Lasīšanas laiks: 4 min
Valmieras novada pašvaldība izsludinājusi Valmieras Industriālā parka iekšējās teritorijas dzelzceļa (un tā pievedceļa publiskajam dzelzceļam) un kravu iekraušanas/ izkraušanas (loģistikas) laukuma nomas tiesību izsoli, portālu “Valmieras Ziņas” informēja Valmieras novada pašvaldības Zīmolvedības un sabiedrisko attiecību nodaļas komunikācijas un sabiedrisko attiecību speciāliste Edīte Stērste.
Tas nodrošinās mūsdienīgākā un efektīvākā starptautiskā eksporta loģistikas centra izveidi Vidzemē – Valmieras Industriālais parks atrodas uz šobrīd vienīgā savienojuma starp Rīgu, Igauniju un Lietuvu. Līdz ar parka izveidi un starptautiska operatora piesaisti tiks veicināti visi nepieciešamie priekšnoteikumi regulārai liela apjoma un starptautiskajiem standartiem atbilstošu vietējo kravu nosūtīšanai pa dzelzceļu. 2024. gadā, veicot tirgus izpēti Vidzemes reģionā[1], secināts, ka ir pietiekams potenciāls regulāru dzelzceļa kravu pārvadājumu nodrošināšanai – Vidzemē prognozējamie kravu apjomi uz 2030. gadu ir vismaz 3500 pilnas kravas automašīnas kravas (vidēji 24 tonnas kravas bruto svara). Esošais pieprasījums spētu nodrošināt vismaz divu kombinēto kravu sastāvu (46 vagoni) nosūtīšanu katru nedēļu. Tirgus izpētē netika iekļauti Igaunijas dienvidu un austrumu reģionu uzņēmumi, kuriem dzelzceļa savienojums caur Valmieru ir iespējami izdevīgāks, nekā caur Tallinu. Tādēļ secināms, ka kopējais potenciāls dzelzceļa pakalpojumiem Valmieras Industriālā parkā teritorijā varētu būt lielāks par patlaban apzināto.
Nomniekam, veicot izveidotās infrastruktūras apsaimniekošanu un uzturēšanu, būs jāveic dzelzceļa kravu pārvadājumu pakalpojuma nodrošināšana, tai skaitā kravu konsolidācija, pārkraušana, uzglabāšana un citi saistītie pakalpojumi. Nomas tiesību termiņš noteikts līdz 30 gadiem.
Līdz 2025. gada beigām noslēgsies Valmieras Industriālā parka infrastruktūras, tostarp platsliežu dzelzceļa lietošanas tīkla, izbūve parka teritorijā 2,275 km garumā un savienojuma izveide ar publisko dzelzceļu 0,94 km garumā. Būvdarbi jau sekmīgi norisinās – izbūvēts savienojums ar publiskās lietošanas dzelzceļu un uzsākta sliežu ceļa izbūve ar sliežu platumu 1520 mm. Tiek izbūvēti sliežu ceļi un pārmijas pārvedas: divi pieņemšanas-nosūtīšanas sliežu ceļi un iekraušanas-izkraušanas sliežu ceļi. Turpinās kravu iekraušanas/ izkraušanas laukuma 4,6 ha platībā ar nestspēju 60 tonnas betonēšanas darbi. Kopumā darbi izpildīti 50 % apjomā.
Sliežu ceļu lietderīgais iekraušanas/ izkraušanas ceļa garums plānots līdz 48 vagoniem. Projektā paredzētas sliedes ar ritošā sastāva caurlaišanu ar ass slodzi ne mazāku par 25 t un ar izkliedēto slodzi ne mazāku par 8,5 t/m.
Mutiskā nomas tiesību izsole notiks 2025. gada 18. jūnijā plkst. 10.00 Valmieras novada pašvaldības administrācijas ēkā Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, 1. stāva zālē. Pieteikums dalībai izsolē iesniedzams Valmieras novada pašvaldībā līdz 2025. gada 9. jūnija plkst. 17.00:
- nododot personīgi pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā Lāčplēša ielā 2, Valmierā, Valmieras novadā, LV-4201, pirmdienās no plkst. 8.00 līdz 18.00, otrdienās, trešdienās un ceturtdienās no plkst. 8.00 līdz 17.00, piektdienās no plkst. 8.00 līdz 16.00;
- nosūtot pa pastu uz adresi: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads LV-4201. Pasta sūtījumam jābūt nogādātam šajā adresē noteiktajā vietā un termiņā. Izsoles tiesību pretendents pats personīgi uzņemas nesavlaicīgas piegādes risku;
- nosūtot pieteikumu elektroniski, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu, uz pašvaldības e-pastu pasts@valmierasnovads.lv.
Detalizētāk ar prasībām pretendenti var iepazīties izsoles noteikumos tīmekļvietnē investinvalmiera.eu. Iepazīties ar dzelzceļa būvniecības procesu iespējams šeit: https://youtu.be/qk0LsErQI54?si=gNl3tMPkFH-zTV26
Valmieras novada attīstības plānošanas dokumentos pašvaldība ir definējusi stratēģisko mērķi – plašāku industrializāciju līdz 2038. gadam, sekmējot darbavietu ar augstu pievienoto vērtību un uz eksportu orientētu darba vietu radīšanu, kā arī mazinot reģionālās attīstības atšķirības starp Rīgas reģionu un pārējo Latvijas teritoriju. Uzsākot īstenot šo mērķi un koncentrējoties uz jaunā Valmieras Industriālā parka kopējo teritorijas izveidi, tā tehniskais plānojums paredz piesaistīt līdz pieciem stratēģiskiem investoriem (102,54 ha teritorijā), vienlaikus veidojot klasteru pieejas principu starp minētās teritorijas potenciālajiem reģiona un pašvaldības komersantiem. Jāpiemin, ka publiskās izsoles rezultātā 2024. gada augustā par Valmieras Industriālā parka 2. attīstības kārtas zemes vienības ar 26 ha platību apbūvi ir noslēgts līgums ar SIA “Fibenol Latvia”, kas sekmīgas priekšizpētes darbu un ietekmes uz vides izpētes gadījumā 2027. gadā uzsāks biorafinēšanas ražotnes būvniecību. Savukārt šī gada aprīlī teritorijas daļai ar 23,7 ha platību (robežojas ar rakstā minētās nomas tiesību izsoles teritoriju) noslēgts apbūves tiesību līgums ar SIA “PATA BOARD”. Pašreiz izsludināta arī apbūves tiesību izsole parka teritorijas daļai ar 12 ha platību.
Savukārt Valmieras Industriālā parka infrastruktūras izbūves darbi tiek veikti ar Atveseļošanas fonda līdzfinansējumu 20 miljonu eiro apmērā, īstenojot projektu Nr. 3.1.1.i.0/1/23/A/CFLA/008 “Valmieras Industriālā parka attīstība” (2. kārtas attīstība, 57 ha lielā teritorijā). Plašāk par projektu tīmekļvietnē investinvalmiera.eu.
[1] SIA “Zeppelin” 2024. gada septembra ziņojums “Dzelzceļa infrastruktūras nepieciešamība Valmieras Industriālajā parkā”.