Valmieras Ziņas

Kā atgūt pārmaksātos nodokļus?

Lasīšanas laiks: 4 min

Ja rūpīgi un godprātīgi katru gadu tiek maksāti nodokļi, šajā gadījumā – iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), nākamajā gadā persona, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, var deklarēt attaisnotos izdevumus, lai saņemtu pārmaksātā ienākuma nodokļa atmaksu. Šis ir lielisks veids, kā papildināt ģimenes budžetu, tādēļ turpiniet lasīt, lai noskaidrotu, kā atgūt pārmaksātos nodokļus.

Pārmaksātos nodokļus var atgūt ne tikai par sevi

Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ iesniegt gada ienākumu deklarāciju, pat, ja tas nav obligāti, ir iespēja no valsts saņemt pagājušajā gadā pārmaksāto IIN. Jāatceras, ka deklarācijā var iekļaut ne tikai savus, bet arī ģimenes locekļu attaisnotos izdevumus. Ar ģimenes locekļiem šajā gadījumā saprot personas:

  • Vecākus un vecvecākus;
  • Bērnus un mazbērnus;
  • Laulāto;
  • Audzināšanā pieņemtu bērnu, no kura vecākiem nevar piedzīt alimentus laikā, kamēr bērns mācās (līdz 24 gadu vecumam);
  • Nepilngadīgu māsu vai brāli, kuriem nav darbspējīgu vecāku;
  • Apgādībā esošu personu apgādājamos;
  • Aizgādnībā vai aizbildnībā esošas personas;
  • Kuru labā, saskaņā ar tiesas spriedumu, no maksātāja tiek piedzīti alimenti.

Gada limits summai, no kuras var atgūt pārmaksātos nodokļus, ir 600 eiro par personu, kā arī kopējā summa attaisnotajiem izdevumiem, kuru deklarē nodokļu maksātājs, nevar pārsniegt pusi viņa gada ienākumiem (apliekamajiem).

Par kādiem izdevumiem var atgūt nodokļu pārmaksu?

Ir vairākas izdevumu grupas, kas tiek iekļautas attaisnotajos izdevumos. Viena no lielākajām un pazīstamākajām grupām, kuras dēļ cilvēki visbiežāk meklē informāciju par to, kā atgūt pārmaksātos nodokļus, ir izdevumi par ārstniecības pakalpojumiem, kurus saņēmāt Jūs vai Jūsu ģimenes loceklis. Šeit ietilpst arī zobārstniecības pakalpojumi. Kas attiecas īpaši uz ārstniecības pakalpojumu attaisnoto dokumentu iesniegšanu, jāraugās, lai čekā, kvītī vai cita veida dokumentā, kas apliecina Jūsu vai ģimenes locekļa izdevumus, obligāti būtu norādīta informācija par pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, tajā skaitā, personas kods, vārds un uzvārds.

Otrā grupa ir izdevumi par izglītību. Šeit var būt iekļauta gan studiju maksa, gan arī izdevumi par bērnu interešu izglītību, ar noteikumu, ka konkrētā izglītības programma ir pašvaldības licencēta, vai iekļauta izglītības iestāžu reģistrā.

Tāpat pie attaisnotajiem izdevumiem pieskaita arī summas, ko esat iztērējuši, veicot ziedojumus vai dāvinājumus sabiedriskā labuma organizācijai, naudas apjomu, ko iemaksājāt veselības vai dzīvības (uzkrājošajā) apdrošināšanā, kā arī, pensiju fondā – 3.pensiju līmenī.

Papildus iepriekš minētajam, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par apgādājamiem, proti, par katru apgādājamo atvieglojumu apjoms ir 250 eiro mēnesī jeb 3000 eiro gada griezumā. Ja šie atvieglojumi gada laikā nav izmantoti, tos var saņemt, nākamajā gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

Visbeidzot, nodokļu pārmaksu var atgūt arī par diferencēto neapliekamo minimumu. Proti, ja iepriekšējā gadā nestrādājat visu laiku un neizmantojāt visu neapliekamā minimuma apjomu, veicot deklarācijas iesniegšanu, šo neizmantoto summu varēsit atgūt.

Kas drīkst pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai?

Pirmkārt, šo iespēju var izmantot cilvēki, kas iepriekšējā gada laikā ir bijuši nodarbināti un maksājuši IIN. Uz viņiem attiecas brīvprātīga gada ienākumu deklarācijas iesniegšana.

Turpretī, ja esat fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs (noskaidrojiet, kādi pašnodarbinātais nodokļi ir jāmaksā), zemnieku vai zvejnieku saimniecības īpašnieks, vai arī individuālā uzņēmuma īpašnieks, un maksājat IIN, Jums gada ienākumu deklarācija ir jāiesniedz obligāti, kā arī varat pieteikties nodokļu pārmaksas atgūšanai.

Tāpat jāpiebilst, ka attaisnoto izdevumu deklarēšanu var veikt arī pensiju saņēmēji, ar noteikumu, ka no pensijas ietur IIN.

Kādi dokumenti nepieciešami pārmaksāto nodokļu atgūšanai?

Lai to izdarītu, Jums, sākot ar 1.martu, jādodas uz VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmu Eds.vid.gov.lv, kur jāsagatavo sava gada ienākumu deklarācija par iepriekšējo gadu. Jāpiemin, ka attaisnotos izdevumus var iesniegt arī trīs gadu laikā.

Deklarācijā redzēsit sadaļu par attaisnotajiem izdevumiem, kur būs jāievada prasītā informācija par personu, uz kuru attiecas izdevums, kā arī pakalpojuma sniedzēju un summu. Pielikumā jāpievieno maksājumu apstiprinošs dokuments – tā var kvīts, čeks vai cita veida dokuments, kuru ieskenē vai nofotografē, saglabājot datorā vai, izmantojot mobilo aplikāciju “Attaisnotie izdevumi”, kas ļauj jebkurā laikā saglabāt attaisnoto izdevumu dokumentus, lai tie nepazūd. EDS sistēma pēc tam datus pielasīs automātiski. Pēc deklarācijas iesniegšanas pārmaksāto nodokli uz personas kontu VID parasti pārskaita trīs mēnešu laikā.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Biedrība “Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem “ZELDA” (turpmāk RC ZELDA), reģ. Nr. 40008114387 aicina darbā atbalsta personu lēmumu pieņemšanā – sociālo mentoru Valmieras novadā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kas ir Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā? Atbalsta personas pakalpojums lēmumu pieņemšanā ir personai ar garīga rakstura traucējumiem sniegts atbalsts lēmumu pieņemšanā, lai palīdzētu viņai vienlīdzīgi ar citiem sabiedrības locekļiem īstenot savu tiesībspēju un rīcībspēju. Atbalsts lēmumu pieņemšanā ļauj personai paust savu gribu, izvēli, plānot un pašai pieņemt lēmumus par savu dzīvi, veselības un sociālo aprūpi, finansēm un īpašumiem, kā arī palīdz personai paplašināt savu dabisko atbalsta loku, palīdz pilnveidot spējas pārstāvēt sevi un aizsargāt savas tiesības un intereses. Pakalpojuma ietvaros atbalsts tiek nodrošināts 6 dzīves jomās: tiesību un interešu aizstāvības jomā, finanšu jomā, ikdienas dzīves jomā, veselības aprūpes jomā, sociālā aprūpes jomā un atbalsta loka veidošanā. Atbalsta personas lēmumu pieņemšanā galvenie darba pienākumi: atbalsta sniegšana lēmumu pieņemšanā personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – atbalstāmajām personām); atbalstāmo personu atbalsta plāna sagatavošana, balstoties uz stipro pušu un vajadzību izvērtēšanu; palīdzība atbalstāmajām personām apzināt un piesaistīt nepieciešamos resursus, veicinot atbalstāmo personu motivāciju lēmumu pieņemšanā un saistīto problēmu risināšanā; palīdzība dokumentu sagatavošanā iesniegšanai valsts un pašvaldību institūcijās; atbalsta loka veidošana atbalstāmajām personām; atbalstāmās personas patstāvīgai dzīvei nepieciešamo lēmumu pieņemšanas prasmju attīstīšana un veicināšana (t.sk. nodrošināt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju un sniegt to atbalstāmajai personai saprotamā veidā un valodā, kā arī sniegt nepieciešamo atbalstu, lai atbalstāmā persona varētu paust savu gribu un izdarīt patstāvīgu izvēli); iknedēļas saturisko atskaišu un mēneša atskaites – atbalsta personas pakalpojuma uzskaites lapas sagatavošana. Prasības kandidātam: pirmā vai otrā līmeņa augstākā izglītība sociālajā darbā, sociālajā aprūpē, sociālajā rehabilitācijā, psiholoģijā, tiesību zinātnēs vai citās sociālajās vai humanitārajās zinātnēs; vēlamas pamatprasmes un pieredze darbā un komunikācijā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem; labas latviešu valodas zināšanas (augstākā līmeņa 2. pakāpe (C2)); pamatzināšanas par valsts pārvaldi un prasme sagatavot dokumentus valsts un pašvaldību institūcijām; prasme strādāt ar datoru; prasme strādāt gan individuāli, gan komandā; spēja plānot savu darbu individuāli; augsta saskarsmes kultūra, komunikabilitāte, empātija, tolerance un atvērtība jaunām idejām. Atbalsta personai nepieciešamās kompetences: iecietība pret personām ar garīga rakstura traucējumiem, lai veidotu veiksmīgu kontaktu; spēja analizēt situāciju un identificēt iespējamos cilvēktiesību pārkāpumus pret atbalstāmo personu; spēja strādāt komandā un piemēroties mainīgiem darba apstākļiem; spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus, komunicēt, risināt problēmas un konfliktus; spēja motivēt atbalstāmo personu pārmaiņām; spēja plānot un organizēt savu darbu; augsti ētikas standarti. Mēs piedāvājam: Pilna vai nepilna laika darba slodzi ar summēto darba laiku; Veselības apdrošināšana; Nodrošinām darba datoru, kā arī telefona un interneta pieslēgumus; Darba laiks tiek organizēts, pamatojoties uz katrai atbalstāmajai personai izstrādātu atbalsta plānu; Atalgojumu 7.73 EUR/h pirms nodokļu nomaksas, slēdzot ar personu terminētu darba līgumu, nodrošinot visas sociālās garantijas (darba līguma termiņš 31.12.2024. ar iespēju līgumu pagarināt); Ar darbu saistīto izdevumu atmaksa (degviela, sabiedriskā transporta biļetes, kancelejas preces u.tml.); Apmācību pirms darba uzsākšanas, regulāru pakalpojuma koordinatora, sociālā darbinieka un citu RC ZELDA speciālistu atbalstu ikdienas darbā, kovīzijas vai supervīzijas. Darba vietas adrese : Mārupes iela 4, Rīga un visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu ar CV un motivācijas vēstuli lūgums sūtīt: zelda@zelda.org.lv  Profesija: Sociālais MENTORS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Veselības aprūpe / Sociālā aprūpe Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-06-03 Kontaktpersona: Tālrunis: 67442828 E-pasts: zelda@zelda.org.lv Izglītības līmenis: 1.līmeņa profesionālā augstākā izglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras pirmsskolas izglītības iestāde “Sprīdītis” aicina darbā skolotāja palīgu uz noteiktu laiku (40 stundas nedēļā jeb 1,0 likme).  Darba vietas adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads. Ja Tev ir vēlme: • veikt bērnu aprūpi ikdienā; • sadarboties ar grupas skolotājām, sniegt atbalstu bērniem mācību jomu apguvē; • veidot bērnos kulturālas uzvedības un higiēnas iemaņas; • rūpēties par bērnu dienas režīma ievērošanu; • nodrošināt telpu, inventāra tīrību un kārtību; un ja Tev ir: • vismaz vispārējā vidējā izglītība (vēlams auklītes sertifikāts vai praktiskā pieredze darbā ar bērniem); • valsts valodas prasmes atbilstoši Valsts valodas likuma prasībām; • kompetences: prasme plānot, organizēt un kvalitatīvi veikt savu darbu, disciplinētība; pozitīva, radoša un atbildīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu pārbaudes laikā 702 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 731 EUR pirms nodokļu nomaksas; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. Profesionālās darbības aprakstu (CV), pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024. gada 27.maijam personīgi (adrese: Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā spriditis@valmiera.edu.lv. Tālrunis papildu informācijai: 64231434. Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai konkursa kārtībā noteiktu vakancei atbilstošāko kandidātu, atbilstoši fizisko datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: SKOLOTĀJA PALĪGS Darba vietas adrese: LATVIJA, Rūpniecības iela 29, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Izglītība / Zinātne Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz noteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-27 Kontaktpersona: CV, piet.vēst.un izgl.dok.kopijas ar norādi sūtīt uz spriditis@valmiera.edu.lv, 64231434. Izglītības līmenis: Vispārējā vidējā izglītība

Mūsu partneri