Valmieras Ziņas

Nepārmaksā par savu pensiju: izveidots pirmais pensijas plāns bez pārvaldīšanas komisijas maksas

Lasīšanas laiks: 4 min

Teju puse Latvijas iedzīvotāju atklāti atzīst, ka nezina, kā tiek pārvaldīts viņu pensijas uzkrājums un cik viņi par to maksā komisijās. Bankas Citadele meitas sabiedrības “CBL Asset Management” valdes priekšsēdētājs Kārlis Purgailis atklāj, kā kopā ar savu pensiju pārvaldnieku iespējams ietaupīt, lai maksimāli audzētu uzkrājumus vecumdienām. 

“Zināt, cik maksājam par ikdienā saņemtajiem pakalpojumiem ir īpaši svarīgi laikos, kad pasaulē valda nemiers un pieaug ikdienas izmaksas. Būtu vērtīgi pārskatīt izdevumus un neaizmirst arī par pensiju pārvaldīšanas komisijām, kurām jābūt atbilstošām pārvaldnieka ieguldītajam darbam,” stāsta bankas Citadeles meitas sabiedrības “CBL Asset Management” valdes priekšsēdētājs Kārlis Purgailis, kura vadītā pensiju uzkrājumu pārvaldītāju komanda nesen Latvijas iedzīvotājiem sākusi piedāvāt pirmo pasīvi pārvaldīto pensiju plānu – “CBL Indeksu plāns” – bez pārvaldīšanas maksas. Pirmā mēneša laikā “CBL Indeksu plānam” un uzkrājumu pārvaldītāju komandai uzticējušies iedzīvotāji ar kopējo uzkrājumu gandrīz viena miljona eiro apmērā. 

Kāpēc tas ir svarīgi? 

Pensiju 2. līmeņa uzkrājumā no katras algas tiek novirzīti seši procenti, kas nonāk pie izvēlētā pārvaldītāja. Katrs var izvēlēties ne tikai pārvaldītāju, bet arī pensijas uzkrājuma ieguldījumu plānu jeb pieeju, pēc kādas pārvaldītājs var cilvēka uzkrājumu palielināt. Piemēram, ieguldot akcijās, parāda vērtspapīros utt. Parasti izšķir divas pieejas – pasīvo un aktīvo pārvaldi. 

Kāda ir atšķirība starp pasīvo un aktīvo pensijas plānu pārvaldi? 

Nosaukumi jau pasaka priekšā pieejas pamatprincipus. Aktīvajā pārvaldē speciālisti analizē, kur labāk ieguldīt klientu līdzekļus, kā arī reaģē uz pasaules notikumiem, lai  iespēju robežās uzkrājums nesamazinātos brīžos, kad vērojama finanšu tirgus lejupslīde. Pasīvajā pārvaldē process ir automatizēts un līdzekļi nonāk indeksu fondos. Piemēram, ieguldīts tiek indeksu fondā, ko veido 100 pasaulē veiksmīgāko uzņēmumu akcijas. Pasīvā pārvalde pēc būtības ietver mazāk speciālistu tiešo iesaisti, līdz ar to šiem plāniem komisijas maksām būtu jābūt niecīgām vai vispār bez komisijas maksas. Tomēr redzam, ka Latvijā par indeksu plānu pārvaldīšanu joprojām tiek prasītas nesamērīgas pārvaldīšanas maksas, kas atsevišķos gadījumos pielīdzināmas aktīvās pārvaldes maksām.

Kāpēc ir iespējams piedāvāt pasīvi pārvaldītu plānu bez komisijas maksas?

Redzam, ka iedzīvotājiem ir pietiekami liela interese savu pensiju ļaut pārvaldīt ar pasīvo pārvaldi, kur ir iespējams līdz pat 100 % no saviem līdzekļiem ieguldīt uzņēmumu akcijās. “CBL Asset Management” komanda šo pakalpojumu  piedāvā bez pārvaldīšanas maksas, jo 20 gadu gaitā ir izstrādāti un ieviesti procesi, kas aktīvās pārvaldības ietvaros ir izkopti tiktāl, ka pasīvās pārvaldes veikšanai nekādas papildu izmaksas nerodas. Komisijas maksas regulē valsts, un to veidi ir dažādi, tomēr jaunajā “CBL Indeksu plānā” netiek iekasēta ne mainīgā, ne pastāvīgā pārvaldības komisijas maksa, un ar to šis plāns ir unikāls. Tiek piemērota tikai turētājbankas komisija 0,08 % gadā no visas uzkrātās summas. Šī komisija sedz bankas izdevumus par vērtspapīru glabāšanu, kas tiek maksāti trešajām pusēm.

Kāds ir “CBL Indeksu plāna” veidošanas princips?

Pateicoties  uzkrājumu pārvaldītāju komandas pieredzei, mūsdienīgai datu analīzei un dažādiem optimizācijas modeļiem, Citadeles meitas uzņēmuma profesionāļi ir izveidojuši, mūsuprāt, efektīvāko ieguldījumu struktūru, kuras pamatā ir tirgus indeksus replicējoši fondi un ETF jeb biržā tirgotie fondi. Patlaban 70 % no šī plāna investīcijām veido ASV uzņēmumi. Salīdzinājumā ar citiem pārvaldītājiem  “CBL Asset Management” piedāvā investēt gan lielajos ASV uzņēmumos, gan mazāka kapitāla apjoma kompānijās, tādejādi dažādojot portfeļa piedāvājumu un samazinot riskus. 

Vai viena recepte der visiem? 

Kopumā noteicošais ir katra iedzīvotāja vecums. Investīciju pamata teorija saka – jo garāks paredzētais investīciju periods, jo lielāku riska profilu investors var uzņemties. Pensiju 2. līmeņa plānu gadījumā tas nozīmē – jo jaunāks cilvēks, jo lielāka akciju ieguldījumu īpatsvara plānu tas var izvēlēties. Mainoties normatīvajiem aktiem, pēdējos gados ir palielinājies pensiju 2. līmeņa ieguldījumu plānu klāsts, kas mēdz radīt galvassāpes iedzīvotājam. Lai palīdzētu neapjukt informācijas gūzmā un izvēlēties atbilstošo pensiju 2. līmeņa plānu, palīdzot arī aprēķināt savu personīgo nākotnes pensiju, “CBL Asset Management” ir apkopojis informāciju mājas lapā pensija.lv.

Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par Latvijas iedzīvotāju zināšanām sava pensijas uzkrājumu plāna pārvaldīšanā banka Citadele veica šī gada februārī, aptaujājot 755 iedzīvotājus vecuma grupā no 18 līdz 59 gadiem.

 

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ. Nr. 90000069281) izsludina konkursu uz Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes Algas nodokļu daļas galvenā nodokļu inspektora ierēdņa amatu (vakance uz nenoteiktu laiku) Nodokļu nomaksas veicināšanas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) pamatdarbības un atbalsta funkcijas īstenošana labprātīgas nodokļu, nodevu, citu valsts noteikto obligāto maksājumu un tieši piemērojamos Eiropas Savienības normatīvajos aktos par muitas lietām noteikto maksājumu saistību izpildes, aprēķināšanas un maksāšanas pareizības kontroles un atbalsta jomā. Mūsu vērtības ir efektivitāte, atbildība un sadarbība. Ja Tev ir: akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība; zināšanas nodokļu normatīvajos aktos; spēja strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; pamatprasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; atbilstība likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām; nevainojama reputācija. Ja Tev ir kāda no šīm īpašībām vai prasmēm, mēs Tevi gaidām Algas nodokļa daļā: proti argumentēt un pamatot savu viedokli; esi nosvērts, komunikabls un atvērts jautājumiem; atbildības sajūta, precizitāte, disciplinētība un līdzsvarotība; pārzini vai interesē kā notiek process kādā no nozarēm, piemēram, būvniecības nozarē, mazumtirdzniecībā, ražošanas nozarē, sabiedriskajā ēdināšanā, pakalpojuma sniegšanā; spēj saskatīt likumsakarības, analizēt un aprakstīt iegūto informāciju; proti strādāt ar datoru un programmām; labprāt dodies ārpus darba vietas; jūties droši svešā vietā un spēj runāt ar jebkuru personu. Tev ikdienā būs šādi pienākumi: Jākomunicē ar nodokļu maksātājiem kā klātienē vai attālināti, tā rakstiski. Jārīko un jāpiedalās klātienes un attālinātajās tikšanās ar nodokļu maksātājiem. Jāveic nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apmeklēšana/novērošana. Jāgatavo pieprasījumi nodokļu maksātājiem, kredītiestādēm, valsts un pašvaldību institūcijām. Jāstrādā ar programmām un informācijas sistēmām. Jāvērtē grāmatvedības reģistri un dokumenti. Jāanalizē iegūtā un apkopotā informācija. Jāapraksta rezultāti, gatavojot nodokļu rēķinus un lēmumu projektus. Jāsadarbojas ar kolēģiem. Mēs piedāvājam: Stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1483 līdz 1719 EUR (bruto), pārbaudes laikā līdz 1521 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes ilguma attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; Tev būs sociālās garantijas. Apdrošināšanas polisi. Brīvas papildus dienas (papildatvaļinājuma dienas). Iespēju strādāt daļēji attālināti. Labas izaugsmes iespējas. Ieguldīt savas zināšanas un prasmes. Tavs darbs būs novērtēts no kolēģu un vadības puses. Ātri apgūt darba pienākumus. Teicamu kolektīvu. Elastīgu un ērtu darba laiku. Priekšrocības pretendentam ar: akadēmisko vai otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību ekonomikā vai komerczinībās un administrēšanā vai tiesību zinātnē; pieredzi nodokļu administrēšanā vai uzņēmējdarbībā, vai finanšu vadībā, vai finanšu analīzē, vai grāmatvedībā, vai auditā vai tiesību zinātnē ne mazāk kā divi gadi. Ierēdņa dienesta vieta: Beātes iela 49, Valmiera. Pieteikuma vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 20 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz NNVP_AND_GNI_Valmiera_Vards_Uzvards”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam ierēdņa amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās daļas un Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67121490. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru +371 67122633 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: GALVENAIS NODOKĻU INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Ierēdņa amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-22 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Vairāk par mums uzzināsi šeit: www.vid.gov.lv VALSTS IEŅĒMUMU DIENESTS (reģ.Nr.90000069281) izsludina konkursu uz Informātikas pārvaldes Reģionālās tehniskā atbalsta daļas Otrās nodaļas vecākā informācijas tehnoloģiju administratora darbinieka amatu (1 vakance uz nenoteiktu laiku) Informātikas pārvaldes kompetencē ir Valsts ieņēmuma dienesta (turpmāk – VID) atbalsta funkcijas īstenošana informācijas sistēmu resursu pārvaldības jomā. Mūsu vērtības ir: efektivitāte, atbildība, sadarbība. Ja Tev ir: vidējā vai profesionālā vidējā izglītība; praktiskas zināšanas par datortīklu (LAN) uzbūvi, izmantotajiem protokoliem, konfigurēšanu un darbības principiem; padziļinātas un praktiskas zināšanas par darbstaciju operētājsistēmām un lietojumprogrammām, to uzstādīšanu un apkopes veikšanu; padziļinātas un praktiskas zināšanas par datortehnikas t.sk. perifērijas iekārtu uzbūvi, darbības principiem un veidiem; labas prasmes darbā ar MS Outlook, Word, Excel; spēja patstāvīgi organizēt darbu un strādāt paaugstinātas intensitātes apstākļos; spēja uzņemties atbildību un pieņemt lēmumus; atbilstība likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām; nevainojama reputācija. Ja esi gatavs nodrošināt: lietotāju tehnisko atbalstu, datortehnikas un programmatūras problēmu lokalizāciju un risināšanu; datortehnikas sagatavošanu un uzturēšanu; tehniskās infrastruktūras un serveru darbības uzturēšanu; informācijas un komunikāciju tehnoloģiju drošības pasākumu nodrošināšanu. Pievienojies mūsu kolektīvam, jo mēs piedāvājam: stabilu atalgojumu, mēnešalga no 1405 līdz 1777 EUR (bruto), - pārbaudes laikā līdz 1529 EUR, atkarībā no Tavas profesionālās pieredzes attiecīgajā jomā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā; interesantu un stabilu darbu, draudzīgu kolektīvu; personīgo izaugsmi un profesionālo zināšanu pilnveidošanu; iespēju piedalīties dažādās apmācību programmās; sociālās garantijas; veselības apdrošināšanas polisi no pirmā mēneša; papildatvaļinājuma dienas. Priekšrocības pretendentiem ar: vidējo vai vidējo profesionālo izglītību informācijas tehnoloģiju jomā; praktisko darba pieredzi informātikas jomā vismaz vienu gadu; B kategorijas vadītāja apliecību. Darbinieka darba vieta: Beātes iela 49, Valmiera, LV-4201 Motivācijas vēstuli, dzīvesgaitas aprakstu (Curriculum Vitae (CV)), izglītību apliecinoša dokumenta kopiju 15 dienu laikā no šī sludinājuma publicēšanas dienas Nodarbinātības valsts aģentūras vakanču portālā lūdzam nosūtīt Valsts ieņēmumu dienestam, Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, vai uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Konkurss uz IP_RegioTAD_2N_VITA_Vārds_Uzvārds”. Pretendentiem, kuri izglītību ir ieguvuši ārvalstīs, lūdzam pievienot dokumentu par tās akadēmisko atzīšanu Latvijā. Sazināsimies ar tiem pretendentiem, kuri tiks izvirzīti personāla atlases otrajai kārtai. Piesakot savu kandidatūru vakantajam darbinieka amatam, pretendents apliecina, ka atbilst likuma „Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta otrās daļas prasībām. Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 13.panta 1. un 2.punktu, informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu kvalitatīvu atlases konkursa norisi atbilstoši normatīvajiem aktiem nodarbinātības jomā. Personas datu apstrādes pārzinis ir VID Talejas ielā 1, Rīgā, LV-1978, tālr.+371 67122633; datu aizsardzības speciālista kontaktinformācija: datuaizsardziba@vid.gov.lv, tālr. +371 67122658, +371 67122660. Papildu informāciju par personas datu apstrādi un par atlases procesa privātuma politiku VID ir pieejama VID tīmekļa vietnē sadaļās: Personas datu apstrāde VID un Atlases procesa privātuma politika. Jautājumos par amata pienākumiem zvani uz tālruņa numuru +371 67123444. Ja Tev ir neskaidrības par konkursu, zvani uz tālruņa numuru 67122630 vai uzdod savu jautājumu, rakstot uz e-pasta adresi VID.konkursi@vid.gov.lv ar norādi “Jautājums par konkursu”. Profesija: INFORMĀCIJAS TEHNOLOĢIJU ADMINISTRATORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Beātes iela 49, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Darbības joma: Informācijas tehnoloģijas / Telekomunikācijas Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-17 Kontaktpersona: Tālrunis: 67122633 E-pasts: vid.konkursi@vid.gov.lv

Mūsu partneri