Valmieras Ziņas

E-veselības ieviešana – Vidzemes slimnīcas pieredze (1)

Lasīšanas laiks: 4 min

Elektroniskā veselības sistēma – Rietumeiropas pacientu apkalpošanas un palīdzības sniegšanas modelis, kas attīstītākajās valstīs jau krietnu laiku ir aizstājis pildspalvu un papīru. Nu jau nepilnu gadu e-veselība ir uzticams palīgs arī Latvijas veselības aprūpes jomā strādājošajiem, atvieglojot gan medicīnas personāla, gan pacientu ikdienu. Ņemot vērā sabiedrības uzskatu un viedokļu dažādību, kuru izpausmes publiskajā telpā nav rimušās vēl šobrīd, Artūrs Leitlands, pārstāvot ”Valmieras Ziņas”, devās uz Vidzemes slimnīcu. Lai rastu atbildes uz dažiem aktuāliem jautājumiem gan Valmieras, gan visas Vidzemes iedzīvotājiem, kurus māc neskaidrība, tika intervēta Vidzemes slimnīcas Ekonomiskās analīzes un statistikas nodaļas vadītāja – Inga Mellupe-Bērziņa. Ar mērķi vidzemniekiem saprast, kā jaunieviesums ir aplūkojams no Vidzemes slimnīcas skatupunkta.

Īsumā pastāstiet par Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla attieksmi pret e-veselību laikā, kad sistēmu tikai plānoja ieviest.

E-veselības plānošanas laikā administrācijas pienākums bija nodrošināt ārstniecības personām pieeju e-veselības dokumentu sagatavošanai un nosūtīšanai uz e-veselības portālu, kā arī skaidrot ārstniecības personām e-veselības ieviešanas mērķus un labumus, ko gūs pacienti no šīs sistēmas ieviešanas un kā tas atvieglos ārstniecības personu darbu. E-veselības ieviešanas laikā kāda ārstniecības persona e-veselību varbūt uzskatīja par papildu slogu vai nastu ikdienas darbā, bet pašlaik, strādājot jau 6 mēnešus, šis pieņēmums ir apgāzts un attaisnojis ieviešanas mērķus.

Vai pirmajos mēnešos, kad tika ieviesta e-veselība, elektroniskā sistēma atbilda Vidzemes slimnīcas administrācijas un personāla cerībām?

E-veselību Vidzemes slimnīcā sākām ieviest 2017.gada jūlijā. Ieviešana tika uzsākta, nemitīgi testējot un pārliecinoties, vai e-veselības dokumenti nonāk aptieku informācijas sistēmās, e-veselības portālā, vai šos dokumentus redz ģimenes ārsti, citas ārstniecības iestādes, lai ar 2018.gada 01.janvāri strādātu droši un pilnā apjomā.

E-veselības ieviešanas laika pirmajos mēnešos tās mērķu izpilde neattaisnoja savas cerības, jo bija novērojami sistēmas darbības traucējumi.

Vai situācija šobrīd (jūnijā) ir kaut kā mainījusies? Kā tieši? Vai personāls jau ir adaptējies e-veselības izmantošanā ikdienā?

Pašlaik joprojām ir novērojami īslaicīgi e-veselības darbības traucējumi ārstniecības personu darba laikā. Jebkuri darbības traucējumi rada negatīvu attieksmi pret sistēmu kopumā. Pozitīvais, ko es saskatu un paldies par to visām Vidzemes slimnīcas ārstniecības personām – ārsti ir tik labi apguvuši e-veselības sistēmas lietošanu, ka vairs nevēlas ar roku rakstīt papīra dokumentus.

Vidzemes slimnīcai ir izveidojusies ļoti laba sadarbība ar ģimenes ārstiem saistībā ar e-darbnespēju lapu sagatavošanu. Manuprāt, mēs strādājam kā “cimds ar roku” un papildinām viens otru.

Kāda pašlaik ir tieši pacientu attieksme, ko Vidzemes slimnīca ir novērojusi? Vai varētu teikt, ka Vidzemes slimnīcas pacienti jau ir pieraduši?

E-veselības ieviešanas laikā Vidzemes slimnīcas ārstniecības personas skaidroja pacientiem, ka recepte papīra formāts vairs neeksistē, ka nepieciešams doties uz tuvāko aptieku, lai saņemtu izrakstītos ārstniecības līdzekļus. Tāpat skaidrojām, ka e-darbnespējas lapa būs elektroniska, būs redzama gan darba vietā, gan Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā. Pacienti, kam ir biežāka nepieciešamība pēc e-receptes vai e-darbnespējas lapas, ir pieraduši pie jaunās kārtības un zinoši e-veselības jautājumos, tāpat arī gados jaunākie pacienti. Savukārt pārējiem – Vidzemes slimnīcas ārsti, manuprāt, ļoti labi izskaidro jauno lietu kārtību, un problēmas ir novērojamas ļoti retos gadījumos, kas vairāk saistāmas ar e-veselības darbības traucējumiem, kad vairākas dienas pēc kārtas nav iespējamas sinhronizācijas ar EDS sistēmu.

Vidzemes slimnīcas ārsti jau pirms konsultācijām pārbauda e-veselības darbību un, ja ir gadījumi, ka novērojami tās traucējumi, receptes tiek rakstītas ar roku. Savukārt e-darbnespējas lapas izraksta, kad sistēmas darbība tiek atjaunināta.

Vai laika gaitā ir novērotas kādas būtiskas tehniskas problēmas? Ja tādas pastāvēja, vai tās ir novērstas?

Sākot no 18.jūnija līdz šodienai (25.06.) e-veselības darbības traucējumi nav novēroti. Vidzemes slimnīcas administrācija turpina izstrādāt priekšlikumus mūsu lokālās programmas uzturētājiem ar mērķi – vēl vairāk atvieglot ārstu darbu šo dokumentu sagatavošanā un laikus reaģēt uz e-veselības darbības traucējumiem. Ļoti vēlētos, lai e-veselības tehniskie uzlabojumi tiktu veikti pēc ārstu darba laika, bet saprotu, ka ir gadījumi, kad testēt var tikai ārstu darba laikā.

Vai ir bijušas kādas sūdzības par e-veselības elektronisko vidi no pacientu vai personāla puses?

Negatīvā attieksme ir novērota laikā, kad notiek e-veselības sistēmas traucējumi. Runājot par problēmām, vēlētos, lai e-veselības sistēmas uzturētāji e-recepšu jautājumā spertu nākamos soļus, piemēram, ka e-recepti ir iespējams izrakstīt M grupas medikamentiem, kā arī pacientiem, kur e-receptes maksātājs ir apdrošināšanas akciju sabiedrības.

Kas ir pozitīvais, ko saistībā ar e-veselību novērojusi gan Vidzemes slimnīcas administrācija, gan personāls?

Pozitīvais – noteikti papīra formāta dokumentu elektronizēšana un sadarbība ar ārstniecības personām, kad redzams, cik ļoti viņiem rūp pacienta veselības stāvoklis.

Ārstu darbības, elektroniski izrakstot medikamentu receptes, nosūtījumus un izziņas, ir vieglāk dokumentēt. E-veselība ir padarījusi mediķu darba vidi organizētāku un caurredzamāku. Mazāk tiek tērēti materiālie resursi, receptes papīra formā tagad tiek izrakstītas tikai gadījumos, kad elektroniskā sistēma nedarbojas.

Nobeidzot, lūdzu minēt kādu piemēru, kas kopsummā raksturo, vai e-veselības ieviešana ir nesusi vairāk pozitīva vai negatīva!

E-receptes – sagatavošanas laiks ir mazāks par 1 minūti un nav nepieciešams atkārtoti ievadīt pacientu datus. Iepriekš izrakstītu recepti ir iespējams arī kopēt.

E-darbnespējas lapa – sagatavošanas laiks ir nedaudz ilgāks par 1 minūti. Darba vieta un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras redz elektroniski izveidotās e-darbnespējas lapas. Pacientam ir nepieciešams tikai www.latvija.lv uzrakstīt iesniegumu par B e-darbnespējas lapas apmaksu.

    Atis - 28.06.2018

    Katra farmācijas firma zāles fasē dažādos iepakojumos. Viena firma 20 tabletes, otra 30, cita 56, daža 90, vēl cita100, tas rada problēmas gan mediķiem gan pacientiem. Vajadzētu Eiropas savienībā ieviest vienotu sistēmu, piespiest lielās firmas izmantot standartizētu iepakojumu.

Aktuālais jautājums

Kas, jūsuprāt, ir Valmieras sports nr.1?

Paldies par balsojumu
Jūs jau esat nobalsojis!
Lūdzu izvēlieties variantu!

Piedalies satura veidošanā

Tavā apkārtnē ir noticis kas interesants? Vēlies, lai mēs par to uzrakstām?

Iesūti, un mēs to publicēsim!

iesūtīt rakstu

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LIMBAŽU CEĻI”, reģ.Nr.46603000113 Aicinām savai komandai pievienoties RŪPNIECISKO IEKĀRTU MEHĀNIĶI Valmieras asfaltbetona rūpnīcā Galvenie pienākumi: veikt asfaltbetona rūpnīcas minerālo materiālu saimniecības iekārtu, kā arī bitumena, bitumena emulsijas un mazuta saimniecības iekārtu ikdienas apkopi un uzturēšanu, kā arī veikt tehnisko apkopi pēc noteikta laika perioda; kontrolēt minerālā materiāla daudzumu uzkrāšanas bunkuros ražošanas procesā; arodizglītība profesijā (inženiertehniskā izglītība tiks uzskatīta par priekšrocību); vēlama pieredze ražošanā; datorprasmes: MS Office produktu zināšana lietotāju līmenī; Mēs piedāvājam: atbildīgu, dinamisku un interesantu darbu; atalgojumu 8,00 līdz 10,00 EUR/h (bruto) mēnesī; visas sociālās garantijas; darbam nepieciešamo tehnisko nodrošinājumu; zinošu un atsaucīgu kolēģu komandu; profesionālās izaugsmes iespējas. Gaidīsim Tavu pieteikumu! Pieteikumu sūti uz e-pastu info@limbazuceli.lv vai iesniedz personīgi Mehanizācijas ielā 3, Limbažos, līdz 2024. gada 1. maijam. Par konkursa rezultātiem informēsim tikai uz darba interviju uzaicinātos pretendentus/-es. Iesniedzot/nosūtot savu pieteikumu, kandidāts apliecina, ka piekrīt savu personas datu apstrādei Personāla atlases procesa nodrošināšanai. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “LIMBAŽU CEĻI” nodrošinās Jūsu personas datu konfidencialitāti. Profesija: Rūpniecisko iekārtu MEHĀNIĶIS Algas izmaksas veids: Stundas tarifa likme Darba vietas adrese: LATVIJA, Valmiera, Valmieras nov. Darba laika veids: Summētais darba laiks Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Ražošana Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-07 Kontaktpersona: Pieteikumu sūti uz info@limbazuceli.lv vai iesniedz personīgi Mehanizācijas ielā 3, Limbažos. Izglītības līmenis: Arodizglītība

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldība Dienesta viesnīca aicina darbā uz nenoteiktu laiku (1 slodze - 40 stundas nedēļā) apkopēju dienesta viesnīcā (turpmāk – Iestāde) (darba vietas adrese: Jāņa Enkmaņa iela 14, Valmiera, Valmieras novads). Ja Tev ir vēlme: • uzkopt ar rokām Iestādes telpas; • mazgāt grīdas, mazgāt logus un to rāmjus, palodzes, spoguļus, radiatoru virsmas, slaucīt putekļus; • veikt sanitāro mezglu un citu telpu uzkopšanu saskaņā ar higiēnas prasībām un telpu uzkopšanas plānu; • papildināt personīgās higiēnas līdzekļu daudzumu koplietošanas tualetēs; • kopt Iestādes telpaugus; • veikt telpu sagatavošanu un uzkopšanu īrnieku /viesu uzņemšanai Iestādē; un ja Tev ir: • vispārējā vidējā vai pamatizglītība; • valsts valodas prasmes augstākā līmenī; • kompetences: pozitīva, atbildīga un rūpīga attieksme pret darbu; psiholoģiskā noturība, sadarbības prasmes un augsta saskarsmes kultūra; mēs piedāvājam: • pamatalgu 700 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu un citas sociālās garantijas atbilstoši darba rezultātiem un normatīvajos aktos noteiktajam; • drošu, estētisku un sakārtotu darba vidi. CV un pieteikuma vēstuli gaidīsim līdz 2024.gada 29.aprīlim personīgi Valmieras novada pašvaldības Dokumentu pārvaldības un klientu apkalpošanas centrā (adrese: Lāčplēša iela 2, Valmiera, Valmieras novads) vai e-pastā: personals@valmierasnovads.lv. Tālrunis informācijai: 64207148. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: APKOPĒJS Darba vietas adrese: LATVIJA, Jāņa Enkmaņa iela 14, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Valsts pārvalde Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-04-29

Pievienojies mūsu komandai! Valmieras novada pašvaldības policija (turpmāk – Pašvaldības policija) aicina darbā Pašvaldības policijas inspektoru/-i (uz nenoteiktu laiku). Ja Tev ir vēlme: • pildīt amata pienākumus atbilstoši apstiprinātajam grafikam, darba kārtības noteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem; • aizsargāt personu tiesības un īpašumu sabiedrības interesēs no prettiesiskiem apdraudējumiem; • veikt sabiedriskās kārtības un drošības preventīvos pasākumus Valmieras novadā; • uzturēt kārtību sabiedriskās vietās un masu pasākumos; • sadarboties ar iedzīvotājiem pārkāpumu novēršanā un profilaksē; • veicināt Pašvaldības policijas darba uzlabošanu un tās attīstību; un ja Tev ir: • atbilstība likuma “Par policiju” 21.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajām prasībām (profesionālā izglītība tiks uzskatīta par priekšrocību); • vēlama pieredze Valsts policijā vai pašvaldības policijā; • amata pienākumu izpildei nepieciešamo normatīvo aktu pārzināšana un izpratne to pielietošanā; • valsts valodas prasme augstākā līmenī; • kompetences: saskarsmes spējas; argumentācijas prasme; prasme patstāvīgi pieņemt lēmumus savas kompetences ietvaros; prasme noteikt prioritātes, augsta atbildības sajūta; precizitāte; spēja strādāt individuāli un komandā; • prasmes darbam ar biroja tehniku, MS Office programmatūru, kā arī speciālo datorprogrammu lietošanā (MOBAPP, CSDD, APAS un citas); • B kategorijas autovadītāja apliecība; mēs piedāvājam: • dinamisku, atbildīgu darbu un ideju īstenošanas iespējas uz attīstību vērstā Pašvaldībā; • pamatalgu pārbaudes laikā 974 EUR pirms nodokļu nomaksas, pēc pārbaudes laika 1025 EUR pirms nodokļu nomaksas; • iespēju saņemt atvaļinājuma pabalstu darba un dzīves līdzsvaram par labu darba sniegumu; • darba devēja līdzfinansētu veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika beigām, kā arī citas sociālās garantijas/labumus atbilstoši darba rezultātam un normatīvajos aktos noteiktajam; • profesionālās pilnveidošanās un izaugsmes iespējas zinošu un atsaucīgu kolēģu komandā. CV, motivācijas vēstuli (līdz vienai A4 lapai datorrakstā Arial fontā, ar burtu lielumu “11”) un izglītības dokumenta kopiju, lūdzam iesniegt elektroniski, nosūtot uz indulis.rusis@valmierasnovads.lv vai personīgi Valmieras novada pašvaldības policijā, adrese Purva ielā 12A, Valmierā, Valmieras novadā ar norādi „Pašvaldības policijas inspektora/-es amatam” līdz 2024.gada 10.maijam. Tālrunis papildu informācijai: 64207599. Informējam, ka pieteikuma dokumentā norādītie personas dati tiks apstrādāti, lai nodrošinātu šī atlases konkursa norisi atbilstoši fizisko personu datu aizsardzības regulējuma prasībām. Profesija: PAŠVALDĪBAS POLICIJAS INSPEKTORS Darba vietas adrese: LATVIJA, Purva iela 12A, Valmiera, Valmieras nov. Darba veids: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Slodze: Viena vesela slodze Darbības joma: Drošība / Glābšanas dienesti / Aizsardzība Pieteikto vietu skaits: 1 Līgums: Darbinieka amats uz nenoteiktu laiku Aktuāla līdz: 2024-05-10

Mūsu partneri