Valmieras Ziņas

Aigars Plotkāns: Pelni un dimanti Latvijas izglītības sistēmā (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Izglītības sistēma ir kā muzeja eksponāts, kuru rotā saudzējošs un pasargājošs uzraksts: ‘’ar rokām neaiztikt!’’. Varbūt tāpēc, ka laika zobs to ir padarījis trauslu un vārīgu? Varbūt tāpēc, ka tā ir aizgājušā laikmeta unikāla liecība? Varbūt tāpēc, ka sistēma ir pedagogu pielūgsmes objekts, fetišs un ikona?

Katrā ziņā visi mēģinājumi nomainīt artefaktu ekspozīciju izglītības sistēmā jau 20 gadus nav vainagojušies ar panākumiem. Latvieši saka: ‘’vecs zirgs labi tur vadziņu!’’, tāpēc izglītības lauciņā aram pa vecam, tradicionāli, pēc sentēvu metodēm. Tas nekas, ka lauciņš noplicināts, daļa snauž papuvē, bet ražas apcirkņos pelavu ka biezs. Dodiet tik naudu jaunam zirgam, dāsnāk mēslojiet, dāsnāk atalgojiet arāju un vēl kādu pūru graudu nokulsim. Vai tad?

Izglītības sistēma pēc definīcijas ir konservatīva. Izglītības tiesiskais, administratīvais un metodiskais ietvars ir gana ciešs, lai apslāpētu brīvdomības izpausmes. Pedagogs ir daudzu kungu kalps, kas pakļauts spiedienam no skolas vadības, audzēkņiem, vecākiem, pašvaldības, ministrija un tās struktūrvienībām. Pedagogu tiesības ir nesamērīgi mazas salīdzinot ar atbildību likuma, normatīvo aktu un sabiedrības priekšā. Liela daļa skolēnu lieliski zina savas tiesības, kas būtībā ir pozitīvs fakts. Pozitīvi tas ir līdz brīdim, kamēr skolēns sāk savas tiesības izmanto manipulācijai, savas atbildības noliegšanai vai šantāžai.

Izglītības ‘’biznesa’’ modelis – nauda seko skolēnam, ienes sistēmā mārketinga elementus ar kuriem skolas pievilina skolēnus. ‘’Koķetēšana’’ ar skolēniem un vecākiem, sauklis: ‘’klientam vienmēr taisnība’’ un mazo skolu izdzīvošanas sindroms liek izvairīties no objektīviem sociāliem konfliktiem un to risināšanas.

Pedagogu morālais un administratīvais presings ‘’palīdz’’ nokaut iniciatīvu, ievirza domāšanu un rīcību ierastā rutīnas gultnē. Turklāt, liela daļa skolotāju nemaz nav pedagogi. Jā, pedagoga diploms ir, kvalifikācijas kursi regulāri apmeklēti, metodiskais materiāls izstrādāts, darba disciplīna ievērota. Diploms un amats nepadara skolotāju par pedagogu. Pedagogam nepieciešams talants, unikālas personības īpašības, noteiktas prasmes, aizrautība un nesavtīga bērnu mīlestība.

Skolā nevar strādāt ikviens, kurš izpildījis augstskolas prasības un izlaidumā nobildējies studentu grupas kopbildē. Ne katrs konservatorijas beidzējs kāpj uz operas skatuves, daļa spēlē bērēs vai restorānos.

Daļa pedagogu cīnās par izdzīvošanu, papildu slodzi vai pacietīgi gaida pensiju. Nepārmetīsim viņiem, tāda ir dzīve. Tostarp simti sava aroda meistaru atrod iespēju strādāt radoši un pirmajā vietā turēt skolēna audzināšanu, kā virsmērķi, kā misiju.

Izglītības sistēmai ir piramīdas forma. Izmaiņas jebkurā līmenī, automātiski prasa izmaiņas citos līmeņos. Tieši tāpēc, reformas ir tik komplicētas un visaptverošas. Tas neattaisno stagnāciju un inerci.

Slimības pazīmes sistēmā manāmas jau krietni sen, diagnozes uzstādītas, terapija nozīmēta, bet slimnieks vēl cer uz pūšļotājiem, homeopātiskām zālītēm un sinepju plāksteriem.

Joprojām gaisā virmo aplamais un fiasko piedzīvojušais uzstādījums: būvēt uz zināšanām balstītu sabiedrību un ekonomiku. Faktu, formulu, standarta risinājumu  un noteikta apjoma zināšanu apguve reālajā pedagoģijā tiek uzskatīta par izglītības pamatuzdevumu. Nē, nē, jūs iebildīsiet! Pamatuzdevums ir bērna, jaunieša sagatavošana dzīvei! Jā, bet zinošs taču ir sagatavots! Vai tad?

ASV jau pirms 20 gadiem saskārās ar izglītotu idiotu problēmu. Speciālisti bez cilvēcisko īpašību kodola, zinoši absolventi ar izkropļotu vērtību sistēmu, cilvēki ar hamburgera kultūras līmeni, uzskrūvētas pašapziņas apmāti karjeristi.

Ja izglītības sistēmā zināšanas nekalpo audzināšanai, personības izveidei vai sociālo kompetenču attīstīšanai, tad sistēma ir aplama. Audzināšana ir būtiskākais pedagoģijas uzdevums. Zināšanas kretīna rokās (galvā!) ir bīstams ierocis. Audzināt cilvēku, lūk patiesa izglītības sistēmas misija!

Izglītības saturam, metodēm un vērtēšanas sistēmai jāstrādā personības veidošanas kontekstā. Kāpēc Latvijā liela piekrišana ir Valdorfa, Montesori vai citām ne tik tradicionālām un alternatīvām apmācības sistēmām? Tāpēc, ka daļa sabiedrības nespēj pieņemt aplamo izglītības mērķa un formas uzstādījumu!

Izglītības sistēmas reformas tēma ik pa brīdim uzvirmo ar jaunu sparu. Kaut kur ministrijas kabinetos tiek iznēsāta uz kompetencēm orientēta mācību satura ideja. Kāds vēl joprojām uzskata, ka problēmas sistēmā ir atrisināmas ar skolotāju atalgojuma palielināšanu. Vēl kāds koncentrējas uz skolu tīkla optimizāciju. Arī tas ir jādara. Cik likvidētām, piedodiet, optimizētām skolām pirms sprieduma parakstīšanas ir uzlikti jauni jumti, nomainīti logi un savesta kārtībā apkures sistēma? Jo ātrāk tiksim galā ar skolu tīkla perspektīvo redzējumu, jo prātīgāk varēsim veikt investīcijas infrastruktūrā. Tas ir svarīgi. Bet pagaidām barosim bērnus ar zināšanām, izstrādāsim jaunu pedagogu vērtējuma sistēmu, iekļausi mācību saturā militāro mācību un nopirksim interaktīvo tāfeli.  Zinošs, tātad apbruņots?

    Ineta - 27.06.2017

    Plotkāna kungs, kā vienmēr- Jūs vai nu ienīst, vai mīl. Es piederu otrajiem.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Valsts meža dienests (turpmāk – VMD) izsludina konkursu uz vakanto Vidzemes virsmežniecības Valmieras mežniecības Trikātas apgaitas mežziņa/-es ierēdņa amata vietu (uz nenoteiktu laiku). Galvenie amata pienākumi: • pārzināt noteikto teritoriju, darbam izmantojot GPS uztvērēju, • praktiski uzraudzīt meža apsaimniekošanas, meža un vides aizsardzības, medības un ugunsapsardzību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu noteiktā teritorijā, novērtēt to darbības efektivitāti, • pārzināt meža īpašumu lietas noteiktajā teritorijā, • sagatavot dokumentus, izskatīt administratīvās lietas un pieņemt lēmumus tajās, • pārzināt VMD informācijas sistēmu (ĢIS), uzturēt un papildināt tajā esošo informāciju. Prasības pretendentiem/ēm: • atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām, • bakalaura grāds vai pirmā līmeņa augstākā izglītība mežsaimniecībā, • vēlama darba pieredze mežsaimniecībā vai meža apsaimniekošanas normatīvo aktu ievērošanas uzraudzībā, • augsta atbildības sajūta, prasme patstāvīgi organizēt savu darbu, kā arī sadarboties, • B kategorijas autovadītāja apliecība, kas ļauj vadīt transporta līdzekli ar mehānisko pārnesumkārbu, • prasme strādāt ar MS Office standartprogrammām, vēlme apgūt specializētās VMD informācijas sistēmas, kā arī GPS uztvērēja izmantošanas iespējas. Mums ir svarīgi, lai veicot savus ikdienas pienākumus, Tev būtu nozīmīgas mūsu vērtības un ar savu rīcību Tu censtos tās iedzīvināt. VMD vērtības, jeb savā darbā novērtējam: • Komandu, kur cilvēki un viņu sadarbība ir vērtīgāka par rīkiem un priekšrakstiem. • Klientu, kam ikreiz izcila pieredze ir vērtīgāka par mūsu sekošanu likuma burtam. • Rezultātu, kad reāli atrisinātas lietas ir vērtīgākas par sekošanu procedūrām. •  Izaugsmi, jo viena jauna, izmēģināta lieta ir vērtīgāka par simts prātojumiem. Piedāvājam: • mēnešalgu, sākot no 1375 līdz 1618 EUR (bruto alga), • atbildīgu un stabilu darbu draudzīgā un profesionālā kolektīvā, • sociālās garantijas; • veselības apdrošināšanu no pirmās darba dienas. Motivētu pieteikuma vēstuli, kurā norādīta atbilstība Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām, profesionālās darbības un izglītības aprakstu (CV) un izglītību apliecinošu dokumentu kopijas lūdzam sūtīt uz e-pasta adresi personals@vmd.gov.lv, tālrunis uzziņām 25439364. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula, turpmāk - VDAR) 13. pantu, Valsts meža dienests informē, ka pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu konkursa norisi. Pieteikuma dokumentos norādīto personas datu apstrādes pārzinis ir Valsts meža dienests. Profesija: MEŽZINIS Algas izmaksas veids: Akordalga Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 40, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-04 Darba sākšanas datums: 2025-12-29 Kontaktpersona: Līga Siņica-Siņavska Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

SIA Europespareparts Aicinām komandā  Autokrāsotāju/virsbūves sagatavotāju krāsošanai Virsbūvju remonta uzņēmums Mazsalacā paplašina komandu un meklē atbildīgu un zinošu autokrāsotāju/virsbūves sagatavotāju krāsošanai Ko mēs piedāvājam: Darbu augošā un uz attīstību vērstā uzņēmumā;Stabilu un ilgtermiņa darba vietu ar regulāru darba laiku;Konkurētspējīgu un oficiālu atalgojumu no 1000-1800 Eur bruto ar sociālajām garantijām, atbilstoši pieredzei un ieguldījumam;Atbalstošu un draudzīgu kolektīvu;Sakārtotu darba vidi un nepieciešamo aprīkojumu;Iespēju pilnveidot prasmes un augt profesionāli. Tavi galvenie pienākumi: Sagatavot automašīnu virsbūves krāsošanai (špaktelēšana, slīpēšana, maskēšana, attaukošana u.c.);Veikt automašīnu virsbūves krāsošanu un lakošanu;Nodrošināt paveiktā darba kvalitāti un precizitāti;Sadarbība ar kolēģiem, lai nodrošinātu kvalitatīvu rezultātu klientam. Mēs sagaidām, ka Tev ir: Iepriekšēja pieredze automašīnu sagatavošanas darbos;Iepriekšēja pieredze autokrāsotāja amatā;Atbildīga attieksme pret darbu un precizitāte;Spēja strādāt patstāvīgi un komandā;Vēlme attīstīties un apgūt jaunas zināšanas. Darba vieta: Rūjienas iela 25, MazsalacaPieteikšanās: Sūti savu CV ar norādi AUTOKRĀSOTĀJSUz e-pastu: virsbuvjuserviss@gmail.comVai zvani: 25 141 718 Pievienojies mums un kļūsti par daļu no profesionāla un uzticama auto remonta servisa. Profesija: TRANSPORTLĪDZEKĻU KRĀSOTĀJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūjienas iela 25, Mazsalaca, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Uzņēmuma līgums Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 2 Līgums: Uzņēmuma līgums Aktuāla līdz: 2025-12-31 Darba sākšanas datums: 2025-11-30 Kontaktpersona: Daniels Žuravļovs

Zāles darbinieks/-ce  Tu iegūsi: stabilu atalgojumu vienmēr laikā 5.00 EUR /h -5.45 EUR/h (bruto), mēs parūpēsimies par Tavu maltīti- katru dienu bezmaksas un garšīgas pusdienas; atbalsts un apmācības, lai Tev būtu viss nepieciešamais veiksmīgam darba sākumam; veselības apdrošināšanu (pēc nostrādātiem 3 mēnešiem); apmaksātu pirmreizējo obligāto veselības pārbaudi; dāvanas svētkos un stipendijas bērniem par izcilām sekmēm - mēs novērtējam un atbalstām ģimenes vērtības; 300 EUR bonuss par katru rekomendēto kolēģi, kurš uzsāks darbu mūsu komandā. Mēs sagaidām: pamatizglītību; latviešu valodas zināšanas atbilstoši A1 līmenim; vēlmi un spēju aktīvi strādāt. Mēs Tev uzticēsim: izvietot preces; pārbaudīt preču marķējuma atbilstības cenu zīmēm; kontrolēt preču derīguma termiņus; konsultēt pircējus. Pieteikties vari šeit, atverot saiti! Ja ir kādi jautājumi, zvani uz bezmaksas tālruni: 80000088. Profesija: TIRDZNIECĪBAS ZĀLES DARBINIEKS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Georga Apiņa iela 10A, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Maiņu darbs Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Tirdzniecība / Mārketings Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-12-31 Kontaktpersona: Pieteikties, atverot saiti. 80000088 Izglītības līmenis: Vispārējā pamatizglītība

Mūsu partneri