo aktu pārzināšana; • mācību un audzināšanas darba satura pārzināšana; • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • prasmes darbā ar datoru (MS Office programmas, kādu no tīmekļa pārlūkprogrammām – Microsoft Edge, Chrome vai MozillaFirefox) un izglītības tehnoloģijām; • kompetences: labas komunikācijas prasmes; psiholoģiskā noturība un saskarsmes kultūra; spēja pieņemt lēmumus, prasme reaģēt un rīkoties nestandarta situācijās; mēs piedāvājam: • atalgojumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”, 1510 EUR mēnesī pirms nodokļu nomaksas par vienu pedagoģisko likmi; • 12 kontaktstundas 10.-12.klasēs; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • iespēju strādāt dinamiskā vidē Valmieras 2.vidusskolā.   Profesionālās darbības aprakstu (CV) gaidīsim līdz 2026.gada 5.janvārim plkst.17.00 iesniedzot personīgi Iestādes lietvedei (adrese: Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā: v2v@valmiera.edu.lv. Pieteikums iesniedzams ar norādi “Vispārējās vidējās izglītības skolotāja/-as vakancei/programmēšana”. Tālrunis informācijai: 64207543 (direktora vietnieks), 64207163 (direktors). Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VISPĀRĒJĀS VIDĒJĀS IZGLĪTĪBAS SKOLOTĀJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Raiņa iela 11, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Nepilnais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Nepilna slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2026-01-05 Kontaktpersona: v2v@valmiera.edu.lv 64207543, 64207163

Mūsu partneri