Valmieras Ziņas

Ceļā uz iekļaujošo izglītību

Lasīšanas laiks: 7 min

Mums vēl ļoti daudz darāmā, lai, saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) pamatnostādnēm, Latvijā izpildītu visus priekšnosacījumus personu ar invaliditāti sekmīgai iesaistei vispārējās izglītības sistēmā, uzskata Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālās struktūrvienības karjeras konsultante un bibliotekāre Astrīda Bētere. 3. decembrī viņa pārstāvēja skolu Starptautiskajai personu ar invaliditāti dienai veltītajā konferencē “Izglītības pieejamība”.

Pēc konferences Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) Ziedoņa zālē notika Gada balvas personu ar invaliditāti atbalstam pasniegšanas ceremonija, kurā pateicības rakstu saņēma arī Alsviķu teritoriālā struktūrvienība – par “Erasmus+” mobilitātes projektu īstenošanu, tajos sekmīgi iekļaujot personas ar speciālām vajadzībām.

“Konferenci LNB organizēja Latvijas Republikas Tiesībsargs sadarbībā ar invalīdu un viņu draugu apvienību “Apeirons,” informē Astrīda Bētere. “Tajā piedalījās valsts iestāžu un pašvaldību darbinieki, nevalstisko organizāciju, skolu un bibliotēku pārstāvji, kā arī vecāki bērniem ar īpašām vajadzībām. Kopā sanākšanas vadmotīvs – izglītības pieejamība pamatskolas un vidusskolas posmos. Iepazināmies ar augstskolu monitoringa rezultātiem, labās prakses piemēriem Latvijā un ārvalstu augstākās izglītības iestādēs.

Konferencē daudz runājām par to, kā uzrunāt sabiedrību, lai tajā vairāk pamanītu, ka mums līdzās ir cilvēki ar īpašām vajadzībām.

Galvenā atziņa, kas izskanēja tiesību un invaliditātes pētījumu profesores, Bohumas invaliditātes pētījumu centra (BODYS) vadītājas, ANO Personu ar invaliditāti tiesību komitejas priekšsēdētāja vietnieces Terēzijas Degeneres videouzrunā – personām ar speciālajām vajadzībām ir jānāk sabiedrībā, nevis jānorobežojas. Terēzija Degenere pati ir cilvēks ar invaliditāti kopš bērnības, viņai nav roku. Savā videouzrunā viņa brīvi pāršķīra lapas ar kāju pirkstiem. Latvijas cilvēki, kuriem ir līdzīgas problēmas, iespējams, kautrētos to darīt,” atzīst Astrīda Bētere. “Saskaņā ar Terēzijas Degeneres visdziļāko pārliecību – skolēniem ar invaliditāti jāmācās vispārizglītojošās skolās, ja viņi spēj izpildīt šo mācību iestāžu standartizētās prasības. Tāpat profesore uzskata – audzēkņiem ar speciālām vajadzībām ir tiesības uz iekļaujošo izglītību. Tas sasaucas arī ar ANO konvenciju par personu ar invaliditāti tiesībām, ko iecerēts īstenot līdz 2020. gadam.

Speciālā izglītības sistēma pakāpeniski tiks pārveidota par iekļaujošo. Taču to iespējams realizēt vienīgi tad, ja audzēkņiem ar īpašām vajadzībām nodrošina visas iespējas attīstīt savus talantus un potenciālu. Tas nozīmē zīmju valodu, braila rakstu un cita veida komunikāciju. Tas ir arī viens no pienākumiem, ko Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm uzdots izpildīt jau tuvākajā laikā.

LR Izglītības un zinātnes ministrijas iecere, domājot par to, kā risināt šo jautājumu, ir – no 59 speciālās izglītības iestādēm atstāt vien dažas – audzēkņiem ar garīga rakstura traucējumiem. Šobrīd jau tiek izstrādāts pakalpojumu grozs, kurā tiks iekļauti speciālie pedagogi, psihologi, logopēdi un atbalsta personāls, kas vispārizglītojošajās skolās palīdzēs strādāt ar audzēkņiem, no kuriem šobrīd daudzi mācās speciālajās skolās.  Konferencē daudz tika runāts par to, cik būtiska minēto jautājumu risināšanā ir veiksmīga Izglītības un zinātnes, Labklājības, kā arī – Veselības ministrijas sadarbība, lai maksimāli atvieglotu dzīvi cilvēkiem ar speciālajām vajadzībām.

Ļoti saistoša bija Vaivaru pamatskolas direktores Ineses Kārkliņas uzstāšanās. Šajā skolā jau darbojas iekļaujošās izglītības modelis un direktore dalījās pieredzē par to, kā skolēni savā vidū pieņem savā un atbalsta bērnus ar invaliditāti. Minētais modelis arī nozīmē to, ka skolas noteikumi zināmā mērā tiek pielāgoti šo audzēkņu vajadzībām un visi pārējie bērni seko, kā viņi var palīdzēt skolasbiedram, kuram ir nopietnas redzes vai citas problēmas.

Ineta īvāne, IZM Izglītības departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā, savā uzrunā “Speciālā izglītība: problēmas un risinājumi” iepazīstināja ar secinājumiem, kas gūti, veicot pētījumu par augstākās izglītības pieejamību personām ar invaliditāti.  Uzklausījām vairākus labās prakses piemērus un arī stāstus, kas nebija īpaši glaimojoši. IZM minēto problēmu risinājumu saskata trīs daļās: indivīda kompetence, izglītības vide un efektīva resursu pārvaldība. Attiecībā uz indivīdu kompetenci tika uzsvērts, cik būtiski iespējami ātrāk noteikt un mācību laikā nodrošināt katra indivīda zināšanām un prasmēm atbilstošāko izglītības saturu.”

Astrīda Bētere, ņemot vērā daudzus gadus ilgo pieredzi darbā ar Alsviķu struktūrvienības audzēkņiem, uzskata – Latvijā veiksmīgi īstenot ieceri – speciālo skolu audzēkņus integrēt vispārizglītojošajās skolās – iespējams tikai tad, ja mūsu valstī tuvākajā laikā ievērojami uzlabotos labklājības līmenis. “Taču – ja veselais cilvēks par savu darbu saņem minimālo atalgojumu, no kura vēl atvelk nodokļus, lai atvieglotu dzīvi ļaudīm ar īpašām vajadzībām, tad daudzi no viņiem diemžēl nespēj raudzīties uz šiem cilvēkiem tā, kā to pieņemts darīt labklājības valstīs. Tāpēc ļoti gribas cerēt, ka Latvijā nostiprināsies profesionālā izglītība, būs jauni profesionāļi, kas veidos savus uzņēmumus, dos cilvēkiem darba vietas un maksās nodokļos. Līdz ar to arī ātrāk izveseļosies sociālā vide. Taču, ņemot vērā šā brīža situāciju, mēs nevaram tiešā veidā pārņem labklājības valstu pieredzi.

Alsviķu skolas specifika: vidē, kur mācās audzēkņi ar speciālām vajadzībām, iekļaujam arī veselos skolēnus. 97 no 146 audzēkņiem ir ar īpašām vajadzībām, taču uzņemam ikvienu, kurš vēlas apgūt kādu no mūsu piedāvātajām profesijām. Vecākajam skolas audzēknim ir 58, jaunākajam – 16 gadi. Uzsākot mācības, izvērtējam katra prasmes un zināšanas un atbilstoši tām piedāvājam mācību metodiku. Katrā ziņā – vismaz tuvākajā laikā neredzu, ka šeit kaut kas varētu radikāli mainīties.

Konferences otrajā daļā darbs noritēja trīs tematiskajās grupās. Dalībnieki dalījās pieredzē un iesaistījās diskusijās par izaicinājumiem un riskiem, kas attiecas uz izglītības pieejamību. Savstarpējas izpratnes rosināšanai un būtisko lēmumu pieņemšanā nozīmīgi bija stāsti, kuros dalījās ģimenes, kurās aug bērni ar īpašām vajadzībām.

Darba grupā iepazināmies ar vairākiem praktiskajiem risinājumiem bibliotēku un informācijas pieejamībai. LNB Uzziņu un informācijas centra lasītavas vadītāja Zane Zvaigzne parādīja, kādus tehniskos līdzekļus izmanto LNB lasītavā. Galvenais secinājums – mēs, Latvijā, esam vēl tikai ceļa sākumā, lai skolās un bibliotēkās nodrošinātu visu to, ko paredz ANO minētā konvencija.”

“Ir liels prieks un gandarījums par to, ka “Erasmus+” jaunajā projektā “Profesionālā pieredze citā valstī – vairāk iespēju nākotnē” rasta iespēja iesaistīt arī audzēkņus ar speciālajām vajadzībām,” atzīst gan Astrīda Bētere, gan Smiltenes tehnikuma starptautisko projektu vadītāja Inguna Avota. Šo cilvēku iekļaušanu “Erasmus+” mobilitātē pamanījis un novērtējis arī Izglītības valsts attīstības aģentūra, LR Tiesībsargs un invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”, kas jau otro gadu rīko konkursu “Gada balva personu ar invaliditāti atbalstam”. Konkursa galvenais mērķis – novērtēt labās prakses piemērus un sekmēt to nevalstisko organizāciju darbību, kas pārstāv personas ar invaliditāti.

“Lielākais izaicinājums, sūtot praksē uz ārzemēm audzēkņus ar īpašām vajadzībām, bija uztraukums par organizatoriskajiem jautājumiem,” jaunajā pieredzē dalās Inguna Avota. “Taču tas, ka viss gāja no rokas, kārtējo reizi apliecina, ka uz saviem “Erasmus+” projektu sadarbības partneriem varam pilnībā paļauties. Alsviķu struktūrvienības audzēkņus ļoti laipni sagaidīja un uzņēma, nodrošinot viņiem visu nepieciešamo, gan lai veiksmīgi papildinātu profesionālās zināšanas un paplašinātu redzesloku, gan, lai iepazītu šo valstu kultūru, tradīcijas un ievērojamākās vietas. Mēs, Latvijā, varam daudz mācīties no citu valstu attieksmes pret cilvēkiem ar speciālām vajadzībām. Tur šiem cilvēkiem nemanāmi nodrošina visu nepieciešamo, lai viņi varētu darīt to pašu, ko pārējie. Apkārtējā sabiedrība ar viņiem rēķinās, izturas ar lielu atbildību, tajā pašā laikā nepārtraukti neliekot justies atšķirīgiem, saskaroties ar savu nevarību.

Kad sadarbības partnerus informēju par to, ka jaunajā projektā plānojam iesaistīt audzēkņus ar speciālām vajadzībām, visi uzreiz bija gatavi viņus uzņemt, izrādīja milzīgu pretimnākšanu un rūpes. Piemēram, Itālijā viņiem pat noorganizēja īpašu ekskursiju pa šās valsts skaistākajām vietām.

Mēs, Latvijā, varam daudz mācīties no citu valstu attieksmes pret cilvēkiem ar speciālām vajadzībām.

Kad sadarbības partnerus informēju par to, ka jaunajā projektā plānojam iesaistīt audzēkņus ar speciālām vajadzībām, visi uzreiz bija gatavi viņus uzņemt, izrādīja milzīgu pretimnākšanu un rūpes. Piemēram, Itālijā viņiem pat noorganizēja īpašu ekskursiju pa šās valsts skaistākajām vietām. Audzēknim ar speciālām vajadzībām un personai, kas viņu pavadīja, prakses laikā iedeva automašīnu, lai viņi varētu ērti nokļūt līdz darba vietai.

Vairāki Alsviķu struktūrvienības audzēkņi pēc prakses atzina: ar savām iespējām nekad nebūtu varējuši gūt tik skaistu pieredzi. Tāpat prieks, ka pilnveidot savas profesionālās prasmes tiks visu skolas specialitāšu audzēkņi.”

Līdz šim Alsviķu struktūrvienības audzēkņi “Erasmus+” mobilitātes projekta ietvaros guvuši jaunu pieredzi Itālijā un Portugālē. Tuvākajā laikā viņi dosies praksē arī uz Maltu un Lielbritāniju.

Aktuālais jautājums

Vai Jūs šķirojat bioloģiskos atkritumus

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība aicina pieteikties uz Matīšu pamatskolas direktora/-es amatu (uz nenoteiktu laiku) Ja Tev ir vēlme: • plānot un vadīt Matīšu pamatskolas (turpmāk – Skola) stratēģisko attīstību; • nodrošināt kvalitatīvu izglītības procesu, jaunā izglītības satura ieviešanu un profesionālu pārmaiņu vadību; • veidot labvēlīgu vidi pedagogu, audzēkņu, to vecāku radošai un inovatīvai darbībai; • vadīt un kopējam mērķim motivēt Skolas pedagogus/darbiniekus; • rūpēties par Skolas reputāciju, sekmēt audzēkņu piesaisti; • iedvesmot, virzīties uz izaugsmi, mācīties un palīdzēt mācīties citiem, rast inovācijas un radošus risinājumus; • iesaistīt Skolu izglītības attīstības projektos; • nodrošināt Skolas resursu efektīvu izmantošanu; • pārstāvēt Skolas intereses valsts un pašvaldību institūcijās, sadarbības projektos u.c.;   un ja Tev ir: • izglītība atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”; • atbilstība Izglītības likumā un Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktām prasībām; • vismaz triju gadu pedagoģiskā darba pieredze izglītības jomā vai izglītības vadības darbā; • izglītības jomas reglamentējošo normatīvo aktu pārzināšana un pieredze to sagatavošanā; • stratēģisks redzējums par Skolas attīstību, izpratne par inovācijām izglītībā, prasmes tās ieviest; • nevainojama reputācija; • valsts valodas prasme augstākajā līmenī, vismaz viena Eiropas Savienības oficiālā valoda profesionālajai darbībai nepieciešamajā apjomā; • kompetences: līdera dotības, prasme organizēt un vadīt komandas darbu; spēja argumentēt savu viedokli un pieņemt lēmumus, iedvesmot kolektīvu; labas komunikācijas, sadarbības un prezentācijas prasmes; augsta atbildības sajūta, precizitāte un spēja vadīt pārmaiņas; • teicamas prasmes darbā ar MS Office programmām; • vēlama B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, interesantu un atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā pašvaldībā; • stabilu atalgojumu, kas tiek noteikts atbilstoši Ministru kabineta 05.07.2016. noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (1724,- EUR pirms nodokļu nomaksas); • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. Motivācijas vēstuli, CV, augstākās izglītības dokumenta kopiju, kā arī stratēģisko redzējumu par Skolas attīstības prioritārajiem virzieniem līdz divām A4 lapām datorrakstā, Arial fontā, ar burtu lielumu “11”, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz personals@valmierasnovads.lv, vai personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā, adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads, ar norādi Matīšu pamatskolas direktora/-es amatam”, līdz 2025.gada 2.septembrim. Tālrunis papildu informācijai: 64207148. Ar nolikumu "Pretendentu atlases nolikums Matīšu pamatskolas direktora/-es amatam" varat iepazīties šeit. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: VADĪTĀJS /DIREKTORS /PĀRVALDNIEKS (IZGLĪTĪBAS JOMĀ) Darba vietas adrese: LATVIJA, Skolas iela 22, Matīši, Matīšu pag., Valmieras nov. Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-09-02 Kontaktpersona: personals@valmierasnovads.lv 64207148

Darbs tehniķim ar Avk (Hvac) - apkure, ventilācija, kondicionēšana.Pilna servisa apsaimniekošanas uzņēmums SIA “Hagberg”, kas kopš 2009. gada nodrošina īpašumu apsaimniekošanu, telpu uzkopšanu un teritoriju labiekārtošanu visā Latvijā, aicina pievienoties komandai.PRASĪBAS:- Pieredze darbā ar apkures, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas (AVK/HVAC) iekārtām;- Labas zināšanas par AVK sistēmu darbības principiem un uzbūvi;- Spēja patstāvīgi veikt sistēmu diagnostiku, apkopi un remontdarbus;- Tehniskā izglītība inženiertehniskā vai elektrotehniskā jomā;- Sertifikāti vai apliecības, kas saistīti ar AVK jomu;- B kategorijas autovadītāja apliecība;- Spēja lasīt tehnisko dokumentāciju un shēmas.- Labas klientu apkalpošanas prasmes un pozitīva attieksme.PIENĀKUMI:- Veikt inženiersistēmu uzturēšanas un remonta darbus.PIEDĀVĀJAM:- Darbu Vidzemes reģionā - Valmiera, Cēsis. - Darba algu no 1700.00 EUR līdz 1900.00 EUR (bruto), atkarībā no iepriekšējās darba pieredzes un kvalifikācijas, kā arī sociālās garantijas;- Darba automašīnu un tehnisko nodrošinājumu;- Pilnas slodzes darbu ar elastīgu darba laiku, dažkārt arī brīvdienās;- Zinošus, profesionālus, atsaucīgus kolēģus un apmācības;- Daļēji kompensētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika.Nosūtot savu pieteikumu SIA “HAGBERG” (reģistrācijas numurs: 40103233073, juridiskā adrese: “Ozolkalni B”, Mārupes novads, LV-2167), Jūs brīvprātīgi ļaujat darbā pieņemšanas nolūkā apstrādāt savus personas datus, kas norādīti Jūsu pieteikuma dokumentos.Pateicamies par atsaucību un lūdzam ievērot, ka sazināsimies ar otrās atlases kārtas kandidātiem. Profesija: SILTUMAPGĀDES, VENTILĀCIJAS UN SALDĒŠANAS TEHNIĶIS Algas izmaksas veids: Laika darba alga Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmieras nov. Darba laika veids: Normālais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2025-08-31 Darba sākšanas datums: 2025-08-12 Kontaktpersona: Personāla nodaļa: darbs@hagberg.lv; 29411900 Izglītības līmenis: Profesionālā vidējā izglītība

Pilna servisa apsaimniekošanas uzņēmums SIA “Hagberg”, Reģ. Nr. 40103233073 aicina pievienoties komandai APKOPĒJU. Darba vieta: Rīgas iela 74, Valmiera (Rimi veikals) Darba laiks: Darbs maiņās 9:00 - 19:00 un 07:00 - 20:00 (3 dienas strādā. 2 brīvas) Darba samaksa: 4,46 EUR/h bruto Ko Tu iegūsi, pievienojoties mums? - Stabilu un regulāru atalgojumu; - Profesionālu inventāru un nodrošinātu darba apģērbu; - Apmācības un atbalstošu vadītāju; - Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika; - Iespēju strādāt citos objektos ar iespēju nopelnīt papildus. Ko mēs sagaidām no Tevis? - Labas latviešu valodas zināšanas; - Atbildības sajūtu un vēlmi veikt darbu kvalitatīvi; - Pozitīvu attieksmi, fizisko izturību, spēju aktīvi un kārtīgi strādāt; - Iepriekšēja pieredze uzkopšanas darbos – priekšrocība, bet ne obligāta. Tavi pienākumi: Rūpēties par telpu tīrību un kārtību, ievērojot augstus sanitāros un higiēnas standartus, saskaņā ar objekta uzkopšanas programmu un darba uzdevumiem.Darbs ar grīdas mašīnu. SIA "HAGBERG" ir stabils un strauji augošs Latvijas uzņēmums, kas savu darbību aizsāka 2009. gadā. Uzņēmums apkalpo vairāk nekā 1000 klientu visā Latvijā, sniedzot nekustamo īpašumu attīstības, būvniecības un apsaimniekošanas pakalpojumus. HAGBERG piedāvā inovatīvus, energoefektīvus risinājumus un tiecas nepārtraukti pilnveidot sniegto pakalpojumu. Kontaktinformācija: Tālrunis: +371 20 202 558 E-pasts: darbs@hagberg.lv Profesija: APKOPĒJS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Rīgas iela 74, Valmiera, Valmieras nov. Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Pakalpojumi Pieteikto vietu skaits: 1 Aktuāla līdz: 2025-09-11 Darba sākšanas datums: 2025-08-12 Kontaktpersona: Personāla nodaļa: darbs@hagberg.lv; 29411900

Mūsu partneri